• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Hans Koning: Maak uw accountantskantoor toekomstproof; de eerste 5 acties

Hans Koning: Maak uw accountantskantoor toekomstproof; de eerste 5 acties

Accountancy, Blog

11 november 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Wat zijn kenmerken van een succesvol accountantskantoor? Van uw kantoor? Onze vaktechnische kwaliteit is onberispelijk, we weten heel goed wat er om ons heen gebeurt, we werken volgens strategisch plan, we hebben een winnend partnerteam en we hebben geïnvesteerd in onze marketing en sales. Is dat echt zo? De eerste 5 acties om uw kantoor toekomstproof te maken.

In mijn artikel van 1 november jl. heb ik de 5 demografische ontwikkelingen tot 2020 en bijbehorende kansen voor het accountantskantoor besproken. Nu komen de eerste 5 acties aan de orde om uw accountantskantoor toekomstproof te maken. Een onderdeel van de warming up voor de AV-dag van 9 december a.s. 

1.   Zorg voor onberispelijke vaktechnische kwaliteit

Bij kwaliteitscontroles van o.a. de AFM scoren accountantskantoren nog niet goed genoeg. Nog niet zo lang geleden scoorden de Big Four 45% onvoldoende op het uitvoeren volgens de regels van de wettelijke controles. Bij de middelgrote kantoren waren de scores nog dramatischer: 75% onvoldoende. De MKB-kantoren kenden 80% onvoldoende. Ook de andere activiteiten van het accountantskantoor kregen een intensiever toezicht. Helaas vielen daar ook veel onvoldoendes bij de samenstelwerkzaamheden. Vaak bleek onvoldoende vastgelegde betrokkenheid van de accountant bij het dossier. Bij het scoren van onvoldoendes kom je in het circuit van hertoetsingen terecht met alle impact en kosten van dien.

Gelukkig is er ook een positieve ontwikkeling te bespeuren. In Accountancy Vanmorgen van 15 oktober jl. stond het bericht: ‘Accountantsorganisaties werken serieus aan een fundamentele verandering en verbetering van de randvoorwaarden om de kwaliteit van hun wettelijke controles te verhogen en daarmee meer in het publiek belang te handelen. De vijf grootste accountantsorganisaties (Big 4 en BDO) lopen voorop in de uitwerking van deze maatregelen in visie, beleid en procedures. Kleinere kantoren hebben nog te weinig vooruitgang geboekt,’ aldus de AFM. De uitdaging voor de rest is om een keuze te maken voor die activiteiten waar ze goed in kunnen en willen zijn en daarin zodanig te investeren dat er in de toekomst sprake is van structureel voldoende vaktechnische kwaliteit. Dit kan bijvoorbeeld voor een MKB-kantoor met (te) weinig controleopdrachten betekenen dat je met controles stopt. omdat je de benodigde kwaliteit niet op orde kunt krijgen. Controleklanten hoef je niet kwijt te raken, er zijn inmiddels tal van partijen in de markt die het sec controledeel voor andere accountantskantoren willen uitvoeren. Onberispelijke vaktechnische kwaliteit is een fundamentele must voor het bestaansrecht van het accountantskantoor. U laat zich toch ook niet opereren in een ziekenhuis dat met een onvoldoende uit de kwaliteitstoetsing is gekomen?

2.   Ontwikkel maatschappelijke en politieke sensitiviteit

De accountantsbranche wordt minutieus gevolgd door de politiek. Als er uitwassen worden geconstateerd leidt dat op termijn tot wetgeving. Zo is de Wet aanvullende maatregelen voor accountantsorganisaties ontstaan en moeten de grotere kantoren nu een Raad van Commissarissen aanstellen waarbij onafhankelijke commissarissen toezicht gaan houden. Er is een geschiktheidstoets voor bestuurders en commissarissen en de verjaringstermijn voor klachten is verhoogd. Wat mij bij dit proces is opgevallen is dat de branche dit min of meer ‘overkomt’ Hetzelfde geldt voor het ophogen van de wettelijke controlegrenzen en het regime voor de micro-ondernemingen waarvoor in beginsel geen jaarrekening meer hoeft te worden samengesteld. Met deze operatie wordt een lastenverlichting van € 300 miljoen voor met name het kleinere bedrijfsleven gerealiseerd. Als dit bedrag klopt betekent dat een banenverlies van zo’n 3000 arbeidsplaatsen voor de branche. Ik ben bij de MKB-accountants nog weinig kantoren tegengekomen die een goed antwoord hebben op deze bedreiging. Laten we dit zomaar gebeuren?

Ook de individuele kantoren moeten zich bezinnen op hun plek in de samenleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een serieus issue. Welke waarden en normen worden in uw kantoor gehanteerd? Welk gedrag wordt wel en niet toegestaan? En is kwalitatief goed werk afleveren uw drijfveer of gaat het om zo veel mogelijk geld verdienen?

3.   Maak een strategisch plan

Ongeveer de helft van de MKB-accountantskantoren heeft een strategisch plan en presteert beter dan de kantoren zonder plan. De ING onderzocht begin dit jaar de fitheid van MKB-ondernemingen in Nederland. Daaruit bleek dat ‘de kopgroep’ van 6% een uitgeschreven strategisch plan heeft. Bij ‘de middenmoot’ (56%) heeft 1/3 een uitgeschreven plan. De ‘achterhoede’ (40%) was dag in, dag uit aan het overleven zonder plan. De moraal van dit verhaal: om succesvol te kunnen opereren is het belangrijk om een strategisch plan te hebben.

Waar moet zo’n plan aan voldoen? Er zijn vele formats voor strategische plannen beschikbaar. Wat heel belangrijk is om mee te beginnen is het waarom van uw kantoor. Welke waarden, normen en overtuigingen drijven de eigenaren? Organisaties die een antwoord hebben op de waarom vraag zijn succesvoller dan organisaties die praktisch bezig zijn met het wat en het hoe. Apple heeft een prachtig antwoord op de waarom vraag. Zij zijn er om geavanceerde technologie eenvoudig te maken voor mensen. En dat is ze gelukt! Waarde gedreven organisaties zijn aantrekkelijker voor jonge mensen die een zinvolle bijdrage willen leveren aan de samenleving. Vervolgens komt het waartoe aan de orde. Wat is de ‘jongensdroom’ van de vennoten; de ‘stip aan de horizon’ voor 2020? Daarna gaat het om voor wie doe je het allemaal. Wie wil je tot je klanten rekenen en met welke stakeholders moet je rekening houden? De volgende stap is praktisch van aard. Wat ga je de komende periode concreet doen (jaarplan). Je kunt niet alles tegelijk aanpakken en moet je concentreren op drie tot vijf speerpunten. De hoe vraag is bepalend voor de invulling van de reis naar de realisatie van de ‘jongensdroom’ en spitst zich toe op:

·         De bemensing

·         Organisatie en financiën

·         Dienstverleningsconcepten

·         Producten en diensten

·         Interne- en externe communicatie.

Ik ben er van overtuigd dat kantoren die met het strategisch plan als uitgangspunt investeren in vaktechnische kwaliteit, hun medewerkers, up to date digitale productiemiddelen en marketing, sales en communicatie de winnaars zullen worden in de branche. Deze investeringen dienen als vier schakels in samenhang uitgevoerd te worden.

