Het aanbod van accountancysoftware voor digitaal dossierbeheer die ook werkprogramma’s ondersteunen is zeer beperkt. Dat blijkt uit het rapport ‘Digitaal dossierbeheer en werkprogramma’s’ van onderzoeksbureau GBNED.
Dat het aanbod van software voor digitaal dossierbeheer met ondersteuning van werkprogramma’s zo beperkt is, heeft te maken met de complexiteit van dergelijke software. Daarnaast is het opmerkelijk dat er geen standaard in de branche is om werkprogramma’s aan te leveren aan softwaresystemen. ‘Er moeten voor dit laatste telkens bilateraal afspraken worden gemaakt per branche- en belangenorganisatie enerzijds en softwareleverancier anderzijds. Dat is natuurlijk verre van efficiënt’, aldus Gerard Bottemanne, auteur van de 2015-versie van het rapport.
Vijf van de zeven aangeschreven softwareleveranciers van digitaal dossierbeheer met ondersteuning van werkprogramma’s hebben antwoord gegeven op meer dan honderd vooraf gespecificeerde eigenschappen. Daarnaast hebben de branche- en belangenorganisaties in de accountancy antwoord gegeven op de vraag voor welke opdrachten werkprogramma’s worden geleverd en welke softwareleveranciers vervolgens deze werkprogramma’s ondersteunen.
Enkele conclusies uit het rapport zijn:
- Naast het samenstellen en controleren van de jaarrekening zijn er steeds meer andere opdrachten waarvoor werkprogramma’s beschikbaar zijn. Zo worden genoemd in het rapport: due dilligence, Inbreng in natura, subsidiecontroles, verzekerd belang en Horizontaal Toezicht.
- Op de vraag of sprake is van een web(based) applicaties antwoord slechts één leverancier bevestigend met de opmerking dat sprake is van een ‘lokale webapplicatie’; geconcludeerd kan worden dat de overgang naar web(based) applicaties voor digitaal dossierbeheer nog niet echt gemeengoed is voor betreffende toepassingen.
- Gelijktijdig samenwerken aan één dossier is niet bij alle toepassingen mogelijk. Dit is natuurlijk een aandachtspunt voor kantoren waar wel meerdere medewerker tegelijkertijd aan één dossier werken.
- Opvallend is dat het plannen van opdrachten en daarop volgend het volgen van de voortgang per medewerker zeker geen gemeengoed is. Terwijl plannen en het volgen van de voortgang toch verwacht mag worden van een professioneel kantoor met meerdere medewerkers. Dit laatste moet dan in een aantal gevallen op een andere manier opgelost worden luidt de conclusie;
- Direct een mail (met bijlage) zenden vanuit een opdracht is ook geen gemeengoed. Daarentegen is het opnemen van een ontvangen mail met bijlage op één na in alle pakketten mogelijk;
- Het zoeken in gekoppelde documenten (denk aan aangeleverde stukken door de klant) is slechts bij twee toepassingen mogelijk. Daarentegen wordt een directe integratie met Office toepassingen als MS Word en MS Excel volgens de gegeven antwoorden wel ondersteund.
Het volledige rapport is aan te vragen op ictaccountancy.nl.
Geef een reactie