Eind jaren zestig. Ik had het daglicht nog niet gezien, maar in dit tijdperk werd de eerste automatische rekenmachine geïntroduceerd. Ik vraag me af of dit wonder der techniek onze gemoederen toen net zo bezighield als dat IT dit doet in het huidige tijdperk.
Als er tegenwoordig meer dan 50 accountants bij elkaar komen, is de kans groot dat een of andere visionair wordt uitgenodigd. Die heeft verstand van IT en overdondert de aanwezigen met de laatste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie of robotisering. Het succes van de spreker wordt afgemeten aan de kekke video’s in zijn presentatie (meestal door anderen gemaakt), het applaus uit de zaal en de evaluatie. Maar of het ook iets verandert? Als IT íets zou moeten zijn, dan is dat wel smeermiddel voor verandering. Verandering die je als accountant zelf in gang zet. Omdat je dat wil, en omdat IT het mogelijk maakt. Verandering in de manier waarop je je klanten bedient en welke diensten je levert. Of ‒ als je dat per se wil ‒ een hoger tempo waarmee je je klanten bedient of juist meer klanten tegelijkertijd.
Verandering leidt vaak tot weerstand; dat is niet nieuw. Nu een van onze vertrouwde fiscale pakketten ons is ontvallen, wordt direct duidelijk hoe afhankelijk we zijn van IT en hoe moeilijk het is wanneer we moeten omschakelen, anders moeten reageren. Ik bedoel: het is nog niet zo erg als een dag zonder Facebook, maar ik bespeur toch een zekere onrust.
De druk om nu een alternatief te kiezen, doet de besluitvorming waarschijnlijk geen goed. Ik schat in dat fiscale software zal worden geselecteerd op basis van wat het nu is en kan. Niet op basis van wat het zou kunnen worden. En als je het daarover hebt, valt al gauw de term ‘roadmap’ – een over het algemeen vrij roze plaatje waarin de leverancier schetst wat voor moois de toekomst gaat brengen. Zelf hebben we als softwareontwikkelaar ook zo’n roadmap. Sterker nog, we hebben er elk jaar wel ééntje.
En ik zal u een geheimpje verklappen: met een beetje pech wordt de helft van die roadmap nooit gerealiseerd. Niet vanwege gebrek aan innovatie of omdat we geen doorzettingsvermogen hebben. Nee, simpelweg omdat gebruikers duidelijk maken dat ze behoefte hebben aan een andere richting. Daar luisteren we naar en dat proberen we, in het belang van alle gebruikers, in te passen in onze ontwikkelingen.
Dus als u straks met een softwareleverancier aan tafel zit, doe dan eens het onverwachte. Vraag naar het verleden in plaats van de toekomst. Gewoon vragen stellen als: ‘Hoe heeft u naar uw klanten geluisterd?’, ‘Waar heeft dat in geresulteerd?’ en ‘Wie zijn uw gebruikers en hoe zijn ze georganiseerd?’
Als daar geen overtuigend antwoord uit komt, zou ik me nog eens stevig achter de oren krabben. Grote kans dat de fiscale software die u van hem gebruikt zich hetzelfde ontwikkelt als de beroemde handheld pocketcalculator: eens een rekenmachine, altijd een rekenmachine.
Joris Joppe, bedenker van de data-analyse applicatie analys.io. Elke dag
bezig met softwareontwikkeling voor betere accountants.
Geef een reactie