4.   Creëer een winnend partnerteam

De afgelopen jaren was het geen feest voor de meeste accountantskantoren. Teruglopende omzetten, slechtere resultaten en kwaliteitsissues waren aan de orde van de dag. Meestal heeft dit een negatieve invloed op de samenwerking tussen de vennoten. Veelal zie je het verdedigingsmechanisme dat het bij financiële of vaktechnische problemen niet aan ‘jou’ maar aan de ‘ander’ ligt. De spanningen kunnen hierdoor hoog oplopen. Mijn opvatting is dat ‘Rumoer in de Maatschap’ van Jan Wietsma voor veel accountantskantoren herkenbaar moet zijn. Het is belangrijk en getuigt van professionaliteit om door een externe professional een analyse te laten maken van het vennotenteam. Daarbij wordt steeds meer gekeken naar de gedragsstijlen van vennoten aan de hand van een kleurenindeling. Hierdoor ontstaat meer begrip voor elkaars functioneren maar ook inzicht in de kwaliteiten die aanwezig zijn in het team. Sommige kwaliteiten zijn oververtegenwoordigd en op het gebied van ondernemerschap en leiderschap schieten teams vaak tekort. Laten we het hierbij of nemen we de moedige beslissing om hierin verandering te brengen? Zelf ben ik regelmatig bij deze trajecten betrokken en ik zie dat kantoren die gaan voor een optimale mix van gedragskenmerken en persoonlijke kwaliteiten in het vennotenteam een grotere kans op succes hebben. Heb je de ambitie om ‘hoog’ in jouw klasse te spelen dan heb je r een team van kwaliteitsspelers nodig die aanvullend aan elkaar zijn. Heb je alleen maar verdedigers, dan ga je niet scoren. Heb je alleen maar aanvallers dan is het risico groot dat de tegenstander teveel bij jou scoort. Er is dringend behoefte aan professioneel leiderschap en verandermanagementkwaliteiten bij veel accountantskantoren.

5.   Zorg voor een marketing- en salesorganisatie

46% van de MKB-accountantsorganisaties heeft geen budget voor marketing en sales. 54% doet niet aan klant- en marktonderzoek. Het CRM-systeem is bij de meeste accountantskantoren ‘een drama’. De website is vaak een gedigitaliseerde folder en ook de portal ontbreekt regelmatig, zelfs bij hele grote kantoren. Het is mijn absolute overtuiging dat veel kantoren op korte termijn een grote inhaalslag moeten doen op het gebied van marketing en sales. Daarbij is het beschikbaar krijgen van e–mailadressen van klanten en prospects het ‘nieuwe goud’. Het hele traject van prospect tot klant moet in een salesfunnel worden ondergebracht zodat er systematisch met hen kan worden gecommuniceerd. Internetmarketing is ‘the new sales’ waarbij alles wat je doet meetbaar is. Het is ook veel goedkoper dan traditionele marketing, beter en sneller schaalbaar. Verder is het erg belangrijk om actief te zijn op social media en dan met name LinkedIn. Marketeer Robert van Geenhuizen schrijft in AV regelmatig over deze onderwerpen. Verdiep u erin en onderneem actie. Er komen steeds meer ondernemers op de markt die niet anders gewend zijn om te functioneren met ondersteuning van digitale hulpmiddelen. Als je daarbij afhaakt ben je ‘out’. Het organiseren van je marketing- en salesorganisatie wil niet zeggen dat je dat allemaal zelf in huis hoeft te hebben. Net zoals een accountantskantoor graag de ‘controller on demand’ wil zijn voor de ondernemer, bestaan er ‘marketeers on demand’ voor accountantsorganisaties. Daarbij heb je voor de contacten een accountmanager die zich in een netwerkorganisatie omringt met specialisten zoals social media experts, websitebouwers, tekstschrijvers, onderzoekers, etc.

In het laatste artikel komen de acties 6 t/m 10 aan de orde.

Drs. S.J. (Hans) Koning, directeur Koning Business Solutions Veranderkracht! en bestuursadviseur/verandercoach/interim-manager bij accountantsorganisaties.

hans@koningbs.nl tel. 0653-649775

 

 

 

https://www.internetconsultatie.nl/aanvullendemaatregelen

Categorie: Accountancy, Blog Tags: kantoormanagement

Tags: kantoormanagement

Gerelateerde artikelen

30 oktober 2019

Kennisdoc | Neem uw kantoor de maat

10 april 2019

Insourcen van notariële en juridische commodities – Why?

2 november 2018

Tips voor de accountant als ‘Superheld van Morgen’

31 juli 2018

Van papier naar digitaal: De succesvolle transformatie van een accountantskantoor

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Algemeen directeur
Scab
Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Accountant – Helmond
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Teamleider Accountancy 
aaff
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Junior audit manager
RA12
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 16.8k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 12.7k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 9.2k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.4k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 4.3k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen