Na 2017 daalt de motorrijtuigenbelasting (mrb) gemiddeld met twee procent en de aanschafbelasting (bpm) gemiddeld met twaalf procent. Het kabinet zet vol in op volledig elektrische auto’s; zij houden houden alle fiscale voordelen. Hybride auto’s worden duurder in de bijtelling. Eigenaren van een diesel zonder roetfilter gaan meer wegenbelasting betalen. Deze en andere uitgangspunten van het nieuwe autobeleid staan in de “Autobrief 2” die staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën vrijdag aan de Tweede Kamer overlegde.
Donderdag bevestigden bronnen bekend met het plan de berichtgeving van RTL Nieuws over de “Autobrief 2” al. Van 2017-2020 wil het kabinet verschillende veranderingen in het systeem van autobelastingen doorvoeren. De kosten van het huidige Nederlandse beleid staan niet meer in verhouding tot de milieuwinst. Daarom richt de nieuwe Autobrief zich op een stabiele stroom aan belastinginkomsten. Maar ook op een beter milieu, waarbij de kosten van het beleid weer in een gezonde verhouding staan tot de effecten.
Minder CO2-uitstoot
De kosten van het Nederlandse beleid om de CO2-uitstoot van auto’s te beperken, staan niet meer in verhouding tot de milieuwinst. Er komen steeds meer plug-in auto’s op de weg in Nederland, maar deze rijden maar een kwart van hun kilometers elektrisch. Om meer milieuwonst per belastingauto te krijgen, wil het kabinet een efficiënter systeem. Het kabinet doet dat door in te zetten op het strengere Europees bronbeleid. Fabrikanten zijn door deze Europese regels verplicht relatief schone en zuinige auto’s te produceren. Hierdoor zijn er geen overlappende fiscale voordelen meer. En kan de CO2 uitstoot op Europees niveau worden aangepakt.
Strengere uitstootnormen auto’s
De Europese uitstootnormen worden steeds strenger. In 2015 mogen nieuwe auto’s gemiddeld 130 gram CO2 per kilometer uitstoten. Die uitstootnorm wordt aangescherpt tot 95 gram per kilometer in 2021. Het kabinet vindt dat niet genoeg. Het zet zich in binnen de Europese Unie in om deze normen ná 2021 nog verder aan te scherpen.
Bijtelling
Volledig elektrische auto’s blijven fiscaal voordelig om de doorbraak van het elektrisch rijden verder te stimuleren. Elektrische auto’s houden hun bijtelling van 4 procent. Elke andere auto, die ook maar enigszins CO2 uit stoot, krijgt een bijtelling van 22 procent. Deze bijtelling wordt gefaseerd ingevoerd, zodat in 2019 alle categorieën gelijk getrokken zijn.
Luchtkwaliteit verbeteren
Het kabinet versterkt de aandacht voor luchtkwaliteit. Fijnstof vervuilt de direct omgeving en tast de luchtkwaliteit aan. Vooral oude diesels zonder fabrieksroetfilter dragen hier sterk aan bij. Daarom verhoogt het kabinet de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto zonder fabrieksroetfilter.
Stabiele belastinginkomsten
Autorijders betalen minder aanschafbelasting, wegenbelasting en bijtelling als zij een zuinige auto rijden. Dat kost de staat veel geld. De inkomsten uit de aanschafbelasting zijn tussen 2008 en 2014 gedaald van € 3,3 miljard naar € 1,3 miljard. Die trend is onhoudbaar voor de schatkist. Het kabinet wil daarom de Nederlandse belastinginkomsten robuuster maken door in te zetten op aanscherping van de Europese uitstootnormen. Dat is efficiënt en effectief. Door dit op Europees niveau te regelen stabiliseren de Nederlandse belastinginkomsten. Deze zijn dan minder afhankelijk van CO2-uitstoot.
Eenvoudigere autobelastingen
De autobelastingen zijn door de jaren heen erg ingewikkeld geworden. Er zijn veel verschillende percentages en grenzen. Dat is lastig voor mensen die een nieuwe auto willen kopen. Maar ook voor de autobranche en de Belastingdienst. Daarom wil het kabinet stapsgewijs het aantal verschillende percentages in de bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak verminderen. Namelijk van vier in 2016 tot twee in 2020. Dan geldt voor alle auto’s één algemeen percentage. En één percentage voor volelektrische auto’s.
Geef een reactie