• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » 3 tips voor een klantvriendelijke salarisverwerking creëren

3 tips voor een klantvriendelijke salarisverwerking creëren

Accountancy, Blog, Nieuws

30 april 2019 door Exact

Je hebt twee soorten kantoren die salarissen verwerken, blogt consultant salarisadministratie Vera Lenaerts. Het ene kantoor zegt dat het de klant centraal stelt. Kantoor 2 voegt de daad bij het woord. Bij welk kantoor hoor jij?

Onlangs ontmoette ik 2 salarisadministrateurs die samen 300 stroken verwerkten per maand. Ze kregen mutaties binnen via allerlei kanalen: e-mail, telefoon, fax, per post en zelfs via Whatsapp. Mutaties werden handmatig ingevoerd en verwerkt tot loonstrook. Sommige klanten kregen hun loonstroken per post, anderen per e-mail. Toen ik de partner vroeg hoe hij geld verdiende, gaf hij aan niet te verdienen op de salarisadministratie. Dit is een extra service was richting klanten. Daarom blijven ze bij ons, zo gaf hij aan.

Herstelwerk

Dat verhaal hoor ik vaker. Veel kleinere accountants- en administratiekantoren leveren salarisverwerking als extra dienst in het kader van de klant centraal stellen. Dus klanten mogen aanleveren zoals ze gewend zijn. Dit lijkt klantgericht maar deze vrije keus leidt tot een hoge foutmarge door het vele handmatige werk. Dat zorgt dikwijls voor boze klanten en bovendien veel herstelwerk voor de salarisadministrateurs. Daar herkende de partner zich in, maar hoe veranderen zonder klanten te verliezen? “Door klantgericht te werken”, antwoordde ik. Daarvoor heb ik drie tips:

  1. Categoriseer je klanten
    Inventariseer wat voor salarisadministraties je hebt: cao-administratie of niet, zijn het vaste lonen of per uur betaald, hoe zit het met variabele mutaties, hoeveel dga-verloningen, hoeveel werk heb je aan elke klant. Door klanten te categoriseren, krijg je inzicht en kan je er eerlijke tarieven aan hangen. Aan de verloning van dga’s heb je haast geen werk terwijl uurloners meer aandacht vragen. Zo krijg je meer inzicht in wat je aan het doen bent en ontdek je bij welke klanten je efficiënter kunt gaan werken.
  2. Laat je klanten uniform hun mutaties aanleveren 
    Het is even wennen, maar je klanten ervaren snel dat aanleveren via een beveiligde omgeving makkelijk is. En jij voorkomt uitzoekwerk en fouten. Bovendien voldoe je aan de AVG. Gegevens staan klaar voor verwerking en je hoeft niets in te voeren. Willen je klanten de loonaangiften goedkeuren voordat je ze definitief maakt? Die goedkeuring kan gewoon via een beveiligde app. Alle info staat overzichtelijk bij elkaar zodat je klant direct kan checken of uren goed zijn verwerkt. Na zijn digitale goedkeuring worden stroken automatisch gegenereerd en gaat direct naar de uitvragende instanties. Dat scheelt je een hoop tijd.
  3. Geef je klanten inzicht
    Na verwerking van de salarissen stuur je de loonstrook eenvoudig naar medewerkers via een app. Hier vinden ze gelijk een overzicht van al hun stroken, jaaropgaven en vakantiedagen. Bovendien kunnen ze via de app verlofaanvragen en overwerk registreren. Super klantvriendelijk en scheelt salarisverwerkers een hoop tijd.

Weinig klantverlies

Ik kan me voorstellen dat je klanten die tegen hun pensioen aan zitten geen nieuwe werkwijze wilt opleggen. Maar de meeste klanten krijg je wel mee als je hen de voordelen uitlegt. En met het klantverlies valt het mee. Zo sprak ik laatst een kantoor dat aangaf door de nieuwe werkwijze 5 klanten te hebben verloren op een totaal van 200. Tegelijk is met de efficiencyslag is de klanttevredenheid toegenomen, vanwege het inzicht en gemak. En door de tijdwinst kon het kantoor de klantenstop opheffen.

Ook meer halen uit je salarisverwerking?

Automatisering van je salarisproces helpt je om tijd te besparen, je klanttevredenheid te verhogen en advieskansen te creëren. Bekijk de Salaris software voor accountants- en administratiekantoren van Exact.

 

 

 

 

 

Categorie: Accountancy, Blog, Nieuws Tags: salarisadministratie, salarissoftware

Tags: salarisadministratie, salarissoftware

Gerelateerde artikelen

20 december 2022

Vier salarissoftware trends voor 2023

17 november 2022

Salarisprofessionals van Visser & Visser NIRPA gecertificeerd

15 juli 2022

Geen deugdelijke salarisadministratie, werkgever moet achterstallig loon betalen

18 mei 2022

Te veel betaald salaris terugbetalen ondanks fout in salarisadministratie

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Massaal bezwaar plus niet-bezwaarmakers box 3 officieel
  • Accountant zag bui al hangen bij noodlijdend VanMoof
  • Hof: VvE-reserves tellen bij berekening rechtsherstel box 3 als bank- en spaartegoeden
  • VEH na uitspraak hof: hogere belasting appartementseigenaren deugt niet

Partnercarrousel

Wat zijn de laatste btw-ontwikkelingen op het gebied van vastgoed?
Het einde van de schoenendoos?
Visma Pinkweb logo
Wat staat er in een ICT-calamiteitenplan?
De best gelezen accounting blogs van 2022 van Twinfield
Exact logo
Indicatoren – wat zijn het en wat kun je ermee?
Yuki logo 042021
Met datagedreven management het personeelstekort te lijf
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Hoe data helpt om het personeelstekort terug te dringen
Een stap vooruit: hoe je klanten gerichter bijstaat tijdens een consolidatie 
PSD2, wat moet je ermee?
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel

Loket.nl de meest betrouwbare online applicatie voor HR en …  

De cloud maakt het werk van de accountant écht leuker
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Hé accountant, hoe staat het met jouw Cybersecurity?
Meer dan 80% van de accountants heeft onvoldoende kennis van cybersecurity en NIS2-regelgeving
Sdu

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Uw accountantskantoor altijd alle cijfers bij de hand
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Deadline renseigneringsverplichting nadert: nog veel onduidelijkheid
Vier salarissoftware trends voor 2023
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Ondernemer in problemen? Vijf aandachtspunten voor de accountant

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Financieel administratief medewerker
Scab
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Belastingadviseur Agro
Flynth
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Externe Accountant
Coney Minds
Manager audit
Moore MTH
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Assistent Accountant Agro
Flynth
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Accountant Agro
Flynth
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Controleleider Audit
Flynth
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Medewerker Facturatie
Flynth
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Vacature Manager Assurance
CROP
Vacature accountant
WEA Deltaland
Controleleider
WEA Gouda
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Manager audit
Moore MTH
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Officemanager
van Helder

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen