De effecten van bijtelling betalen per gereden privékilometer in plaats van het betalen van een vast bedrag per maand worden onderzocht. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is op 1 augustus 2020 de pilot gestart gericht op variabele bijtelling voor privégebruik zakelijke auto.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van IenW en de MobiliteitsAlliantie en in samenwerking met Stichting Keurmerk RitRegistratieSystemen.
Deltaplan 2030
Om de mobiliteit in Nederland slimmer, flexibeler, groener én veiliger te maken is de MobiliteitsAlliantie opgericht. Een brede coalitie van partijen uit de Nederlandse autowereld, de tweewielerbranche, het wegtransport en het openbaar vervoer. Deze coalitie heeft in 2019 een blauwdruk gepresenteerd voor de toekomst van ons mobiliteitssysteem: Deltaplan 2030. VZR is een van de deelnemende partijen.
Flexibeler reizen
Met de pilot ‘variabele bijtelling op privékilometers’, een van de proeven in het Deltaplan 2030, wordt getoetst of berijders die bijtelling betalen gestimuleerd worden om flexibeler te reizen en hun reisgedrag veranderen als zij in plaats van een vast bedrag aan bijtelling, een bedrag per gereden privékilometer betalen.
Daarnaast wordt in de pilot onderzoek gedaan naar het effect op de autogerelateerde belastinginkomsten en naar de fraudegevoeligheid van een toekomstig op te zetten afrekensysteem.
Samenwerking
VZR werkt voor deze pilot nauw samen met Stichting Keurmerk Ritregistratiesystemen (SKRRS) en de daarbij aangesloten RRS-leveranciers Accredis, MicPoint, Movida, RAM Track-and-Trace, TrackJack, Transscope, Routevision en Fleetfinder.
SKRRS is de onafhankelijke branchestandaard voor ritregistratiesystemen met een sluitende ritadministratie voor fiscale toepassingen. Door deze samenwerking is de sluitendheid van de ritregistratie verzekerd en is de privacy van privéritgegevens gewaarborgd.
Betalen naar gebruik
De onderzoeksresultaten zullen bijdragen aan het ontwikkelen van toekomstige wetgeving op het gebied van betalen naar gebruik. Deze pilot vormt daarin de eerste fase.
__________________________________________________________________
G Timmerman zegt
Het lijkt zo logisch: beloon goed gedrag, d.w.z. minder betalen voor minder rijden. Wat niet kan is: nu al onderzoek doen naar “de fraudegevoeligheid van een toekomstig op te zetten afrekensysteem.” Daaruit kan nu al wel worden geconcludeerd dat het voor onze Willy Wortels op voorhand duidelijk is dat elk systeem echt helemaal fraudebestendig zal moeten worden. Daarin ligt de onmogelijkheid . Kijk naar een ritregistratiesysteem, zoals de tachograaf (voor vrachtwagens), ingevoerd in de vorige eeuw, nog maar net 50 jaar jong, al honderd of nog meer keer bijgesteld (verbeterd heet dat dan) en nog steeds zo lek als een mandje. Nog los daarvan: als we elke vastlegging als bureaucratie betitelen (dus kennelijk zo ervaren) en elke controlemogelijkheid op voorhand als wantrouwen definiëren dan zal het systeem nooit fiscaal acceptabel kunnen zijn.