Heisessie of bosdag? Bij de meeste bedrijven reist alleen het managementteam af naar een externe locatie om te praten over strategie. Bij accountancy- en advieskantoor Moore MTH en dochteronderneming en financieel bureau Moni doen ze het net even anders en mag iedereen uit de organisatie meedoen aan de strategiedagen.
Farah AznayMoore MTH gooide dit jaar het roer helemaal om. Niet alleen mag iedereen van het accountancy- en advieskantoor meepraten over strategie, ook werd er voor het eerst gewerkt op basis van OGSM. Een methode waarin het draait om de factoren Objective (ambitie), Goals (doelen), Strategies (strategieën) en Measures (meetinstrumenten). Farah Aznay, die drie jaar werkzaam is als belastingadviseur internationaal, zat dit voorjaar in strategieteam ‘internationaal’.
‘Dat dit kan is zo ontzettend leuk’, vertelt ze. ‘Natuurlijk dacht ik wel even: oké, ik werk hier nog niet zo lang, wat kan ik eigenlijk inbrengen? Maar er werd echt naar mij geluisterd en ik voel me daardoor gewaardeerd.’ Alle teams, die bestaan uit een mix van junioren, senioren en managementteamleden en die zijn ingedeeld op basis van de servicelijnen en regio’s van Moore MTH, bespreken de OGSM en zetten de lijnen uit voor hun collega’s die niet aanwezig zijn tijdens de strategiedagen.
‘Wij hebben besloten dat de ambitie van ons team draait om “meer samenwerking stimuleren”. Om deze ambitie te halen, willen we als strategie onder meer in kaart brengen wat de krachten van collega’s zijn. Op die manier kan altijd de juiste collega worden benaderd voor een specifieke vraag en kunnen we een stuk efficiënter en kwalitatiever werken. Dit proces wordt gemonitord en enkele aangestelde collega’s houden ten slotte de voortgang hiervan in de gaten.’
Mens centraal
Ook Gerben Aalten, twee jaar in dienst bij Moni als assistent-controller, schoof in de zomer van dit jaar aan bij een OGSM-strategiedag. ‘Wij hebben de strategiesessies op dezelfde wijze ingestoken als de andere servicelijnen, maar omdat Moni haar eigen OGSM en doelen heeft, hebben wij die verder uitgebouwd, rekening houdend met de waarden van Moore MTH’, legt hij uit. ‘Zo hebben we de ambities in plaats van vijf jaar voor drie jaar bepaald. Dit zijn bijvoorbeeld “blije medewerkers door een unieke werkgeversformule” en “inspelen op talenten en ervoor zorgen dat iedereen honderd procent in zijn kracht staat”.’
Aalten vindt het leuk dat hij door de sessies beter bij het bedrijf betrokken is geraakt. ‘Meestal gaan alleen managementteamleden over de strategie, daarom is het heel tof dat ik ook mocht meedoen. En het is heel leuk dat het een gemixte groep was. Iedereen bij Moore MTH en Moni doet er gewoon echt toe.’
Wijngaard
Gerben AaltenDe sessies worden begeleid door externen en speelde zich voor Moni af bij het filosofiehotel van de Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden. ‘We hebben zeker niet alleen maar aan tafel gezeten, maar deden daarnaast actieve opdrachten buiten in het bos’, zegt Aalten. ‘Er werd onder meer een kring van touw gemaakt waarmee we op een figuurlijke manier de waarden van Moni konden verspreiden. Vervolgens bespraken we waarin onze organisatie uitblinkt en wat we nog kunnen verbeteren. Het was een interactieve en gezellige dag, na afloop zijn we nog samen wat gaan eten. Het was dus allesbehalve saai.’ Aznay had twee sessies, waarvan er een in een wijngaard plaatsvond. ‘Dit was een prachtige, inspirerende plek. We zaten middenin de natuur. Het had die dag wel geregend, maar dat maakte helemaal niet uit. Ook wij hebben lekker buiten gezeten en aan de opdrachten gewerkt.’
Strategieën
Bij zowel Moni als Moore MTH worden de gemaakte doelen en strategieën tijdens kwartaalsessies geëvalueerd. ‘We zijn meteen aan de slag gegaan met de goals and strategies’, zegt Aalten. ‘Tijdens de kwartaalmeetings bespreken we de stand van zaken en kijken we wat de status is. Zijn we vooruitgekomen? Zo houden we samen een goede vinger aan de pols.’
Aznay: ‘Ik heb dankzij de strategiedag nu al een paar keer gehad dat zaken waarbij ik eerder niet zo stilstond, ineens veel meer opvallen. Zo heb ik bijvoorbeeld een handleiding gemaakt en daarmee een bepaalde workflow geoptimaliseerd. Iets wat toevallig ook de samenwerking weer bevordert.’ Wat vonden Gerben Aalten en Farah Aznay het meest leerzaam aan de strategiedagen? Aalten: ‘Ik vond het leerzaam te zien hoe het bedrijf in elkaar steekt en wat we kunnen we doen om onze doelen te bereiken. Ik hou me naast control ook bezig met marketing en ben om die reden soms met strategie bezig, maar dat is vooral op operationeel vlak. Door deze sessies heb ik echt een helicopterview gekregen.’
Dynamisch vakgebied
Aznay vult aan: ‘Wat mij opviel, is dat we als medewerkers verschillende karakters, achtergronden en aantal jaren werkervaring hebben, maar dat onze gedachtegang hetzelfde is en we uiteindelijk dezelfde doelen nastreven. Wat ik daarnaast heel mooi vind, is dat Moore MTH zich met deze insteek heeft aangepast aan een dynamische samenleving en een dynamisch vakgebied. Uit deze heisessies blijkt dat onze organisatie het enorm belangrijk vindt dat visie-, missie- en strategiebepaling niet alleen iets is van de top en senior medewerkers. Iedereen bij Moore MTH heeft een stem, ook de jongere collega’s. Want jongeren zijn uiteindelijk wel de toekomst.’
Tekst: Claudia Pietryga
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2022. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av4-2022-AV-Top50/
Geef een reactie