Ongeveer 1 jaar geleden werd Avios, importeur en distributeur van fotografische apparatuur, opgericht als een spin-off van MK2 Supplies. Met afnemers als Coolblue, Kamera Express en CameraNu mag Avios met recht zeggen dat het lekker gaat. Wij spraken met eigenaar Ronald van Doorn en accountmanager Robert van Zantvliet over hoe zij omgaan met hun succes. Zo waarborgen ze hun groei door de webshop te koppelen aan online bedrijfssoftware.
Onderscheidend vermogen
Vanuit het bedrijfspand in Sint-Oedenrode vertellen de heren enthousiast over hun werkwijze. Ronald: ‘Sinds de komst van het internet wordt de wereld van de fotohandel steeds kleiner. Het onderscheidende vermogen zit nu voornamelijk in het assortiment dat je biedt. Wanneer bedrijven artikelen van Kodak of Rollei willen verkopen, komen ze vanwege het alleenrecht dat wij hebben in de Benelux automatisch bij ons uit. Dat is een luxe, maar dit betekent niet dat bij ons alles vanzelf gaat. Wij hebben ook te maken met concurrentie. Bijvoorbeeld van groothandels die exclusiviteit hebben op andere merken, maar ook van importeurs van statieven en cameratassen.’
Een partij waar je op kunt bouwen
Net als veel andere branches is de fotohandel sterk onderhevig aan veranderingen. Ronald: ‘Voordat ik Avios oprichtte, heb ik genoeg vlieguren gemaakt om te zien wat werkt en wat niet. Mijn eerste opdracht aan Robert was dan ook het realiseren van een mooie Magento-webshop met een Exact Online voor Handel-koppeling, zodat we zo efficiënt mogelijk kunnen werken.
In het Exact Online App Center vond Robert meerdere partijen die deze koppeling konden realiseren. Bij Advisie had hij direct een goed gevoel. ‘Bij hun Webshop Connector houden mensen zich fulltime bezig met het maken van koppelingen, waardoor ze heel goed weten waarmee ze bezig zijn. Aangezien we een aantal specifieke wensen hadden, en een kant-en-klare plug-in hierdoor geen optie was, wilden we wel een partij waarop we kunnen bouwen. Ook wanneer er iets mis is met de webshop. Advisie werkt met een controlepanel dat alles monitort. Het is een geruststellend idee dat zij het snel kunnen oplossen, mocht er een keer iets misgaan. Ook konden ze snel voor ons aan de slag: binnen 1 maand was alles geregeld.’
Bergen werk met klein team
Persoonlijk contact is een belangrijk speerpunt binnen Avios. Ronald: ‘Wanneer je contact met ons opneemt krijg je mij of Robert aan de telefoon. Heel sporadisch neemt mijn vrouw de honneurs waar. Deze persoonlijke benadering en de korte lijntjes kenmerken onze stijl. Daar wil ik niet teveel aan veranderen. Met ons kleine team kunnen we al bergen werk verzetten.’
Orderpicken is peanuts geworden
De koppeling bespaart de heren zeker 10 minuten per order. Robert: ‘Ik zou er niet aan moeten denken om alles handmatig in te moeten voeren. Ook elimineert de koppeling eventuele fouten, terwijl het orderpicken peanuts is geworden. We doen alles in eigen beheer, dus we willen onze tijd zo min mogelijk besteden aan dergelijke klusjes.’ Ronald vult aan: ‘Ik zie de webshop als een extra verkoopmedewerker en de koppeling als een administratieve kracht. Personeel is nog altijd de grootste kostenpost, dus als ik hierop kan besparen doe ik dat graag.’
Geef een reactie