Een belastingadviseur die een ongunstig uitpakkend advies geeft, kan worden aangeklaagd door zijn cliënt en worden verplicht een schadevergoeding te betalen. Cliënt moet dan wel weten wat hij wil en een duidelijk en correcte opdracht verstrekken. En dat was niet zo, oordeelde het Hof Den Bosch, in een zaak waarin de vraag centraal stond of voor een belastingadviseur een spontane waarschuwingsverplichting geldt aan opdrachtgever over bepaalde fiscale aspecten.
In de zaak was een advieskantoor aangeklaagd door een Nederlands echtpaar, dat al tien jaar in België woonde. Via certificaten hielden de echtgenoten een belang van 75% in een Nederlandse holdingmaatschappij. Op advies van het belastingadvieskantoor schonken zij hun certificaten aan hun drie kinderen, onder voorbehoud van het recht van vruchtgebruik. De adviseur gaf dit advies omdat de echtgenoten wilden dat bij hun overlijden hun kinderen minder Belgisch successierecht zouden hoeven betalen. Tegelijkertijd wilden de man en de vrouw enige vorm van zeggenschap in het bedrijf behouden. Maar door het behoud van het recht van vruchtgebruik bleef voor de inkomstenbelasting het aanmerkelijk belang bestaan. Ook vielen de panden die het echtpaar ter beschikking stelden aan de B.V. (nog steeds) in box 1.
Familievermogen
Het hof oordeelde dat het belastingadvieskantoor bij zijn handelingen zorgvuldig was geweest, op een manier die men mag verachten van een bekwaam en redelijk handelend beroepsbeoefenaar. Het echtpaar stelde ook de opdracht te hebben gegeven om het familievermogen te herstructureren met inachtneming van de gevolgen voor de inkomstenbelasting. Maar in verslagen van de bespreking zag het hof geen bewijs voor deze stelling. Bovendien constateerde het hof dat het echtpaar door het advies geen schade had geleden, omdat de inkomsten uit terbeschikkingstelling als gevolg van rentelasten, afschrijvingen en dergelijke negatief waren. De echtgenoten leden geen belastingschade. Het hof wees hun hoger beroep dan ook af.
Geef een reactie