Wat houdt ondernemers bezig? Met welke trends houden ze rekening om de toekomst van hun onderneming veilig te stellen. Onderzoeksbureau Panteia deed er onderzoek naar. Enerzijds door middel van een zogenaamde literatuurstudie anderszins door het aan ondernemers zelf te vragen. Het leverde een verrassende top 15 op van trends die (zeer) relevant zijn voor het MKB.
Deze top 15 ziet er als volgt uit.
Nr. | Trend die (zeer) relevant is voor het MKB | Kans of risico volgens de ondernemer? | Wanneer effect op de bedrijfsvoering |
1 | Het bieden van maatwerk en snel kunnen meebewegen met marktontwikkelingen worden steeds belangrijker.
|
60% Kans
5% Risico 25% Zowel kans als risico |
75% Vandaag al
15% Binnen 5 jaar |
2 | Het gebruik en belang van internet neemt steeds verder toe.
|
50% Kans
5% Risico 35% Zowel kans als risico |
90% Vandaag al
5% Binnen 5 jaar |
3 | Het belang van goed ondernemerschap neemt toe.
|
65% Kans
20% Zowel kans als risico |
75% Vandaag al
10% Binnen 5 jaar |
4 | Het aandeel van senioren groeit: interessante doelgroep met koopkracht.
|
35% Kans
10% Zowel kans als risico |
25% Vandaag al
15% Binnen 5 jaar |
5 | Social media vormen een steeds belangrijker communicatiekanaal.
|
45% Kans
5% Risico 35% Zowel kans als risico |
70% Vandaag al
10% Binnen 5 jaar |
6 | Wet- en regelgeving loopt achter de feiten aan. | 5% Kans
50% Risico 15% Zowel kans als risico |
55% Vandaag al
15% Binnen 5 jaar |
7 | De overheid treedt steeds meer terug, de verantwoordelijkheid van bedrijven en burgers neemt toe.
|
15% Kans
25% Risico 25% Zowel kans als risico |
35% Vandaag al
20% Binnen 5 jaar |
8 | Nieuwe financieringsvormen en het combineren daarvan wordt steeds belangrijker. (crowdfunding, leasing, kredietunies, fondsen, leningen, privaat kapitaal, etc.)
|
20% Kans
5% Risico 25% Zowel Kans als risico |
25% Vandaag al
15% Binnen 5 jaar |
9 | Nieuwe technologieën en innovaties vragen om andere vaardigheden van medewerkers | 25% Kans
10% Risico 15% Zowel kans als risico |
40% Vandaag al
10% Binnen 5 jaar |
10 | Gebruik duurzame (bio) materialen neemt toe. | 20% Kans
15% Zowel kans als risico |
25% Vandaag al
10% Binnen 5 jaar 5% Tussen 5 en 10 jaar |
11 | Up-to-date houden van kennis in het bedrijf wordt steeds lastiger (weglekken van kennis neemt toe) | 10% Kans
20% Risico 15% Zowel kans als risico |
25% Vandaag al
15% Binnen 5 jaar |
12 | Grootte van een bedrijf is van steeds minder belang om succesvol te zijn. | 45% Kans
5% Risico 15% Zowel kans als risico |
40% Vandaag al
10% Binnen 5 jaar 5% Over meer dan 10 jaar |
13 | Internationalisering/export wordt steeds belangrijker voor het realiseren van groei. | 25% Kans
10% Zowel kans als risico |
30% Vandaag al
10% Binnen 5 jaar |
14 | Maatwerkproductie vindt steeds vaker dichterbij plaats | 40% Kans
10% Zowel kans als risico |
40% Vandaag al
10% Binnen 5 jaar |
15 | Toename van virtuele (ICT-gerelateerde) criminaliteit
|
5% Kans
60% Risico 10% Zowel kans als risico |
45% Vandaag al
20% Binnen 5 jaar
|
Bron: Panteia 2015 Trends en hun betekenis voor het MKB
Leeswijzer:
Kolom 1 geeft de rangschikking van de top 15 aan
Kolom 2 geeft de trend zoals beschreven door ondernemers aan
Kolom 3 geeft aan hoeveel % van de ondernemers het als kans, risico of zowel kans als risico ziet.
Kolom 4 geeft aan hoeveel % van de ondernemers nu al opmerkt dat deze trend effect heeft op hun bedrijfsvoering en de keuzes die zij (moeten) maken. Een deel van de ondernemers verwacht dat deze trends binnen 5 jaar effect zal hebben op de bedrijfsvoering en de keuzes die men moet maken.
Jonge bedrijven hebben te maken met andere trends
Nagenoeg alle ondernemers inclusief ZZP’ers geven aan dat de trends genoemd in de nummers 1 tot en 5 zeer relevant zijn voor de toekomst van hun onderneming. Voor jonge bedrijven komt daar nog bij dat ze aangeven dat business- en verdienmodellen steeds sneller verouderen en dat de flexibilisering van personeel en huisvesting steeds belangrijker worden. Zij hebben minder ‘last’ van het gebruik van internet en de inzet van social media. Waarschijnlijk omdat deze ontwikkelingen al tot de haarvaten van deze groep ondernemers is doorgedrongen. Overigens geven familiebedrijven eveneens aan dat zij minder last hebben van de opkomst van social media. Deze bedrijven hebben meer last van achterblijvende wet- en regelgeving.
Wat kun je er als accountant mee?
Deze trends bieden de accountant natuurlijk meer dan voldoende mogelijkheden om het gesprek aan te gaan met de ondernemer. Daarbij zijn er verschillende insteken mogelijk. Je kan als accountant vragen of de ondernemer een bepaalde trend herkent of niet. Of de trend als risico of kans wordt gezien. Ook kan je de ondernemer door het gesprek aan te gaan de ogen openen. Daarnaast kun je natuurlijk met de ondernemer bespreken wat de gevolgen zijn van de betreffende trends voor de bedrijfsvoering. Waarbij het gaat over kansen of bedreigen voor de omzet. Kostenbeheersing. Het al dan niet doen van investeringen of het aannemen van personeel. Je kunt in samenspraak met de ondernemer ook besluiten er een of twee thema’s uit de pakken die voor de betreffende ondernemer zeer relevant zijn en daar het komende jaar mee aan de slag te gaan. Waarbij jij als accountant de rol op je neemt van procesbegeleider.
Inventariseren
Natuurlijk kun je ook een medewerker of een stagiair vragen om eens in kaart te brengen hoe jouw klanten tegen deze trends aankijken. De gegevens die je daarmee verzameld zijn een eerste stap naar het creëren van je eigen BigData. Daarmee krijg je ook meer inzicht in de onderwerpen waar je als accountantskantoor zeker aandacht aan moet besteden wil je aangesloten blijven op hetgeen jouw klant beweegt. Daarnaast kun je natuurlijk in je netwerk kijken of er adviseurs zijn die uitblinken in het geven van advies over bepaalde trends. Samen met hen kun je dan aan de slag om nieuwe diensten en producten te ontwikkelen waarmee jouw klant zijn bedrijfsvoering weer kan verbeteren. Kortom voldoende kansen voor de MKB-accountant om zijn eigen relevantie te bewijzen.
Jan Wietsma
Geef een reactie