Januari is voorbij. De nieuwjaarswensen, borrels en stortvloed aan ‘goede voornemens’-artikelen hebben we overleefd. In dit blog kijk ik graag met je naar de korte termijn. Wat kun je nu doen om als kantoor te groeien in 2016? Groei die niet alleen draait om meer omzet, medewerkers en een groter pand. We spraken erover met enkele accountants- en administratiekantoren. Dit zijn hun tips.
1. Doe eens gek, vraag het je klant
Een inkopper om mee te beginnen: vraag aan je klant wat jij beter kunt doen. Eenvoudig in opzet, lastig in uitvoering. Naast alle lovende woorden is er de kans dat je flink op je donder krijgt. Niet iets waar je om zit te springen natuurlijk. Begrijpelijk, maar toch doen. Je leert ervan, krijgt er energie voor terug en het biedt een uitgelezen kans voor contact met je klant.
Met tools zoals Surveymonkey.com of GetFeedBack.com kun je dit eenvoudig online uitzetten. Het mooie daarvan is dat je de resultaten individueel kunt opvolgen. Weer een contactmoment dus.
2. Vier de drukke periode
Het wordt druk. Erg druk. Je vraagt in de komende maanden veel van jezelf en je medewerkers. Ben je de directeur of partner van het kantoor? Pak dan (minimaal) één keer per maand uit met een creatieve borrel. Buiten kantoor. Maak van de drukke periode in het jaar iets speciaals. Ga ergens een hapje eten, doe een gezamenlijke activiteit. En begin niet pas om zes uur. Gooi de tent dicht om drie uur. De rest van de dagen zit je vaak al langer op kantoor dan goed voor je is. Benieuwd of dit de motivatie en productiviteit ten goede komt? Lees dit artikel over Tromsø en hun lange winters.
3. Zoek de oplossing eerst bij jezelf
Tijdens de feestdagen heb je kort teruggekeken op het afgelopen jaar. Het is niet gelukt om alle afspraken met klanten na te komen. Op sommige abonnementen – want die stap heb je gezet – moest je flink toegeven. Balen. Wat nu? Kijk eerst naar jezelf. Hebben we steken laten vallen? Hoe kunnen we in het vervolg efficiënter werken? Wat hebben we hiervoor nodig? Heb je deze optelsom gemaakt en kom je er alsnog niet uit, dan kun je met goed vertrouwen het gesprek met je klant aangaan.
4. Durf afscheid te nemen
Zit je al jaren bij dezelfde leverancier, maar komt deze eigenlijk niet meer mee? Neem afscheid. Voorkom dat leveranciers het succes van jouw onderneming in de weg staan. Zij moeten meegroeien of het veld ruimen. Dat klinkt behoorlijk hard hè? We zijn liever loyaal en veranderingen doorvoeren kost bloed, zweet en tranen. Zeker het managen ervan. Lastig dus, maar toch doen.
5. Investeer in je klant
Tegenwoordig moet je voor sommige prospects echt knokken. Dat zit hem vaak in de details. Je weet wie de concurrent is van je prospect, komt een tweede keer op bezoek en probeert niet te imponeren met je vakkennis. Je luistert en toont oprechte aandacht. In het begin kost dat misschien meer tijd en geld dan je lief is; erna gaat het vliegwiel werken. Mede dankzij social media werkt mond-tot-mond reclame ongekend goed. Heb je enthousiaste klanten, dan heb je er gratis verkopers bij.
6. Maak een selectie van de top-10 snelst groeiende klanten en plan direct een afspraak
Wil je groeien als kantoor? Dan helpt het om aan te haken bij de klanten die zelf in de groei zitten. Daar liggen vaak mogelijkheden om met advies aan te haken in het nieuwe jaar. En dat betekent: meer omzet. Wees hierin echter selectief, want de komende maanden heb je het druk zat met alle operationele taken. Maximaal tien dus. Doe dit zo snel mogelijk, het liefst nog deze maand.
7. Alles voor een glimlach
Coolblue doet dit jaar 500 miljoen euro omzet. Hoe? Door bestaande producten online te verkopen. Niet bepaald wereldschokkend innovatief. Hun missie maakt echter het verschil: Alles voor een glimlach. Hoe kun jij jouw dienstverlening toegankelijker, sneller en persoonlijker maken?
Denk bijvoorbeeld eens aan WhatsApp. Een groep is zo aangemaakt. Je voegt je klant toe en de mensen die erbij betrokken zijn. E-mails raken kwijt, chats (nog) niet. En wil je nog een stap verder, kijk dan eens naar software zoals Intercom.io, HelpScout.net of Watermelon.nl.
8. Kracht van consistentie
Voordat je nu denkt dat het roer per definitie rigoureus om moet, niet doen. Focus op de kleine stappen. Zorg daarin voor regelmaat, consistentie en gun jezelf tijd. Daar zul je de vruchten van plukken. Enkele voorbeelden:
- Bel je iedere week één klant dan spreek je er 52 in een jaar.
- Stuur je iedere week drie persoonlijke mails naar klanten om te vragen hoe het met ze gaat? Dan heb je met 156 klanten contact gehad in 2016.
- Vraag je één keer maand een goede klant naar een vriend of kennis die nog een accountant kan gebruiken? Met een beetje geluk heb je er twaalf klanten bij dit jaar.
De kracht van consistentie is ongekend. Een praktisch en inspirerend boek dat hier verder op ingaat is The Compound Effect.
9. Beschouw kritiek als een schouderklop
Vallen concurrenten over je heen? Krijg je kritiek op social media? Grote kans dat je dan de jackpot hebt gewonnen. Andere kantoren die kritiek op je hebben mag. Ze beschouwen je als verkapte reclame. Je doet iets goed. Natuurlijk blijf je je gezonde verstand gebruiken en wimpel je kritiek niet zomaar af. Alleen één ding staat als een paal boven water: hoge bomen vangen veel wind. Of, zoals Churchill zei: ‘You have enemies? Good. That means you’ve stood up for something, sometime in your life.’
10. Stuur dit jaar eens geen kerstkaart
Herken je dat: kerstkaarten die je krijgt van mensen die je nauwelijks spreekt? Altijd leuk en soms een tikkeltje komisch. Zeker op zakelijk vlak gebeurt dit veel. Dertien in een dozijn. Sla die ronde met Kerst en Sinterklaas dit jaar eens over. Als je het al doet, doe het dan in de zomer. Of verzin iets anders om bij je relaties onder de aandacht te blijven.
Een voorbeeld van In Zaken Accountants en Adviseurs is dat elke medewerker dit jaar een dag als vrijwilliger aan de slag gaat voor een project in de regio. ‘We geven terug aan de gemeenschap. Dat waarderen onze relaties. We bouwen samen aan de regio. Dat maakt in veel gevallen meer los dan een relatiegeschenk.
Succesvol jaar
Heb jij nog een waardevolle toevoeging om de lijst compleet te maken? Ik hoor graag hoe jij dit jaar succesvol gaat maken. Laat je reactie achter onder dit blog.
Dit blog verscheen eerder op Je eigen administratiekantoor van Twinfield.
Geef een reactie