Symbid waarschuwt dat crowdfundingplatforms en beleggers teveel focussen op (hoge) rentepercentages zonder daarbij voldoende stil te staan bij de risico’s. Het aandelencrowdfunding start dinsdag een campagne om beleggers en ondernemers te waarschuwen zich niet te laten misleiden door hoge rentes.
De MKB-sector is een cruciaal onderdeel van de economie, 99 van de 100 bedrijven in Europa zijn MKB-bedrijven. De hoeveelheid krediet die banken verstrekken aan MKB daalt jaarlijks met 7%. Dit is vooral in Nederland een probleem waar 39% van de MKB-ers werd afgewezen in 2014 door banken. Hierdoor zien we een snelle toename van het aantal alternatieve financiers zoals kredietunies en crowdfundingplatforms. De groei van online MKB-financieringplatforms is toegenomen van 24 in 2014 naar 36 in 2015. Van die 36 zijn er 27 gereguleerd. De groei van deze aantallen onderstreept de mogelijkheden in de markt. Met de campagne hoopt Symbid, het FinTech bedrijf achter The Funding Network, duidelijk te maken aan de industrie welke ontwikkeling ingezet zal moeten worden om crowdfunding tot serieuze oplossing te maken voor de lange termijn.
De campagne, met de titel: “Hogere rentes, hogere risico’s”, is ontwikkeld in samenwerking met Marco Behling van Catena Investments en Prof. Armin Schwienbacher van de Universiteit van Lille en SKEMA Business School. De campagne beschrijft drie belangrijke uitdagingen voor de steeds volwassener wordende crowdfundingindustrie:
- Gebrek aan transparantie
Interne subjectieve modellen die crowdfundingplatforms gebruiken om risicoscores en rentepercentrages te bepalen, geven geen compleet beeld. - Gebrek aan duurzaamheid
Doordat banken minder krediet verstrekken, krijgen platforms en investeerders de kans om rentepercentages verder op te drijven, waar uiteindelijk de kredietvrager en de investeerder de dupe van kan worden. - Beperkt begrip van risico’s bij leningcrowdfunding
In tegenstelling tot professionele investeerders hebben crowdfunders hulp nodig om een gezonde portefeuille op te bouwen met een gespreid risico.
De campagne benoemt drie mogelijke oplossingen voor deze uitdagingen en benadrukt dat de industrie snel zal moeten handelen.
‘Het gevaar is dat onze MKB-financieringsindustrie kortzichtig wordt door zich vooral op (hoge) rentepercentages te richten. Crowdfundingplatforms geven vaak geen volledig beeld over risico en rendement en investeerders lijken niet te begrijpen waarom een rentepercentage van 6% heel interessant kan zijn in een duurzame beleggingsportefeuille’, zegt Robin Slakhorst, medeoprichter en CCO van Symbid. ‘Banken wijzen steeds meer kredietaanvragen af, wat alternatieve financiers de kans geeft om een duurzaam alternatief te bieden en zo de ‘schaduw-banken’ die nu op de markt komen voor te zijn. Door het gebrek aan regulering heeft onze industrie de kans zichzelf verder door te ontwikkelen, waarbij we de 14% rentes zouden moeten overlaten aan de “loan sharks”.’
Symbids mediacampagne richt zich op educatie over de crowdfundingmarkt, het stimuleren van discussie en het beïnvloeden van beleidsbepalers. Het bevat een white paper, een serie video’s met uitleg en berichten in online en offline media.
Geef een antwoord