Adviesomzet neemt niet toe. Dat bleek onlangs nog uit een rapport van de SRA. Tegelijkertijd is advies misschien ook wel een lastig te definiëren dienst. Eshuis accountants en adviseurs hanteren een heldere definitie van advies. Daarbij staat niet de vakinhoudelijke discipline centraal, maar het moment dat de vraag vanuit de klant naar voren komt. Instantadvies is kort en goed. Organisatieadvies begint bij de vraag: waar verdient de ondernemer zijn geld mee?
Sinds mei is Mark de Lat partner bij het Oost-Nederlandse kantoor Eshuis. Hij is naast de portefeuilles business development en advies, specifiek verantwoordelijk voor de innovatie binnen Eshuis, een kantoor met rond de 140 medewerkers en drie vestigingen in respectievelijk Enschede, Almelo en Hengelo.
Michel Roelofs, partner en bestuurslid bij Eshuis verhaalt even kort over de geschiedenis van dit door en door Twentse kantoor. Eshuis bestaat inmiddels ruim 80 jaar.
In de afgelopen jaren zijn een aantal kleinere regionale kantoren opgegaan in Eshuis en zijn de kleinere lokale vestigingen opgegaan in drie grote vestigingen. Maar dat is niet het enige. Om beter te profiteren van schaalgrootte, specialisaties en ICT zijn ook veranderingen in de aansturing van de organisatie doorgevoerd. Daarbij is een strak onderscheid gemaakt tussen ondersteunende diensten en activiteiten ten behoeve van de klanten en is de vestigingsgedachte losgelaten. Het is niet meer zo dat de verschillende vestigingen in feite kopieën van elkaar zijn waaruit alle voorkomende werkzaamheden worden uitgevoerd. Eshuis werkt nu heel nadrukkelijk met afdelingen:
- Financiële rapportage, van hieruit worden administraties bijgehouden, jaarrekeningen samengesteld en de aangiften inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en omzetbelasting verzorgd.
- Personeelsdiensten, salarisadministraties en personeelsadvies.
- Controlepraktijk, verantwoordelijk voor de controles van jaarrekeningen.
- Eshuis Advies vanuit de adviesgebieden fiscaal, financieel, bedrijfsvoering, ICT en HRM.
Het idee erachter is dat ieder zijn eigen vak doet. Data vastleggen is iets anders dan data interpreteren. En in de verschillende disciplines heb je ook verschillende soorten mensen nodig
Er zit ook een ander motief achter deze keuze. Waar in het verleden kantoren misschien nog de keuze hadden tussen customer intimacy en operational excellence dan is die tijd volgens Mark de Lat voorbij. ‘Geen of of, maar en en. Efficiënt leveren en de klant moet er wat aan hebben.’
Kansen benutten en risico’s beheersen
Binnen die kaders de kansen voor klanten te benutten en de verwachtingen te overtreffen. Dat is volgens Roelofs de rol die Eshuis zoekt. Eshuis heeft dat vervolgens wel veel strakker in adviesrollen gedefinieerd en niet langs de traditionele vakgebieden: bedrijfseconomie, fiscaliteit, corporate finance, ICT e.d. Eshuis heeft hiervoor een andere benaming gekozen die wel eens beter op de beleving van de klant aan zou kunnen sluiten en die ook meer recht doet aan de door de klant gevoelde urgentie. Mark de Lat maakt – en het is ook zijn taak om dat binnen Eshuis in de organisatie te verankeren – het verschil tussen Instantadvies en Organisatieadvies.
Instantadvies is kort, snel en goed. Anders kijken naar de getallen die uit de jaarrekening komen. Niet alleen een simpel dashboard met omzet, kosten en opbrengsten. Maar vooral de onderlinge relaties tussen deze verdiepen en naar voren brengen en vervolgens bespreken met de klant. Organisatieadvies heeft een ander startpunt. Dat begint bij de strategie, het gewenste rendement en het antwoord op de vraag: waar verdient de ondernemer zijn geld mee? Kortom, dat begint met een blanco A4.
Zit daar een ondergrens aan qua klant?
Mark de Lat: ‘Nee, het heeft meer te maken met het type klant. Het is de ondernemer die zegt: ik wil ondernemen, regel dat – administratieve verplichtingen – voor mij, maar kom wel ieder kwartaal langs. Wij zien een toenemende behoefte aan meer controllerachtige ondersteuning.’ Mark de Lat is geen accountant en toch partner bij een accountantskantoor. Het is dan ook vooral zijn missie en taak om het innovatieve denken binnen alle geledingen van Eshuis te verankeren. Hij kijkt daarbij graag naar wat hoogleraar innovatie Henk Volberda, hierover zegt: het meeste effect haal je uit sociale innovatie! Mensen moeten vooral doen waar ze goed in zijn. De archetypische accountant met zijn blauwe karakter. Goed kunnen rekenen en analyseren, de adviseur die heel goed vragen moet kunnen stellen, gevoed door de data van zijn collega.’
Alternatieven voor oude modellen in accountancy en consultancy
De Lat ziet parallellen tussen de wereld van de accountant en de organisatieadviseurs. De ouderwetse accountant die slechts terugblikt is straks passé, evenals de ‘hit and run’ organisatieadviseur die even opsomt hoe het anders moet en dan weer weg is. Hij werkt binnen Eshuis aan een best of both worlds. De accountants zorgen voor goede cijfers en analyses en de adviseurs brengen dit bij de klant en begeleiden daarbij. Dat zijn bouwstenen voor een duurzame relatie tussen accountantskantoor en zijn klant. De tooling daarvoor is essentieel. En dat begint bij data, van de klant maar ook bijvoorbeeld uit de diverse benchmarks die beschikbaar zijn, bijvoorbeeld – Eshuis is een SRA-kantoor – de BIZZ benchmark. Hij plaats er wel meteen kanttekeningen bij. ‘BIZZ is goed omdat je er mee in gesprek komt met de ondernemer.’ Het meteen real time kunnen benchmarken klinkt mooi, echter hij stelt wel een grote maar! Real time benchmarken heeft iets als wielrennen in het peloton en dan gaan we allemaal langzamer. Data zijn geen doel, maar een middel om te triggeren. De slag die wij willen maken zit maar voor een deel in technologische veranderingen en innovaties. Het meeste effect haal je uit gedrag: Mensen laten doen waar zij goed in zijn.’
Geef een reactie