Accountants- en administratiekantoren verwachten de komende 12 maanden te groeien, zo blijkt uit onderzoek van Exact en Accountancy Vanmorgen. Deze groei zit vooral in de veranderende rol van de accountant. Accountants- en administratiekantoren denken zelfs dat in 2018 de rol van adviseur hun voornaamste taak zal zijn.
Het draait dus niet alleen meer om een gezonde boekhouding maar ook om het analyseren van de cijfers en het advies dat daaruit voortkomt. Overigens krijgt 53% van de klanten nu nog inzicht in hun financiële situatie via persoonlijk contact met de accountant. Een kwart van de kantoren doet dit nu al met behulp van (cloud)software. Accountants- en administratiekantoren verwachten dat dit percentage de komende jaren zal toenemen naar 36% tot 39%. Slim, want dat maakt boekhouden efficiënter, bespaart tijd en maakt analyse voor advies makkelijker.
Werken aan nieuwe vaardigheden
Maar om je meer te richten op advies, is meer nodig dan slimme tools en software. Volgens de ondervraagden speelt het onderwijs nog niet goed in op het veranderende werkveld. Accountants schieten voor hun gevoel vooral tekort op het gebied van communicatieve en coachende vaardigheden, op de voet gevolgd door een gebrek aan kennis van ICT, software en data-analyse.
Hoe efficiënt is jouw boekhouding?
Kennis van ICT en software zijn natuurlijk wél nodig om als accountant je toekomstige klanten te kunnen bedienen. Als je je daar nu al in verdiept, heb je in 2018 de tijd én de kennis om de adviseur te zijn die klanten dan nodig hebben. Wil je weten of jouw kantoor op weg is? Doe de online scan en zie hoe efficiënt jouw boekhouding is! Want met een strak proces heb je tijd om je op je klanten te richten.
Sectorspecialisatie als wapen tegen concurrenten
Wat opvalt in het onderzoek is dat weinig accountants- en administratiekantoren zich verdiepen in sectorspecialisatie, terwijl je je juist daarin als kantoor kunt onderscheiden. Dat vindt ook Sebastiaan de Jong, Business Director Cloud Solutions bij Exact: ‘Wanneer accountants zich focussen op een specifieke branche, leren zij de uitdagingen en cijfers van die ondernemers extra goed kennen. Dat maakt benchmarking mogelijk, plus dat het hen beter in staat stelt advies te geven over hoe de ondernemers verder kunnen groeien. Dat maakt je onderscheidend van de concurrentie.’
Of dit nu voor elk kantoor geldt of niet, er zijn zeker voorbeelden te vinden van kantoren voor wie juist de specialisatie een echt kenmerk is dat ze heeft helpen groeien. Kijk naar Kop of Munt of JOINSON & SPICE, het kantoor dat vorig jaar de Cloud Accountant Award won.
Win jij dit jaar de Cloud Accountant Award?
Heb jij het idee dat jullie kantoor ook voorloopt op de concurrentie? Tonen jullie lef en ligt jullie focus op de klant? Dan kun je jouw kantoor voordragen voor de Cloud Accountant Award 2015. Geef je nominatie voor de Cloud Accountant Award 2015 vandaag nog door!
Geef een reactie