Een accountantskantoor is een kennisorganisatie. Kennis die moet worden ingezet om de klant beter te kunnen bedienen en te adviseren. Immers, wanneer veel processen tot een commodity verworden kun je je daar als kantoor niet meer mee onderscheiden. In gesprek met Aart Nijkamp, directeur van Acuity en Arnold Boersma, sinds 2015 verbonden aan Acuity en de accountancyspecialist o.a. achter MijnAccountantsPortal.
Acuity kenmerkt zich door het bieden van samenwerkingsoplossingen voor accountantskantoren. ‘Samenwerken willen we breed vorm kunnen geven. Op maat van ieder kantoor, ongeacht de omvang,’ stelt Aart Nijkamp.
MijnAccountantsPortal is daarvan een voorbeeld. MijnAccountantsPortal is wat hij noemt een ‘linking pin’ tussen klant en kantoor, tussen backoffice en frontoffice en tussen accountantskantoor en uitvragende partijen zoals de Belastingdienst, KvK en de banken.
Arnold Boersma vult aan: ‘Een portal is echter geen doel op zich. Koppelingen met uitvragende partijen zijn niet heel spannend. En strikt genomen heb je daar ook geen portal voor nodig. Wat we echt willen is de samenwerking tussen de accountant en zijn cliënt faciliteren en daarvoor de tools bieden. ’Dan gaat het om de informatie die tussen cliënt en kantoor gedeeld moet worden, Daar blijft het niet bij. Vanuit de visie dat accountantskantoren kennisorganisaties zijn moet er meer worden geboden. Ook binnen het kantoor moet de aanwezige kennis goed ontsloten kunnen worden ten behoeve van de klant. Om dat te laten zien hebben we een virtueel accountantskantoor met de naam Dale Meare Accountancy (spreekt uit Deel Meer) opgericht. Digitale samenwerking binnen het kantoor, met collega’s en specialisten moet je organiseren. Zo kunnen kantoren als het ware hun eigen Wikipedia ontwikkelen en de kennis rond bepaalde issues met elkaar delen. ‘Creëer binnen je kantoor een community vaktechniek, fiscaal, of andere specialisatie. Zo kan je de specifieke wensen van de klant (CRM) koppelen aan de kennis en kunde van je organisatie,’ zo voegt Aart Nijkamp toe. Maar samenwerken betekent ook dat we onze oplossingen blijven doorontwikkelen met accountantskantoren. Ons motto hierin is “voor en door accountants”
Schaalbaar
Beiden benadrukken de schaalbaarheid van de Acuity-oplossingen. Alle oplossingen zijn gebaseerd op zogenaamde proven technology van o.a. IBM, SugarCRM en Magic. Dit is een groot voordeel omdat de vraag naar Mobiele en Cloud oplossingen alleen maar gaat toenemen. Al deze partijen zijn hier klaar voor. Een portal en een marketing- en salesgerichte CRM-oplosssing liggen misschien eerder voor de hand bij de grotere kantoren. Acuity biedt ook oplossingen die juist heel goed werken binnen kleinere kantoren. Kantoren die hun workflows efficiënter willen maken worden zo niet gedwongen om al hun bestaande software min of meer over boord te gooien. Magic XPI biedt daarvoor een oplossing. ‘Het is een tool,’ zo vertelt Nijkamp, ‘waarmee kantoren op een beheersbare manier koppelingen tot stand kunnen brengen tussen verschillende softwarepaketten voor verschillende taken. Op deze wijze creëer je een single point of entry en de kwaliteit van de data wordt veel beter’
Nijkamp gelooft niet in een dwingende customer lock in: ‘We werken op abonnementsbasis. Ben je als klant niet tevreden dan kun je per maand opzeggen Wij zorgen ervoor dat je als klant, klein of groot, niet meer bij ons weg wilt.’
Geef een reactie