In het Financieele Dagblad werden accountants met aasgieren vergeleken. Het ging over de kosten van de accountantsverklaring die bedrijven nodig hebben om hun NOW-steun te verantwoorden. Fou‑Khan Tsang van Alfa Accountants en Adviseurs reageert.
Wie NOW-steun ontvangt moet met een derdenverklaring (bij steun van 20.000 tot 100.000 euro) of accountantsverklaring (boven 100.000 euro) aantonen dat de subsidie terecht was. Ondernemers schrikken soms van de kosten van die verklaring. Die kunnen al snel een paar duizend euro bedragen. En daar hebben die ondernemers niet altijd op gerekend. Terwijl ze al lijden onder de crisis komt de accountantsrekening daar nog eens bovenop. In het Financieele Dagblad vergeleek een ondernemer de beroepsgroep donderdag met aasgieren die het laatste stukje vlees nog even weg komen halen.
Snap jij dit beeld?
Fou‑Khan Tsang: ‘Vanuit de ondernemer gezien wel. Hij krijgt steun en moet nu kosten maken voor die steun. Terwijl de crisis nog lang niet voorbij is. Dat voelt natuurlijk niet goed.’
Wat vind je ervan?
‘Het is heel jammer dat sommige ondernemers zo over ons denken. We zitten met de rare situatie dat de accountant de opdracht krijgt van de overheid om zekerheid toe te voegen. Zo kan voorkomen worden dat maatschappelijk geld verkeerd wordt besteed. Het is ook de overheid die de eisen stelt aan de verantwoording door de accountant en daardoor aan de door de accountant te verrichten werkzaamheden. Er is een maatschappelijk belang dat de steun terecht komt bij degenen die er recht op hebben. Daarvoor is een controlemechanisme nodig en de overheid kan dat zelf niet invullen en wil daarom steunen op de deskundigheid van accountants. Feitelijk zijn wij slechts de boodschapper. Het is nu eenmaal vaak zo dat die de klos is.’
Een advies in het FD-artikel aan ondernemers is te shoppen. Een wijze raad?
‘Ach, er zullen best partijen zijn die denken: “Zo kan ik mooi nieuwe klanten binnenhalen!” Het voordeel van de bestaande accountant is dat hij natuurlijk kennis heeft van de klant. Mijn inziens kan een nieuwe accountant dat nooit zonder meerkosten invullen. Of je moet echt twijfels hebben over de kwaliteit.’
Wat dan wel?
‘Volgens mij is er een pleidooi geweest vanuit het beroep om de accountantsverklaring rond de NOW-steun te laten samenvallen met de controle van de jaarrekening. Dan zit de accountant toch in het dossier en kan men het meenemen met de reguliere zaken. Maar veel ondernemers willen eerder duidelijkheid en dan is een separaat onderzoek nodig en dat brengt ook weer kosten met zich mee.’
Hoe gaat Alfa Accountants en Adviseurs met deze discussie om?
‘Wij hebben gekeken hoe wij het zo efficiënt als mogelijk voor de klanten kunnen realiseren. Dus we werken met speciale NOW-teams die meerdere NOW trajecten doen en dus ervaring hebben. Maar laten we niet vergeten dat ook wij mensen hiervoor moeten vrijmaken en opleiden en dat kost ook weer geld. Daarnaast zijn de opdrachten ook niet zonder risico, dat hebben we recentelijk ook gezien en dat zit voor een deel natuurlijk ook in de prijs verdisconteerd. De maatschappij is heel erg fraude avers geworden en we willen het liefst alles tot op de laatste cent gecontroleerd willen hebben. Dat heeft gewoon een prijs.’
Wat zou je ondernemers aanraden?
‘Maak goede en duidelijke afspraken over planning, de uitvoer van de opdracht en de prijs en dan kom je achteraf ook niet voor verrassingen te staan.’
Hoe zou de beroepsgroep zich moeten opstellen?
‘Ik denk dat het in deze tijd belangrijk is dat wij onze klanten goed en efficiënt bedienen. Daar moeten we zeker niet de hoofdprijs voor willen vragen. Mijn oproep naar collega’s is ervoor te zorgen dat we als beroep onze bijdrage leveren aan deze crisis door solidariteit met ondernemers. En niet met commercialiteit.’
Adri De Bruyn zegt
Mooie reactie van de heer Fou‑Khan Tsang. Hij geeft de zaken goed weer. Zelf heb ik gisteren idd een post op Linkedin gemaakt dat ik 5% reken voor bedrijven die niet controle plichtig zijn. IK heb namelijk een Becon nummer en ben geen accountant.
De heer Fou‑Khan Tsang meld in dit stuk hoe een nette accountant zich op zou moeten stellen. Voor de wat minder nette accountants die rond de 13% menen in rekening te brengen heb ik inderdaad getracht wat nieuwe business naar mij toe te trekken. Wat dan weer jammer is het feit dat hij dan direct de kwaliteit in twijfel trekt.
Ik heb juist die 5% vermeld in het kader van enerzijds transparantie richting de klant en anderzijds ga ik volledig mee in zijn laatste alinea in het kader van solidariteit en last but not least dat 5% een net en correct verdienmodel is. Bij 13% blijf ik volledig achter de melding staan van de term aasgieren.
Jan zegt
Maar u bent geen accountant, hoe kunt u dan een accountantsverklaring verstrekken? En wat geeft u dan het recht om over kwaliteit van accountantscontroles te spreken? Is dat het hebben van een beconnummer?
G Timmerman zegt
Er zijn (en blijven) verschillen. Ik weet dat er ondernemingen zijn waar de juistheid van de primaire registratie nog veel meer dan erg veel te wensen over laat en die de totstandkoming van de aangiften Omzetbelasting niet kunnen documenteren omdat de stand van de bank, van de zon en de liquiditeitsbehoefte van de (ook privé) huishouding de omvang hebben bepaald. Het is daar dus van belang om de vergelijkingscijfers eerst eens te bezien. Als dat toen al niet gedaan is kan het nu zeker niet meer.
Wat te denken van bedrijven die de balans (vroegere jaarrekening) over 2018 nog niet hebben, laat staan 2019?
Zo’n klant kost bij mij 0%, want ik wil hem niet eens helpen. Ook al kreeg ik 100% van de subsidie.
Ben Duinkerken zegt
Een percentage vragen = juist aasgier gedrag. Het is veel eerlijker om samen met de ondernemer te kijken hoe e.e.a. zo effecient en effectief mogelijk voorbereid kan worden (intern) zodat de externe kan beginnen met een goede basis. Dit scheelt veel tijd en geld. Het voorbeeld van een kantoor dat aanvankelijk 60k vroeg en later 10k is schrijnend. Een erg asociale vorm van waardebepaling voor een dienst.