Ja, de rol van de accountant blijft zeker relevant. Accountants worden de nieuwe digitale CFO’s die dagelijks in contact staan met de ondernemer. De boekhouding is er straks gewoon. Alle transacties worden automatisch geboekt en de accountants hebben data waarmee ze ook echt vooruit kunnen kijken met de ondernemer. Dit sluit ook naadloos aan bij de perceptie en verwachtingen van de nieuwe generatie ondernemers. Het kan niet zo zijn dat ondernemers pakketjes kunnen bestellen die dezelfde dag nog binnenkomen, maar als ze de boekhouding aanleveren ze nog weken moeten wachten op actuele cijfers. Hierbij een aantal manieren om mee te groeien in de steeds verder digitaliserende wereld.
1. Toegevoegde waarde
Hoe makkelijk de technologie het ook maakt, de boekhouding kost tijd. Voor ondernemers is tijd ongeveer het meest kostbare wat ze hebben. Hoewel ze veel van de administratieve taken zelf zouden kunnen doen is dit zeker niet de beste besteding van hun tijd. De ondernemer wil en moet ook bezig zijn met zijn business, de klanten, de werknemers en de innovatie die ze tot dit punt heeft gebracht. Belangrijk is dus om de ondernemer te herinneren aan de kostbare tijd die jij in staat bent om terug te geven en de voordelen van een actuele boekhouding voor jullie samenwerking.
2. Geïnformeerd
Van elke accountant wordt verwacht zijn basiskennis te onderhouden en bij te blijven bij de ontwikkelingen binnen zijn vakgebied. Het is tegenwoordig minstens zo belangrijk om op de hoogte te zijn van alle digitale tools. Als je vandaag de dag als accountant relevant wil blijven voor de ondernemer heb je verschillende tools beschikbaar om hem verder te helpen, of dit nu een scan & herken oplossing is, een online boekhoudplatform of CRM/HRM applicatie. Door goed op de hoogte te zijn van de beschikbare tools zal een positief effect hebben op het vertrouwen vanuit huidige en potentiële klanten.
3. Social selling
Het is voor veel accountants vaak een ver van je bed show als social media om de hoek komt kijken. Natuurlijk zijn veel kantoren wel aanwezig op Facebook of Linkedin, maar een echte strategie ontbreekt vaak. Kijk eens bij de concurrentie en probeer op die platformen een relatie op te bouwen met huidige en potentiële klanten. Waar het een aantal jaar geleden nog vooral ging om handjes schudden en netwerkevenementen kunnen we niet om de groep nieuwe ondernemers heen. Die ondernemer is online en zoekt daar ook naar een geschikte accountant. Het is zonde als je daar niet aanwezig bent om hem verder te helpen.
4. Expertise
Dit is uiteindelijk aan het einde van de dag waar je goed in bent. Ondanks vernieuwingen en tools blijven er inzichten die alleen de accountant kan toevoegen aan de boekhouding. De accountant kent de ins en outs, weet waar de ondernemer naar toe wilt en zorgt dat er geen verrassingen zijn in de BTW-maand. Durf je expertise te tonen en online te delen. Door het delen van je kennis creëer je een plaats waar ondernemers antwoorden kunnen vinden en komen dan direct bij jou uit voor financiële vraagstukken.
5. Onmisbaar
Door de combinatie van het omarmen van de digitale veranderingen en het aanbieden van tijd en expertise aan de ondernemer maakt de accountant zich onvervangbaar. Op het moment dat ondernemers zich realiseren dat ze geen tijd, energie of expertise hebben om alle ballen in de lucht te houden moeten ze bij jou uitkomen. Zorg dat je er op dat moment klaar voor bent en voorkom dat je tegen piekbelasting aanloopt!
Door Jim Sterk
Benieuwd naar de tips om piekbelasting te minimaliseren? Lees het gratis e-book.
Jan Dijkstra zegt
Mijn oom is accountant en ook hij wil graag relevant blijven in het digitale tijdperk. Deze informatie is daarom erg welkom. Het lijkt mij ook erg belangrijk online goed te vinden te zijn. Punt 3 vind ik daarom goed.