Na een aarzelende start dringt SBR als communicatiemiddel in de kredietaanvraag bij banken ook steeds meer door. Er zijn nu al banken die ondernemers een direct voordeel geven als ze digitaal een kredietaanvraag doen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat uiterlijk in 2020 het complete kredietproces van MKB’ers gedigitaliseerd zal verlopen.
Maar om die digitalisering gesmeerd te laten verlopen, is nog wat werk te verzetten. Uiteindelijk bepaalt samenwerking in de keten het succes. Joris Wijnen van het FRC en Roos Timmermans van softwareleverancier Unit4 over samenwerking en de vorderingen van de digitaliseringsslag.
Het FRC (Financiële Rapportages Coöperatief) is een samenwerking tussen de ING, ABN Amro en Rabobank die het gebruik van XBRL/SBR voor de kredietaanvragen en -rapportages gemeengoed willen maken. Het coöperatief zorgt voor de banktaxonomie en de infrastructuur waarlangs de gegevensuitwisseling tussen banken, intermediairs (boekhouders/accountants) en ondernemers verloopt. FRC beheert het BIV (vergelijkbaar met Digipoort van de overheid) en heeft twee aanleverkanalen; SBR Direct waar ondernemers e/o hun intermediairs zelf hun kredietrapportages kunnen aanleveren. Machine to Machine is het andere aanleverkanaal; vanuit de rapportagesoftware naar de banken.
Bouwconsortium
Het FRC is het beste te vergelijken met een bouwconsortium dat gezamenlijk werkt aan een snelweg die de systemen van de banken verbindt met de boekhoudsystemen van de accountants en boekhouders of met de administratie van de ondernemer. Om die snelweg filevrij te houden is medewerking nodig van softwareleveranciers die hun pakketten geschikt maken voor rapportage via SBR. Uiteindelijk is de internationale organisatie XBRL.org ook betrokken, want als zij iets veranderen in de standaard, moet elke partij aanpassingen doen. Maar of die snelweg al dan niet verplicht moet worden gebruikt voor een kredietaanvraag en tegen welke condities bepalen de banken zelf.
Hoe gaat het met de ontwikkelingen binnen FRC? Joris Wijnen: ‘De bekendheid van SBR neemt toe en we zijn daarnaast momenteel in gesprek met andere banken voor toetreding tot het FRC. Het STP-proces (straight through processing) is verbeterd waardoor banken gegevens niet meer handmatig in de kredietsystemen hoeven in te voeren. Dat geeft een verbeterslag in de datakwaliteit omdat gegevens vanuit de bron rechtstreeks in de systemen van de banken en op de goede plek terecht komen. De onderlinge samenwerking tussen de deelnemende banken is goed. Daarnaast hebben we regelmatig overleg met ketenpartners als softwareleveranciers, intermediairs en ondernemers. FRC-medewerkers zijn vanuit de leden (de 3 grootbanken, red.) evenredig gedetacheerd. Dit noemen we het fair share. Banken bepalen zelf wat ze met de infrastructuur doen. Dus of ze de het kanaal verplicht stellen voor de kredietrapportages, tarifering enzovoort en andere bankproposities.
Het FRC focust zich in het digitaliseringproces in eerste instantie met name op het MKB vanwege de grote omvang van de kredietaanvragen en de geringe complexiteit daarvan. Bij een beursgenoteerde onderneming met een complexe strategie is digitalisering nog minder geschikt omdat het bijvoorbeeld lastig is te bepalen is welke cijfers nodig zijn voor de kredietverstrekking, vertelt Joris Wijnen. ‘Kredietaanvragen verlopen daar voornamelijk op papier/pdf en via persoonlijk contact. In 2020 zal wel een gedeelte van de aanvragen digitaal verlopen maar een gedeelte vermoedelijk ook nog via de traditionele manier. We streven er naar dat in dat jaar de kredietrapportage van MKB bedrijven 100% digitaal verloopt.’
Wat zijn voordelen voor MKB-ondernemers?
Joris Wijnen: ‘Door aanlevering via SBR kunnen ondernemers alle benodigde informatie direct, correct en volledig vanuit hun administratieve systeem aanleveren. De ondernemer weet dus eerder waar hij aan toe is omdat de bank in eerste instantie geen aanvullende vragen hoeft te stellen. Ook zijn risico’s nog beter in te schatten waardoor de hoogte en de rente van een krediet beter zal aansluiten bij het risicoprofiel.’
Welke rol speelt de accountant?
Joris Wijnen: ‘We zien dat steeds meer accountants bemiddelen bij de kredietaanvraag. Die helpen bij een ondernemersplan, jaarrapportages en prognoses. Dat zijn voor ons belangrijke documenten om een kredietbeslissing te nemen. Als banken hebben we het liefst dat jaarcijfers door een accountant (of boekhouder) gevalideerd zijn. Dan zijn de aangeleverde cijfers betrouwbaarder dan wanneer er geen accountant bij betrokken is geweest.’
Ketentest
Het FRC heeft afgelopen tijd vier ketentesten georganiseerd om SBR te testen en valideren. Dertig accountants en boekhoudkantoren hebben een (bronzen, zilveren of gouden) FRC-predicaat gekregen waaruit blijkt dat ze daadwerkelijk in staat zijn om via hun boekhoudsoftware bij de banken volgens SBR een kredietrapportage aan te leveren.
Ze kunnen aanleveren in SBR maar doen ze het ook?
Joris Wijnen: ‘Mondjesmaat, een paar duizend per jaar. Dat komt deels doordat accountants in een veranderende wereld zitten. Maar houders (enkele kantoren, red) van het zilveren en gouden FRC-predicaat leveren ook niets meer aan op papier en PDF uitsluitend via SBR.’
Wat zijn de voordelen voor de accountant?
Roos Timmermans: ‘De kantoren die aanleveren hebben SBR helemaal geïntegreerd in hun processen. Voordeel is dat die kantoren al weten wat de banken nodig hebben voor een kredietaanvraag. Dus de jaarrekening plus alle aanvullende informatie. Voorheen werd een kantoor soms tien of twintig keer gebeld door de bank omdat er nodig informatie ontbrak voor de beoordeling van de kredietaanvraag. Nu niet meer en dat levert een tijdsbesparing op. Zo heeft Adkon Groep mij aangeven dat de benodigde informatie voor een kredietaanvraag hen 15-20 minuten kost doordat SBR geïntegreerd in de bedrijfsvoering.’
Uitdaging voor softwareleveranciers
De uitdaging ligt volgens softwareleveranciers in het hergebruik van eerder ingevulde data. ‘Conceptueel is SBR prima in orde,’ stelt Roos Timmermans. ‘Mensen krijgen straks in de gaten dat het hergebruik van gegevens datgene is waarnaar ze moeten streven. Zaken een keer vastleggen op het juiste moment. Niet alle klanten over een kam scheren door bij iedereen dezelfde gegevens te vragen terwijl ze geen kredietaanvraag doen. Wel weten als iemand met een verzoek komt dat de accountant dan al gelijk kan zeggen wat hij nodig heeft. Het liefst via een portal aanbieden en als die gegevens gereed zijn dat de accountant een signalering krijgt een het aanvraagproces kan starten en afronden, zonder dat hij de ondernemer 20 keer hoeft te bellen voor ontbrekende gegevens. Dat is een soort estafetteloop: het stokje op het juiste moment overdragen. Daar denken we nu over na.’
Kantoren die een FRC-predicaat hebben maar ook andere kantoren die we hebben gesproken geloven heilig in SBR. Het is dus niet de vraag of het er komt maar wanneer. Het gaat alleen minder snel dat verwacht. Het heeft de maken met het verdienmodel dat nu verandert maar ook banken die steeds meer digitaal worden. Daarnaast is er de verplichtstelling van de belastingdienst, Kamer van Koophandel. Er komt daarmee veel op accountants af en dat vertraagt SBR-communicatie met de banken, denk Joris Wijnen.
Geef een reactie