• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » In 3 stappen meer grip op je administratie

In 3 stappen meer grip op je administratie

Accountancy, Blog

11 juni 2019 door DizzyData

Accountancy Vanmorgen

Het is iets waar geen enkele accountant aan ontkomt: De Race tegen het boekjaar. Je bent er als accountant op gericht alle administraties van je klanten zo goed mogelijk te verwerken. En dit blijft gewoon veel tijd kosten. Tijdsdruk, piekbelasting, veel handmatig (controle) werk en moeizame communicatie met klanten. Het staat de groei van jouw bedrijf in de weg!

Klanten adviseren wordt steeds belangrijker maar voor de omzet staat het administratieve werk nog steeds centraal. Hoe zorg je er als accountant dan voor dat je meer omzet genereert en harder groeit? Het antwoord is: Automatiseren en standaardiseren. Maar vertaal dat maar eens naar de praktijk. Een behoorlijke uitdaging want de focus ligt op het succesvol afronden van weer een nieuw boekjaar, klanten de beste service blijven bieden en de concurrentie bijbenen. Hoe krijg je dan toch meer grip op de administratieve kant van zaken? Deze 3 stappen helpen je daarbij!

Stap 1: Analyseer je processen & identificeer de voornaamste pijnpunten.

Het begint bij de huidige situatie. Kijk waar je staat en waar het fout (kan) gaan. Het is misschien wat cliché maar toch is het iets dat veel accountants in al hun enthousiasme overslaan.

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Hoe zit het met de administratieve processen binnen jouw kantoor?

  • Ben je tevreden over de efficiëntie en productiviteit van je administraties?

  • Waar bevinden de bottlenecks zich?

  • Wat houdt op dit moment een verdere verbetering tegen?

Stap 2: Kijk eens kritisch naar de huidige standaardisering- en automatiseringsgraad.

Hoe gestandaardiseerd zijn je processen eigenlijk? Ben je tevreden over het huidige niveau van automatisering of zijn er handelingen die nu nog veel tijd kosten door veel handmatig werk? Heb je überhaupt (nog) een goed beeld van de processen binnen je bedrijf of moet je deze informatie uit te veel verschillende bronnen halen om het bij te kunnen houden?

Waarschijnlijk zijn er al een hoop stappen gezet om de administratieve processen efficiënter in te richten. Vaak loont het om er eens in de zoveel tijd eens van een afstandje naar te kijken. Doe het maar eens: Je zult een hoop verbeterpunten zien.

Er zijn ongetwijfeld dingen veranderd die van invloed zijn op de administratieve processen. Welke invloed hebben deze veranderingen gehad? Klopt alles nog wel en zijn er zaken die we kunnen verbeteren? Voor je het weet signaleer je een aantal quick-wins die je direct kan implementeren!

Stap 3: Welke processen lenen zich voor standaardisering en/of automatisering?

Okee, je hebt nu een goed beeld van de verbeterpunten van je administratieve processen. De inventarisatie zit er op. Nu is het tijd om concreet aan de slag te gaan. Welke processen lenen zich om (verder) te automatiseren, standaardiseren en/of te centraliseren? En welke platformen,systemen en kanalen helpen je dit zo optimaal mogelijk te doen. Belangrijk is om te prioriteren en een strategie te kiezen (roadmap). Op basis hiervan kan je stappen zetten naar het uiteindelijk centraliseren/integreren van systemen, kanalen en processen.

Door: Mathieu van Baarle, DizzyData


Uiteindelijk is het automatiseren van administratieve werkzaamheden een complex en stapsgewijs proces, gebaseerd op een organisatiebrede visie en stategie. Meer tips voor het aanpakken van dit proces? Lees het in ons e-book: “Is jouw accountants- of administratiekantoor de winnaar van de toekomst?”!

Categorie: Accountancy, Blog Tags: automatisering, standaardisatie

Tags: automatisering, standaardisatie

Gerelateerde artikelen

30 oktober 2025

De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)

25 augustus 2025

Zo bereiden boekhouders zich voor op de toekomst

14 juli 2025

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren

11 juli 2025

Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Controleleider audit
Kaap Hoorn
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Junior audit manager
RA12
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Accountant – Helmond
aaff
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Algemeen directeur
Scab
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Teamleider Accountancy 
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.4k weergaven

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 18.7k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.9k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 12k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 4.7k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor ter overname gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen