Tot nu toe hebben oldtimerbezitters nog geen geluk. De eerste twee van de in totaal vijf rechtszaken die Stichting Autobelangen en Vrijstellingoldtimer.nl hebben aangespannen tegen de staat hadden een negatieve uitkomst. Dat meldt AutoWeek. Reden voor de rechtszaken is de oprekking van de leeftijdsgrens van de mrb-vrijstelling bij oldtimers van 25 naar 40 jaar. Deze maatregel zorgt er ook voor dat Nederlanders massaal hun oldtimers naar het buitenland exporteren.
De vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting geldt voor oldtimers die minimaal 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. Het gaat om benzineauto’s die zijn gebouwd tussen 1974 en 1988. De leeftijdsgrens voor de vrijstelling is vorig jaar van 25 naar 40 jaar opgetrokken. Om de pijn te verzachten is er voor benzinewagens een overgangsregeling. Eigenaren betalen maximaal 120 euro per jaar, maar mogen dan in december, januari en februari niet met hun oldtimer de weg op. De verloren zaken betreffen oldtimers op benzine van ouder dan 1987 en dieselauto’s van 1987. Wouter van Embden van Stichting Autobelangen: “Het is ons nog niet duidelijk wat de argumenten zijn voor de negatieve uitspraak voor de benzineauto’s ouder dan 1987; daar moeten we nog ongeveer twee weken op wachten”.
In de zaak van de dieselauto’s oordeelde de rechter ‘dat afschaffing van de vrijstelling voor diesel-oldtimers die korter dan 40 jaar in gebruik zijn niet in strijd is met het internationale recht of het Unierecht’.
“Op dit moment wachten we op de uitspraak over de oldtimers op lpg, die loopt bij de rechtbank in Den Haag. We hopen dat de rechter hier het milieu-aspect laat meewegen in de besluitvorming”, aldus Van Embden. De rechtszaak voor benzineauto’s uit 1987 dient volgende week. De vijfde zaak, over diesels ouder dan 1987, volgt later.
Export
Door de verruiming van de leeftijfsgrens van 25 naar 40 jaar is de laatste twee jaar de export van oldtimers massaal gestegen. Van de 38.000 diesel-oldtimers die tussen 1975 en 1986 werden gebouwd, werden er ruim een kwart geëxporteerd. In totaal is 40% van de 151.000 oude auto’s die vanaf 2013 niet langer in een gunstig belastingregime vallen, naar het buitenland vervoerd. Dat zijn ruim 60.000 voertuigen.
Geef een antwoord