• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » De kosten van arbeidsongeschiktheid: hoe je klant die laag kan houden

De kosten van arbeidsongeschiktheid: hoe je klant die laag kan houden

Accountancy

14 december 2023 door Sazas

Er zijn verschillende regelingen die werkgevers helpen om de kosten van arbeidsongeschiktheid laag te houden. Maar welke zijn er precies en wanneer kan je klant daarvan gebruik maken? Verzuimspecialist Sazas heeft de belangrijke regelingen op een rij gezet, zodat je jouw klant hierover kunt informeren. 

1. Compensatieregeling transitievergoeding

Je klant is verplicht om het loon van een zieke medewerker twee jaar door te betalen. Dit is volgens de wet minimaal zeventig procent van het loon. Maar het kan dat er in de cao van je klant andere afspraken staan. Bijvoorbeeld het eerste jaar honderd procent. Als de medewerker meer dan twee jaar ziek is, mag de werkgever ontslag aanvragen bij UWV. De zieke medewerker heeft dan recht op een transitievergoeding. Deze vergoeding moet de werkgever aan de medewerker betalen. Met de Regeling compensatie transitievergoeding kan jouw klant de betaalde transitievergoeding terugkrijgen. Heeft de werkgever de transitievergoeding helemaal aan de medewerker betaald, dan heeft hij of zij zes maanden de tijd om de aanvraag in te dienen bij UWV.

2. No-riskpolis

Omdat de kosten voor verzuim hoog zijn, zijn er werkgevers die twijfelen om iemand met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Je kunt je klant dan informeren over de no-riskpolis. Als de medewerker een no-riskpolis heeft, betaalt je klant bij verzuim het loon door maar ontvangt hij of zij via UWV een compensatie in de vorm van de Ziektewetuitkering.

De regeling voorkomt ook dat je klant hogere premies moet betalen voor de Ziektewet of bij de WIA-uitkering. Mocht de medewerker ziek worden, dan is jouw klant wel verantwoordelijk voor de re-integratie. Bij de ziekmelding bij UWV moet worden aangegeven dat de medewerker een no-riskpolis heeft. UWV beoordeelt of er recht is op een Ziektewetuitkering. 

3. Loon terugvorderen na een ongeluk

De verplichting om het loon door te betalen, geldt ook als de medewerker door een ongeluk niet kan werken. Het kan dan verstandig zijn om te kijken of de loon- en re-integratiekosten te verhalen zijn op de veroorzaker van het ongeluk. Verhalen betekent dat de veroorzaker hiervoor betaalt, ook wel ‘regres’ genoemd. Als je klant deze kosten terug wil krijgen, zal hij of zij contact moeten opnemen met de verzekeraar van de veroorzaker. Het kan handig zijn om daarvoor een jurist in te schakelen. Sazas heeft voor haar klanten een regresspecialist die kan helpen. 

4. Vervroegde WIA-uitkering

Soms is het mogelijk om een vervroegde WIA-uitkering aan te vragen. Dit betekent dat de WIA-uitkering eerder ingaat dan ‘normaal’ is. Het gaat dan om een vervroegde IVA-uitkering, niet om een WGA 80-100 uitkering. Bijvoorbeeld als na een ongeluk of ziekte de bedrijfsarts bepaalt dat de medewerker nooit meer kan werken. Krijgt de medewerker een vervroegde WIA-uitkering (vervroegde IVA), dan hebben de werkgever en de medewerker geen re-integratieverplichtingen meer. Wel moet de werkgever de eerste twee jaar het loon doorbetalen. De WIA-uitkering mag dan van dit loon worden afgetrokken.

5. Het loonkostenvoordeel

Het loonkostenvoordeel (LKV) is een tegemoetkoming voor medewerkers die moeilijk werk kunnen vinden, bijvoorbeeld door een arbeidshandicap. Neemt jouw klant een medewerker aan die valt in de doelgroep van het LKV, dan kan hij of zij de vergoeding worden aangevraagd. Als je klant gebruik wil maken van het loonkostenvoordeel heeft hij of zij een kopie van de doelgroepverklaring LKV van de medewerker nodig. De medewerker kan deze verklaring aanvragen bij UWV binnen drie maanden nadat hij of zij is begonnen. 

Medewerkers van 56 jaar en ouder met een uitkering van de gemeente vragen de doelgroepverklaring LKV bij de gemeente aan. De medewerker is niet verplicht om een doelgroepverklaring LKV zelf aan te vragen. De medewerker kan de werkgever ook machtigen voor het aanvragen van de doelgroepverklaring. Na ontvangst van de doelgroepverklaring geeft jouw klant dit aan in de aangifte loonheffingen en vult hij of zij ook de verloonde uren in. 

6. Loonkostensubsidie

De loonkostensubsidie is bedoeld voor werkgevers die iemand met een ziekte of handicap in dienst nemen. Deze medewerker ontvangt een uitkering in het kader van de Participatiewet. Medewerkers met een arbeidsbeperking kunnen niet altijd hetzelfde verdienen als een collega zonder arbeidsbeperking. Als de medewerker daardoor minder dan het minimumloon verdient, kan jouw klant loonkostensubsidie aanvragen. De loonkostensubsidie vergoedt het verschil tussen de loonwaarde en het minimumloon. De werkgever kan de subsidie aanvragen bij de gemeente waar de medewerker staat ingeschreven. Loonkostensubsidie heeft geen maximale termijn.

7. Loondispensatie

Loondispensatie is bedoeld voor medewerkers met een Wajong-uitkering. Medewerkers met een Wajong-uitkering kunnen vaak minder werk aan door ziekte of een handicap. Bij loondispensatie betaalt de werkgever tijdelijk minder loon. Deze periode kan een half jaar tot vijf jaar duren. Een langere periode is mogelijk, maar uiteindelijk moet de medewerker hetzelfde gaan verdienen als andere medewerkers. Loondispensatie kan je klant aanvragen bij UWV. Een arbeidsdeskundige van UWV onderzoekt of de medewerker minder werk kan doen door een ziekte of handicap. Ook kijkt de arbeidsdeskundige naar de werkplek. Op basis van dit onderzoek wordt bepaald hoeveel loon je klant moet betalen.

Er is een tijdelijke regeling voor mensen met een Wajong-uitkering zonder arbeidsvermogen en mensen met een IVA-uitkering. Hiervoor geldt dat er loondispensatie kan worden aangevraagd tussen april 2023 en 31 oktober 2026. De medewerker kan dan loondispensatie krijgen tot en met 21 april 2028.

8. De jonggehandicaptenkorting

Neemt je klant een jonggehandicapte medewerker in dienst die geen Wajong-uitkering heeft, maar wel een Wajong-recht? En past de werkgever de loonheffingskorting toe? Dan kan de medewerker aan de werkgever vragen om de jonggehandicaptenkorting toe te passen. De medewerker moet dan wel een brief van UWV hebben waarin staat dat hij of zij recht heeft op een Wajong-uitkering. De korting kan de werkgever van het loon van de medewerker afhalen, waardoor de medewerker minder belasting betaalt.

De brief moet jouw klant bewaren in de loonadministratie. De werkgever is niet verplicht om de jonggehandicaptenkorting te verrekenen. De medewerker kan de korting dan aan het eind van het jaar zelf terugvragen bij de Belastingdienst.

9. Werkplekvoorzieningen

Voor medewerkers met een handicap is het misschien nodig om het werk of de werkplek aan te passen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de aanschaf van hulpmiddelen die de medewerker niet kan meenemen als hij of zij ergens anders gaat werken (bijvoorbeeld thuis of een andere externe locatie). Bijvoorbeeld omdat ze aan het bedrijf vastzitten, zoals; een rolstoeloprit of een aangepast toilet. De werkgever kan voor deze aanpassingen of hulpmiddelen een vergoeding aanvragen. Deze vergoeding kan alleen worden aangevraagd als het dienstverband minimaal zes maanden duurt. Een vergoeding voor de aanpassing van een werkplek vraagt je klant aan bij UWV. Voor medewerkers die vallen onder de Participatiewet kan jouw klant een aanvraag doen bij de gemeente. 

Is er een hulpmiddel nodig die wel meegenomen kan worden? Dan kan de medewerker zelf subsidie aanvragen. Denk bijvoorbeeld aan een aangepaste bureaustoel, een aangepaste auto of een brailleleesregel. 

10. Eenmalige vergoeding

De werkgever mag één keer een vergoeding betalen aan een medewerker met een Wajong-uitkering. De werkgever kan hiervoor gebruik maken van de Werkkostenregeling (WKR). Als de vergoeding binnen de vrije ruimte blijft hoeft hierover geen loonbelasting te worden betaald. De vergoeding wordt ook niet verrekend met de uitkering van de medewerker. Het is daarbij handig om de vergoeding niet als loon vast te leggen in de administratie, maar als eindheffingsloon. De keuze tussen eindheffingsloon en het loon van de medewerker moet je klant maken voordat de vergoeding wordt betaald. De keuze is definitief en kan achteraf niet worden veranderd. 

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas

Categorie: Accountancy Tags: arbeidsongeschiktheid

Tags: arbeidsongeschiktheid

Gerelateerde artikelen

16 juli 2025

Boekhouders en accountants hebben goedkoopste AOV

17 maart 2025

Geen arbeidskorting meer voor uitkering via werkgever

19 februari 2025

Kamer wil deel uitkeringen arbeidsongeschiktheid niet verlagen

28 januari 2025

Kabinet wil nieuw stelsel arbeidsongeschiktheid, nog weinig concrete voorstellen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Vereenvoudigd cliëntenonderzoek Wwft: wanneer en hoe pas je het toe?
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Financieel administratief medewerker
Scab
Accountant RA
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Finance Consultant
a.s Works
Controleleider
PIA Group
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Relatiebeheerder  
Scab
Assistent accountant mkb
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 47.4k weergaven

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 16.5k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 12.1k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 9.7k weergaven

  • BDO naar rechter om BFT-boete in Vitesse-zaak 8.6k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen