Onder servicemanagement verstaan we alle mogelijke manieren waarop accountants hun cliënten kunnen ontzorgen bij het voeren van de (financiële) administratie. Dit loopt uiteen van op tijd de telefoon opnemen als de cliënt een vraag heeft en het zorgvuldig indienen van de belastingaangiften tot het bij de cliënt op kantoor laten plaatsvinden van afspraken om reistijd te beperken. Ook het aanbieden van selfservicemogelijkheden is een belangrijk onderdeel van servicemanagement. Selfservice zal de komende jaren steeds belangrijker worden.
Doel selfservice
Het doel van selfservice is ervoor zorgen dat cliënten dankzij vergaande automatisering met minimale inspanning hun deel van de administratie kunnen voeren. Daardoor houden zij zoveel mogelijk tijd over om zich te concentreren op de eigen bedrijfsvoering. De accountant neemt zijn cliënten dankzij selfservice-tools zoveel mogelijk werk uit handen en fungeert als adviseur en sparringpartner. Dit levert de accountant uitsluitend voordelen op.
Vijf redenen om selfservicemogelijkheden aan te bieden:
- Structuur
Veel accountants weten uit ervaring dat het niet altijd even gemakkelijk is om cliëntinformatie gestructureerd te ontvangen. Wanneer u als organisatie streeft naar optimaal servicemanagement kunnen uw cliënten via selfservice informatie op een gestroomlijnde manier aanleveren en kunt u de efficiency in uw organisatie verbeteren. - Eén bron met data
Het aanbieden van selfservicemogelijkheden zorgt ervoor dat u geen data meer hoeft te importeren of over te typen. Cliënten dragen direct in het systeem zelf zorg voor het aanleveren of uploaden van die data. - Een papierloze omgeving
Het beheer van fysieke dossiers is een last voor uw accountantspraktijk. Belangrijke documenten kunnen verdwijnen en dat schaadt de vertrouwensrelatie met cliënten. Opslag in de cloud is een uitstekende manier om kantoorruimte vrij te maken terwijl dossiers toch altijd direct beschikbaar zijn. - Grip op data dankzij digitale goedkeuring
Een papierloze omgeving waarin alle informatie in één keer system-to-system wordt aangeleverd maakt een einde aan handmatige invoer. Bij elektronisch factureren worden de facturen direct verwerkt in de financiële administratie en opgeslagen op alle relevante locaties, dit brengt een enorme foutreductie met zich mee. - Integratie
Er zijn momenteel tal van manieren waarop cliënten hun facturatie, onkostendeclaraties en financiële rapportage kunnen afhandelen. Vaak zijn deze processen echter niet geïntegreerd.
Wilt u meer weten over servicemanagement en selfservicetools? Download de whitepaper
Geef een reactie