Behalve ABN Amro moet ook Rabobank van toezichthouder DNB nog intensiever omgaan met de bestrijding van witwassen. Volgens topman Wiebe Draijer moeten met name klanten opnieuw bekeken worden die in een lage risicocategorie terecht zijn gekomen.
De bank heeft wereldwijd 1.600 specialisten in customer due diligence (CDD) in dienst. Daarmee geeft Rabobank volgens Draijer ‘onze maatschappelijke rol als poortwachter de hoogste prioriteit’. ‘We investeren in steeds meer geavanceerde technologie en gaan verder samenwerken met sector en overheid om toenemende fraude en financiële misdaad aan te pakken. We zijn een sterk voorstander van verdere samenwerking met andere financiële instelingen en de publieke sector. We kunnen zelf bepalen hoe wij onze verantwoordelijkheid invullen, maar dat gebeurt wel in intensief overleg met DNB. Wij moeten klanten op een goede manier in risicocategorieën indelen. We hebben met name een inhaalslag te maken in enkele segmenten waar we beter moeten onderbouwen waarom klanten in een lage risicoklasse zijn ondergebracht.’
Transactiemonitoring
Volgens de Rabo-topman zal het anti-witwasbeleid nog strenger moeten in de toekomst. Daarbij verwacht hij een verschuiving van mensen die dossiers bijhouden naar transactiemonitoring. ‘Op dat laatste punt kun je veel digitaliseren, dus het is lastig om aan te geven hoeveel mensen daarvoor zullen worden ingezet de komende jaren. Maar ik vind die verschuiving wel wenselijk. De effectiviteit van mensen in het vinden van witwaspraktijken is met nieuwe technologieën veel groter. We kunnen veel meer actuele inzichten krijgen. Zeker als je het samen met andere banken kunt doen, gaat er een wereld voor je open.’
ABN Amro steekt € 116 miljoen extra in het opnieuw onder de loep nemen van klanten; Rabobank zegt geen extra geld te hoeven steken in anti-witwasmaatregelen. De bank boekte in het eerste halfjaar € 1,2 miljard winst, zo’n 30% minder dan in de eerste helft van vorig jaar, onder meer doordat de voorzieningen voor kredietverliezen zijn opgehoogd.
Geef een reactie