• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Hans Koning: Maak uw accountantskantoor toekomstproof; de eerste 5 acties

Hans Koning: Maak uw accountantskantoor toekomstproof; de eerste 5 acties

Accountancy, Blog

11 november 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Wat zijn kenmerken van een succesvol accountantskantoor? Van uw kantoor? Onze vaktechnische kwaliteit is onberispelijk, we weten heel goed wat er om ons heen gebeurt, we werken volgens strategisch plan, we hebben een winnend partnerteam en we hebben geïnvesteerd in onze marketing en sales. Is dat echt zo? De eerste 5 acties om uw kantoor toekomstproof te maken.

In mijn artikel van 1 november jl. heb ik de 5 demografische ontwikkelingen tot 2020 en bijbehorende kansen voor het accountantskantoor besproken. Nu komen de eerste 5 acties aan de orde om uw accountantskantoor toekomstproof te maken. Een onderdeel van de warming up voor de AV-dag van 9 december a.s. 

1.   Zorg voor onberispelijke vaktechnische kwaliteit

Bij kwaliteitscontroles van o.a. de AFM scoren accountantskantoren nog niet goed genoeg. Nog niet zo lang geleden scoorden de Big Four 45% onvoldoende op het uitvoeren volgens de regels van de wettelijke controles. Bij de middelgrote kantoren waren de scores nog dramatischer: 75% onvoldoende. De MKB-kantoren kenden 80% onvoldoende. Ook de andere activiteiten van het accountantskantoor kregen een intensiever toezicht. Helaas vielen daar ook veel onvoldoendes bij de samenstelwerkzaamheden. Vaak bleek onvoldoende vastgelegde betrokkenheid van de accountant bij het dossier. Bij het scoren van onvoldoendes kom je in het circuit van hertoetsingen terecht met alle impact en kosten van dien.

Gelukkig is er ook een positieve ontwikkeling te bespeuren. In Accountancy Vanmorgen van 15 oktober jl. stond het bericht: ‘Accountantsorganisaties werken serieus aan een fundamentele verandering en verbetering van de randvoorwaarden om de kwaliteit van hun wettelijke controles te verhogen en daarmee meer in het publiek belang te handelen. De vijf grootste accountantsorganisaties (Big 4 en BDO) lopen voorop in de uitwerking van deze maatregelen in visie, beleid en procedures. Kleinere kantoren hebben nog te weinig vooruitgang geboekt,’ aldus de AFM. De uitdaging voor de rest is om een keuze te maken voor die activiteiten waar ze goed in kunnen en willen zijn en daarin zodanig te investeren dat er in de toekomst sprake is van structureel voldoende vaktechnische kwaliteit. Dit kan bijvoorbeeld voor een MKB-kantoor met (te) weinig controleopdrachten betekenen dat je met controles stopt. omdat je de benodigde kwaliteit niet op orde kunt krijgen. Controleklanten hoef je niet kwijt te raken, er zijn inmiddels tal van partijen in de markt die het sec controledeel voor andere accountantskantoren willen uitvoeren. Onberispelijke vaktechnische kwaliteit is een fundamentele must voor het bestaansrecht van het accountantskantoor. U laat zich toch ook niet opereren in een ziekenhuis dat met een onvoldoende uit de kwaliteitstoetsing is gekomen?

2.   Ontwikkel maatschappelijke en politieke sensitiviteit

De accountantsbranche wordt minutieus gevolgd door de politiek. Als er uitwassen worden geconstateerd leidt dat op termijn tot wetgeving. Zo is de Wet aanvullende maatregelen voor accountantsorganisaties ontstaan en moeten de grotere kantoren nu een Raad van Commissarissen aanstellen waarbij onafhankelijke commissarissen toezicht gaan houden. Er is een geschiktheidstoets voor bestuurders en commissarissen en de verjaringstermijn voor klachten is verhoogd. Wat mij bij dit proces is opgevallen is dat de branche dit min of meer ‘overkomt’ Hetzelfde geldt voor het ophogen van de wettelijke controlegrenzen en het regime voor de micro-ondernemingen waarvoor in beginsel geen jaarrekening meer hoeft te worden samengesteld. Met deze operatie wordt een lastenverlichting van € 300 miljoen voor met name het kleinere bedrijfsleven gerealiseerd. Als dit bedrag klopt betekent dat een banenverlies van zo’n 3000 arbeidsplaatsen voor de branche. Ik ben bij de MKB-accountants nog weinig kantoren tegengekomen die een goed antwoord hebben op deze bedreiging. Laten we dit zomaar gebeuren?

Ook de individuele kantoren moeten zich bezinnen op hun plek in de samenleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een serieus issue. Welke waarden en normen worden in uw kantoor gehanteerd? Welk gedrag wordt wel en niet toegestaan? En is kwalitatief goed werk afleveren uw drijfveer of gaat het om zo veel mogelijk geld verdienen?

