Het aantal bedrijven in accountancy en administratieve dienstverlening neemt toe (2010 25775 bedrijven, eerste kwartaal dit jaar 30265), blijkst uit CBS-cijfers. Voor een deel te danken aan uittreders bij grotere kantoren die voor zichzelf zijn begonnen. Het aantal kantoren tot 20 fte’s groeit. Bij de kantoren in andere segmenten blijven de aantallen constant. Terwijl we ook weten dat omzetcijfers in de accountancybranche niet toenemen. In tegendeel.
Blijkkbaar gaat de crisis de accountant niet voorbij, maar is hij toch weerbaarder dan bijvoorbeeld zijn collega assurantie-adviseur/bemiddelaar. Daar trekt de crisis echte, diepe sporen. In 2010 telde die sector nog meer dan 6200 ingeschreven bedrijven. Nu nog maar net zo’n 5200. En in alle segmenten is het beeld treurig. Minder éénpitters, minder bedrijven met tussen de 5 en 20 fte’s, minder 20 – 50, en minder groot en minder heel erg groot. Hoe komt dat? In gesprek met een verzekeraar een maand of twee geleden kon ik het volgende optekenen: daar waar een accountant wél als een trusted advisor – zeker in het MKB – wordt gezien, heeft de tussenpersoon die positie niet!
Wat mij betreft waren dat woorden uit een onverdachte bron. Er is natuurlijk meer aan de hand. Ongetwijfeld heeft het provisieverbod bij de verzekeringsagent zijn invloed gehad, ongetwijfeld heeft automatisering en online verzekeren een nog grotere invloed gehad. De accountant heeft hier een voordeel: hij kent de financiële huishouding van zijn klant – de kapitaalkrachtiger MKB-ondernemer- een stuk beter dan een tussenpersoon. Ondanks alle negatieve publiciteit rond zijn beroep heeft een accountants blijkbaar nog steeds het vertrouwen van de gemiddelde MKB-er. Heeft de accountant dus gewonnen? Nee, dat is nog te vroeg. Hij staat wel voor. Maar onder zijn beroep liggen dezelfde technologische bedreigingen. Immers aan accountantswerkzaamheden hakt het ICT-bijltje even stevig. Administraties, boekhouden, fiscale aangiftes kunnen in hoge mate worden geautomatiseerd. Daarvoor kan dus eigenlijk nauwelijks nog een factuur worden verstuurd. In ieder geval een veel lagere.
De accountant die daar de les uit trekt en aan de slag gaat met adviseren, begeleiden en de kwaliteit, diepgang en waarde van zijn rapportages opvijzelt: niet alleen terugblik, maar ook prognose en analyse heeft een goede uitgangspositie. Maar pas op: blijft die positie vanzelfsprekend. Hoeveel adviezen zijn (straks) te automatiseren?
Geef een reactie