Het vertrouwen in het accountantsberoep is voor verbetering vatbaar, constateerde de NBA onlangs. In september start de NBA daarom als onderdeel van de Vernieuwingsagenda een grote (media)campagne om te bouwen aan een sterk merk: ‘Nederland rekent op zijn accountants’.
Een goed idee? Is het imago van accountants positief genoeg of juist voor verbetering vatbaar? Of is het misschien beter om op de inhoud te focussen? Vul de poll op onze homepage in!
Onderzoek Motivaction
Volgens Motivaction is zo’n campagne in elk geval een goed plan. Het beeld van de accountant is onvolledig, concludeerde het onderzoeksbureau onlangs na onderzoek. Met name onder het Nederlandse publiek is het beeld van de accountant voor een groot deel oningevuld, zowel wat de mens als het beroep accountant betreft. Voor alle stakeholders (ook voor de accountants zelf) geldt dat er een eenzijdig beeld van de accountant overheerst: de cijfermatige professional, die gedegen en systeemgericht de cijfers controleert. De maatschappelijke rol van de accountant, zijn toegevoegde waarde als gesprekspartner en de benodigde feeling voor mens en organisatie blijven grotendeels onzichtbaar. Bovendien heerst de indruk dat de sector niet innovatief is. De aanstaande campagne biedt de kans om ook deze kant van het beroep en de sector te schetsen, verwacht Motivaction.
Geef een reactie