Besef jij je wel eens dat de meeste mkb-klanten geen financieel adviseurs hebben en met niemand kunnen sparren over de koers van en keuzes voor hun bedrijf? Jouw kennis, inzichten en ervaring zijn dus heel waardevol voor hen. Hoe kun je deze waarde toevoegen?
- Leg de cijfers van je klanten naast de cijfers van vergelijkbare bedrijven (benchmarken) of naast openbare informatie over zijn branche.
Zo zie je waar jouw klant meer of minder aan uitgeeft en wat dit oplevert. Zo zie je snel waar besparingsmogelijkheden liggen en op welke vlakken je klant beter zou kunnen presteren. - Kijk met je klant vooruit en maak jaarplannen en vijfjarenplannen.
Deze plannen kun je regelmatig samen evalueren. Zorg dat de plannen vol zitten met kpi’s: key performance indicators, variabelen aan de hand waarvan je de groei van je klant meetbaar maakt. - Maak prognoses van bijvoorbeeld de omzet en de winst van je klant.
Deze informatie kan je klant eventueel gebruiken bij het aanvragen van een krediet. Als je klant een grote investering wil doen, kun je die samen doorrekenen en er het goede moment voor bepalen. - Automatiseer de bedrijfsprocessen.
Voor je klant is het prettig als gegevens vanuit de kassa, personeelsadministratie en de webshop direct de boekhouding instromen. Je kunt je klanten helpen bij het kiezen en inrichten van de juiste software die aangesloten kan worden op de boekhouding.
Adviserende accountant
Je ziet dat je als adviserende boekhouder of accountant allerlei adviestaken kunt oppakken. Het is daarvoor zaak dat je weinig tijd kwijt bent aan de boekhouding. Door met slimme software in de cloud te werken, kun je deze zo veel mogelijk automatiseren.
Goed advies begint natuurlijk met inzicht in de actuele cijfers. Online boekhouden, eventueel gekoppeld aan andere online bedrijfsprogramma’s, biedt die mogelijkheid. Hiermee werk je snel, efficiënt en samen met de klant aan de boekhouding.
Specialisatie
Om je klanten goed te kunnen adviseren, is het aan te raden om je te specialiseren in een sector, type ondernemer of in een onderwerp, zoals personeelsadministratie of verzekeringen en pensioen. Je kunt je klanten bij bepaalde vraagstukken ook doorverwijzen naar andere experts met wie je samenwerkt.
Zorg wel dat je klanten weten dat jij hen met veel meer kunt helpen dan alleen jaarrekeningen opstellen en btw-aangifte. Profileer je als expert. Via blogs, social media en nieuwsbrieven kun je je klanten (en potentiële nieuwe klanten) informeren over nieuwe regelgeving of bijvoorbeeld over het belang van benchmarken.
Verdienmodel
Boekhouders en accountants die zich vooral willen toeleggen op strategisch advies in plaats van op het invoeren van cijfers en het doen van belastingaangifte, zullen moeten nadenken over een verdienmodel. Hoe krijg je voor al je goede raad betaald?
Abonnement
Abonnementen lenen zich erg goed voor advieswerk. Voor een vast bedrag per maand kun je je klanten helpen met de boekhouding, belastingaangifte, benchmarken en het maken van jaarplannen. Voor tijdrovende adviesvraagstukken zoals het doorrekenen van een investering of het voorbereiden van een kredietaanvraag zou je dan iets extra’s kunnen rekenen.
Uurtje factuurtje
Daarnaast kun je advies natuurlijk ook gewoon per uur factureren. Het is dan wel lastiger om je klanten proactief advies te geven, en hier facturen voor te kunnen sturen. Hiervoor kun je wellicht periodieke afspraken inplannen met je klanten, bijvoorbeeld elk kwartaal, waarin je samen vooruit kijkt, vergelijkt en de cijfers analyseert. Mochten er dan extra vragen opkomen, dan kun je daar een volgende afspraak voor maken.
Evenement
Strategisch advies geven hoeft niet een-op-een, maar kan ook in groepsverband. Organiseer bijvoorbeeld een informatieavond als er een nieuwe wetgeving is waarover je je klanten wilt inlichten zoals de aanstaande btw-verhoging. Zo kun een groep ondernemers tegen betaling of als onderdeel van je abonnement voorlichten, hun vragen beantwoorden en op hetzelfde moment biedt het hen ook nog eens netwerkmogelijkheden.
Door: Marieke van Amersfoort, Twinfield.
Bron: https://blogs.taxnl.wolterskluwer.com/deonlineaccountant/hoe-geef-je-je-klant-strategisch-advies
Over Twinfield
Twinfield Boekhouden is een online boekhoudpakket waarmee accountants en ondernemers slim en gemakkelijk kunnen samenwerken. Twinfield is veilig (keurmerk Zeker-Online) en werkt 100% in de cloud. Daarbij biedt Twinfield de mogelijkheid om te koppelen met vele andere pakketten. Twinfield is een onderdeel van Wolters Kluwer Tax & Accounting.
Geef een antwoord