3.   Maak een strategisch plan

Ongeveer de helft van de MKB-accountantskantoren heeft een strategisch plan en presteert beter dan de kantoren zonder plan. De ING onderzocht begin dit jaar de fitheid van MKB-ondernemingen in Nederland. Daaruit bleek dat ‘de kopgroep’ van 6% een uitgeschreven strategisch plan heeft. Bij ‘de middenmoot’ (56%) heeft 1/3 een uitgeschreven plan. De ‘achterhoede’ (40%) was dag in, dag uit aan het overleven zonder plan. De moraal van dit verhaal: om succesvol te kunnen opereren is het belangrijk om een strategisch plan te hebben.

Waar moet zo’n plan aan voldoen? Er zijn vele formats voor strategische plannen beschikbaar. Wat heel belangrijk is om mee te beginnen is het waarom van uw kantoor. Welke waarden, normen en overtuigingen drijven de eigenaren? Organisaties die een antwoord hebben op de waarom vraag zijn succesvoller dan organisaties die praktisch bezig zijn met het wat en het hoe. Apple heeft een prachtig antwoord op de waarom vraag. Zij zijn er om geavanceerde technologie eenvoudig te maken voor mensen. En dat is ze gelukt! Waarde gedreven organisaties zijn aantrekkelijker voor jonge mensen die een zinvolle bijdrage willen leveren aan de samenleving. Vervolgens komt het waartoe aan de orde. Wat is de ‘jongensdroom’ van de vennoten; de ‘stip aan de horizon’ voor 2020? Daarna gaat het om voor wie doe je het allemaal. Wie wil je tot je klanten rekenen en met welke stakeholders moet je rekening houden? De volgende stap is praktisch van aard. Wat ga je de komende periode concreet doen (jaarplan). Je kunt niet alles tegelijk aanpakken en moet je concentreren op drie tot vijf speerpunten. De hoe vraag is bepalend voor de invulling van de reis naar de realisatie van de ‘jongensdroom’ en spitst zich toe op:

·         De bemensing

·         Organisatie en financiën

·         Dienstverleningsconcepten

·         Producten en diensten

·         Interne- en externe communicatie.

Ik ben er van overtuigd dat kantoren die met het strategisch plan als uitgangspunt investeren in vaktechnische kwaliteit, hun medewerkers, up to date digitale productiemiddelen en marketing, sales en communicatie de winnaars zullen worden in de branche. Deze investeringen dienen als vier schakels in samenhang uitgevoerd te worden.

4.   Creëer een winnend partnerteam

De afgelopen jaren was het geen feest voor de meeste accountantskantoren. Teruglopende omzetten, slechtere resultaten en kwaliteitsissues waren aan de orde van de dag. Meestal heeft dit een negatieve invloed op de samenwerking tussen de vennoten. Veelal zie je het verdedigingsmechanisme dat het bij financiële of vaktechnische problemen niet aan ‘jou’ maar aan de ‘ander’ ligt. De spanningen kunnen hierdoor hoog oplopen. Mijn opvatting is dat ‘Rumoer in de Maatschap’ van Jan Wietsma voor veel accountantskantoren herkenbaar moet zijn. Het is belangrijk en getuigt van professionaliteit om door een externe professional een analyse te laten maken van het vennotenteam. Daarbij wordt steeds meer gekeken naar de gedragsstijlen van vennoten aan de hand van een kleurenindeling. Hierdoor ontstaat meer begrip voor elkaars functioneren maar ook inzicht in de kwaliteiten die aanwezig zijn in het team. Sommige kwaliteiten zijn oververtegenwoordigd en op het gebied van ondernemerschap en leiderschap schieten teams vaak tekort. Laten we het hierbij of nemen we de moedige beslissing om hierin verandering te brengen? Zelf ben ik regelmatig bij deze trajecten betrokken en ik zie dat kantoren die gaan voor een optimale mix van gedragskenmerken en persoonlijke kwaliteiten in het vennotenteam een grotere kans op succes hebben. Heb je de ambitie om ‘hoog’ in jouw klasse te spelen dan heb je r een team van kwaliteitsspelers nodig die aanvullend aan elkaar zijn. Heb je alleen maar verdedigers, dan ga je niet scoren. Heb je alleen maar aanvallers dan is het risico groot dat de tegenstander teveel bij jou scoort. Er is dringend behoefte aan professioneel leiderschap en verandermanagementkwaliteiten bij veel accountantskantoren.

5.   Zorg voor een marketing- en salesorganisatie

46% van de MKB-accountantsorganisaties heeft geen budget voor marketing en sales. 54% doet niet aan klant- en marktonderzoek. Het CRM-systeem is bij de meeste accountantskantoren ‘een drama’. De website is vaak een gedigitaliseerde folder en ook de portal ontbreekt regelmatig, zelfs bij hele grote kantoren. Het is mijn absolute overtuiging dat veel kantoren op korte termijn een grote inhaalslag moeten doen op het gebied van marketing en sales. Daarbij is het beschikbaar krijgen van e–mailadressen van klanten en prospects het ‘nieuwe goud’. Het hele traject van prospect tot klant moet in een salesfunnel worden ondergebracht zodat er systematisch met hen kan worden gecommuniceerd. Internetmarketing is ‘the new sales’ waarbij alles wat je doet meetbaar is. Het is ook veel goedkoper dan traditionele marketing, beter en sneller schaalbaar. Verder is het erg belangrijk om actief te zijn op social media en dan met name LinkedIn. Marketeer Robert van Geenhuizen schrijft in AV regelmatig over deze onderwerpen. Verdiep u erin en onderneem actie. Er komen steeds meer ondernemers op de markt die niet anders gewend zijn om te functioneren met ondersteuning van digitale hulpmiddelen. Als je daarbij afhaakt ben je ‘out’. Het organiseren van je marketing- en salesorganisatie wil niet zeggen dat je dat allemaal zelf in huis hoeft te hebben. Net zoals een accountantskantoor graag de ‘controller on demand’ wil zijn voor de ondernemer, bestaan er ‘marketeers on demand’ voor accountantsorganisaties. Daarbij heb je voor de contacten een accountmanager die zich in een netwerkorganisatie omringt met specialisten zoals social media experts, websitebouwers, tekstschrijvers, onderzoekers, etc.

In het laatste artikel komen de acties 6 t/m 10 aan de orde.

Drs. S.J. (Hans) Koning, directeur Koning Business Solutions Veranderkracht! en bestuursadviseur/verandercoach/interim-manager bij accountantsorganisaties.

hans@koningbs.nl tel. 0653-649775

 

 

 

https://www.internetconsultatie.nl/aanvullendemaatregelen

Categorie: Accountancy, Blog Tags: kantoormanagement

Tags: kantoormanagement

Gerelateerde artikelen

30 oktober 2019

Kennisdoc | Neem uw kantoor de maat

10 april 2019

Insourcen van notariële en juridische commodities – Why?

2 november 2018

Tips voor de accountant als ‘Superheld van Morgen’

31 juli 2018

Van papier naar digitaal: De succesvolle transformatie van een accountantskantoor

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoofdsponsor

Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk

Partnercarrousel

Koen Scheepers adviseur bij Credion
Like-IT

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Wat te doen bij een datalek? Onderneem deze stappen!
PSD2, wat moet je ermee?
Wat moet je doen als je op een phishinglink hebt geklikt?
Silverfin en PKIsigning ontwikkelen software-integratie voor accountants
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Vakantie tijdens verlof en verzuim, hoe zit dat precies?
Accountmanager op non-actief gesteld wegens ongewenste appjes
Coronabetalingsregeling houdt op: wat kan je als accountant voor je klant doen?
Het belang van een passende bedrijfscultuur
Zeven feitjes over vakantiegeld
Adviseren op basis van realtime accounting – laat de tools voor je werken
Het einde van papierwerk: hoe automatische factuurverwerking het verschil maakt
Vier tips voor een beheersbare planning voor accountants
Verduurzaming zorgt voor meer groene businesscases
Visma Pinkweb logo
Verhoog werkgeluk door efficiënter werken
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Veilig mailen als accountant? Zo doe je dat
KANS-klachten door beeldschermwerk voorkomen
Hoeveel is kennis waard?
Hoe je als accountant je klant helpt met het delen van bestanden
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Caseware nieuw aug 2022
Reanda als eerste in Nederland aan de slag met AUDIT+ van Caseware
Exact logo
Exact Live: Hoe kan software-innovatie bijdragen aan toekomstbesteding groeien?
Yuki logo 042021
Duurzaamheidsmonitor van Visma-bedrijven Yuki en SmartTrackers maakt verplichte rapportage toegankelijk voor mkb
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Meest gelezen

  • Van Rij ziet verplaatsen eigen woning naar box 3 niet zitten
  • Wat is er toch met de voorlopige jaarrekening?
  • ‘Nieuwe box 3-belasting desastreus voor startups’
  • Jaarrekeningen 2019/2020 nog altijd niet samengesteld: onbereikbare AA doorgehaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Boekhouder
Gelders Genootschap
(Junior) Accountant
Lansigt
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Assistent Accountant Agro
Flynth
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Senior Manager Accountancy & Advies | Ede
CROP
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Assistent Accountant
Marshoek
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Manager audit
Moore MTH
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Controleleider
Lansigt
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Officemanager
van Helder
Cost Accountant
Top Onions
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Controleleider
WEA Gouda
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | Amersfoort en Ede
CROP
Controleleider
Moore MTH
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Adviseur internationaal
Flynth
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Zelfstandig Assistent Accountant | Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Controleleider
Moore MTH
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Assistent Audit
Lansigt
Externe Accountant
Coney Minds
Financieel administratief medewerker
Scab
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Medewerker Facturatie
Flynth
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Gevorderd Assistent Accountant | Hoofddorp, Amersfoort, Arnhem, Ede en Utrecht
CROP
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Belastingadviseur
Flynth
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Belastingadviseur Agro
Flynth
Manager audit
Moore MTH
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Accountant Agro
Flynth
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
IT Auditor
Lansigt

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen