De beschikbaarheid van financiering, governance, technologische innovatie, filantropie en het aantrekken van gekwalificeerde werknemers. Dat zijn volgens de Familiy Business Survey 2014 van PwC de grootste uitdagingen om een familiebedrijf gezond te houden.
Financiering
Voor familiebedrijven is het aantrekken van externe financiering vaak lastig. Een bank verwacht een winstgevend businessplan en onderbouwd overzicht van cijfermateriaal, terwijl familiebedrijven niet graag hun stukken op tafel leggen. Met het delen van zulke bedrijfsinformatie geef je immers privé-informatie prijs. Om toch externe financiering aan te trekken, kunnen familiebedrijven vooraf financiële prognoses en een passende financieringsstructuur uitwerken. En het is zaak de goede strategie te bepalen om bij het juiste loket een gunstige financiering aan te trekken.
Governance
Familiebedrijven hebben te maken met drie verschillende cirkels: het bedrijf, de aandeelhouders en de familie. Binnen deze cirkels spelen vragen waarop je gezamenlijk een antwoord moet vinden, door een goede family governance. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een familiestatuut of in een familieraad. Bij het vormgeven van de governance kan het verstandig zijn objectief advies van buitenaf in te winnen, waardoor de verschillende cirkels van het familiebedrijf onafhankelijk worden bediend.
Technologische innovatie
Veel bedrijfstakken staan aan de vooravond van innovaties en technologische doorbraken. Het is belangrijk om tijdig op technologische ontwikkelingen te reageren en keuzes te maken. Is technologie verwaarloosd, dan is de inhaalrace kapitaalintensief en met een grote faalkans. Het antwoord is veelal: kleinere hapklare brokken vanuit een gerichte visie. Kies voor een strategie van blijvend aanpassen om snel in te kunnen spelen op de continu veranderende technologie. Technologische innovatie vraagt om een flexibele, ondernemende familie.
Gekwalificeerde werknemers
Geschikte werknemers zijn niet altijd binnen de familie te vinden. Het is sowieso belangrijk om ook werknemers buiten de familiekring aan te trekken. Uit PwC-onderzoek blijkt dat deze werknemers sneller aansturen op internationale expansie, het aanboren van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe producten. Zoals toegelicht in ons eerdere PwC Actueel bericht is het voor familiebedrijven vaak lastig om externe professionals toe te laten in (hogere) posities. Bij het toelaten van externe professionals ligt een uitdaging om enerzijds het sterke familiegevoel te behouden en om anderzijds invloed van buitenaf te accepteren.
Filantropie
Als het familiebedrijf floreert, ontstaat ruimte en behoefte om goed te doen. Voor een passende oplossing moeten diverse vragen dan eerst de revue passeren. Geeft de weldoener een financiële bijdrage of kennis? En hoe de volgende generatie daarbij betrekken? Zo ontplooit een idee tot een uiteindelijke implementatie. Een onafhankelijke adviseur kan helpen bij het stroomlijnen van die keuzes en een invulling die de familie past.
Geef een reactie