Het kan nog tot aan 26 september. Dan sluiten de digitale stemhokjes voor de publiekskeuze voor de Exact cloud accountant 2015. Ik ben heel benieuwd wie straks met de award en dus met de eer mag gaan strijken. De kantoren die door de voorselectie gerold zijn geven een aardige dwarsdoorsnede van de branche. Relatief kleine kantoren, nieuwkomers en gevestigde namen:
AccountAnders, Baker Tilly Berk, Centigo B.V., Crowe Horwath Foederer, DRV Accountants & Adviseurs, Hoornwijck Groep, iQOUNT adviseurs & accountants, Michels Administratie & Belastingadvies, Spoelstra & Scherer en als laatste Van Velzen accountants & adviseurs.
Al deze kantoren hebben we als jury langs onze digitale meetlat gehouden. Hoe ‘cloud’ is je kantoor? Maar het tot je beschikking hebben van moderne technologie is wat mij betreft niet genoeg. Hier geldt de vergelijking: het feit dat je in een snelle auto rijdt, maakt je nog geen coureur! En wanneer je niet fatsoenlijk kunt inparkeren heb je ook niets aan zo’n snelle auto. Inbedding in de organisatie! Dat is naar mijn idee minstens zo belangrijk en is ook iets waaraan ik toch wel aandacht wil besteden.
Ik kan het niet hard maken, maar mijn vermoeden is wel dat juist daar de grootste uitdaging ligt. Natuurlijk komen er bij cloud een heleboel praktische vragen naar voren. Hoe werkt een transitie, gegevensoverdracht van lokaal geïnstalleerde software naar de cloud? Een actuele vraag gezien alle commotie nu, rond fiscale aangifte software van o.a. SDU. In essentie is dat een schroefjes-en-boutjes-probleem, dus oplosbaar. Cloud accountant ben je in mijn ogen pas echt wanneer je niet alleen je klant kan voorzien van realtime informatie, maar het ook doet! Laat mij de reportage zien! Van vandaag en het liefst nu gemaakt.
Ondertussen gaat de discussie over meer adviseren nog steeds door inclusief het roepen dat de accountant meer moet adviseren. Echter uit de top 30 van accountantskantoren, waar we volgende week mee komen, blijkt dat adviesomzet nog steeds niet echt toeneemt. Ik zie wel iets anders. Het basisproduct van de accountant wordt luxer! Vergelijk het met uw auto uit 1994. Heel luxe had u toen misschien wel een radio-cd-speler ingebouwd en zelfs stuurbekrachtiging. Nu streamt uw auto de muziek van uw smartphone. Uw auto vertelt u wanneer u – overigens veel minder vaak dan in 1994 – naar de garage moet voor een onderhoudsbeurt. Uw auto houdt het voor u op een constante, comfortabele temperatuur van 20 graden, wijst u de weg en neemt de telefoon voor u aan. En dat allemaal in het kader van het reizen van a naar b. Accountants zouden zo ook naar hun dienstverlening moeten kijken: zorg dat je klant veilig, comfortabel, goed geïnformeerd op weg kan. Dat betekent optuigen, doorontwikkelen, investeren in de kwaliteit en het niveau van je dienstverlening. De randvoorwaarden: technologie en bemensing!
Geef een reactie