Richard Schiphorst, algemeen directeur CaseWare Nederland, ziet een duidelijke verschuiving in zijn bedrijf. Was de organisatie voorheen een traditionele jaarrekeningspecialist. Nu is het een aanbieder van gespecialiseerde accountancysoftware die alle opdrachten van begin tot eind voor het accountantskantoor kan begeleiden. Integrated accounting noemen ze dat bij de softwareleverancier uit Apeldoorn.
Tijdens de CaseWare Open 2019, met als thema Get it right, worden de vier logische stappen om tot de meest efficiënte bedrijfsvoering van het accountantskantoor te komen uitgebreid besproken.
Het thema Get it right voor de klantendag is bewust, vertelt Schiphorst. ‘Get it Right is een thema dat je op twee manieren kunt uitleggen. Van de ene kant staat het voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Dat is namelijk de waarde die wij met onze oplossingen toe willen voegen. Van de andere kant staat het ook voor het maken van de juiste keuze. Met de komst van ons Cloudplatform krijgen wij steeds meer apps voor ondersteuning en optimalisering van het volledige proces van het accountantskantoor. Het is vervolgens aan het kantoor welke apps hij wel en niet wil gebruiken binnen zijn samenstel- of controleproces.’
Integrated accounting
Tijdens de CaseWare Open is integrated accounting het deelthema. ‘We zien steeds meer dat wij bij accountantskantoren de opdrachten van begin tot eind begeleiden,’ schetst Schiphorst. ‘Traditioneel zijn wij de jaarrekeningspecialist. In de loop der jaren is deze productgerichtheid opgeschoven naar de meer procesmatige kant. Dus heel erg ingestoken op workflows en het proces rondom controle- en samenstelopdrachten. Nu zie je duidelijk, met de cloudapps die we hebben ontwikkeld, dat we verschuiven naar de gehele accountantspraktijk en naar de samenwerking van de praktijk en haar klanten. Dat is eigenlijk wat we onder integrated accounting verstaan. Integratie is een van de sleutelwoorden voor efficiënt werken.‘
De vier stappen richting een zo’n efficiënt mogelijke bedrijfsvoering
CaseWare ziet vier logische stappen die leiden tot een zo’n efficiënt mogelijke bedrijfsvoering: centrale vastlegging, efficiënte voorbereiding, kwalitatieve uitvoering en volledig inzicht. Schiphorst: ‘Je begint vanuit de vastlegging van je klant. Dus alles wat met practice management en CRM te maken heeft. Van daaruit kun je opdrachten starten. Onze cloudapp PBC+ maakt het voor de accountant mogelijk bestanden en stukken voor zowel samenstellings-, beoordelings- als controleopdrachten op een gestandaardiseerde en veilige manier op te vragen bij zijn klant. Dit zorgt voor efficiëntie van het aanleverproces en een optimalisatie van de samenwerking met de klant. Vervolgens heb je al die informatie ontvangen en kun je in één keer de uitvoering van het jaarrekening- of samenstelproces doen. En daarna kan je de fiscale aangifte verzorgen met VPB+. Omdat alles in één platform zit, kun je heel makkelijk een totaalinzicht en -overzicht creëren rondom al je opdrachten. En dat allemaal op een gebruikersvriendelijke manier.’
Beter en logischer samenwerken met de klant
Accountants en hun klanten kunnen volgens de sympathieke directeur van het softwarebedrijf veel profijt hebben van integrated accounting. ‘Het levert absoluut tijdswinst op. Maar ook een betere en logischer samenwerking met de klant. Er is meer klantcontact en het contact is van een hoger niveau. De accountant is ook beter zichtbaar. De klant ziet vanuit het platform dat je voor hem bezig bent. De accountant wordt de centrale plek waar de klant al zijn financiële documenten terug kan vinden en zijn financiële informatie kan halen. Hij wordt veel toegankelijker voor zijn klant, veel meer benaderbaar. Dat is ook best spannend. De klant wordt veeleisender, wil binnen een half uur in plaats van een half jaar het antwoord op zijn vraag. Dat betekent dat de accountant zijn werkzaamheden meer op zijn klant zal moeten afstemmen.’
Succesformule om samen te werken met de klant
Op de CaseWare Open wordt naast integrated accounting ook stilgestaan bij de ontwikkelingen in de accountancymarkt en wordt de WWFT+-app gelanceerd. Met behulp van deze app kan de gehele Wwft-registratie voor alle klantopdrachten worden gerealiseerd. Ook wordt tijdens de klantendag een Experience Centre ingericht waar klanten zelf aan de knoppen kunnen zitten. ‘Klanten kunnen zo onze verschillende oplossingen zelf ervaren,’ vertelt Schiphorst. ‘We hebben een heel flexibel platform. Het verschil met de desktopomgeving is dat je niet meer één template hebt waar alles in zit. Nu heb je meerdere deelapps die voor kantoren heel specifiek de oplossing bieden. Het is een open systeem; kantoren kunnen zelf bepalen welke apps ze wel of niet willen gebruiken. Zo kunnen ze hun proces logischer inrichten. Onze apps hebben niet voor niets een plusje achter hun naam. Klanten krijgen een goed en betrouwbaar basissysteem dat ze specifiek kunnen maken voor hun kantoor. Vandaar de plus. Je kunt het zien als een soort formule. Gebruikt de klant PBC+, WWFT+, VPB+ en de samenstelapp dan is dat dé succesformule om optimaal samen te werken met zijn klant.’
CaseWare Open
Kijk voor meer informatie over de CaseWare Open op www.caseware.nl.
Bron: https://www.caseware.nl/nieuws/1788/caseware-open-2019
Geef een reactie