Software as a Service (SaaS) maakte de afgelopen jaren een enorme groei door en die groei zet de komende jaren door. Toch bieden nog steeds veel software-bedrijven hun klanten geen SaaS-oplossingen. Om de boot niet te missen, adviseert de Rabobank in haar Thema-update: ICT software-ondernemers snel de transitie naar SaaS te maken.
Software as a Service (SaaS), oftewel software die als online dienst wordt aangeboden, maakte de afgelopen jaren een enorme groei door. Ook de komende jaren zet deze groei door. Voor de komende vijf jaar verwacht onderzoeksbureau IDC een wereldwijde groei van 17,6% in SaaS-oplossingen. In 2013 bedroeg de totale SaaS-omzet wereldwijd circa 23 miljard dollar. Daarmee was SaaS dat jaar al goed voor ongeveer 17% van de totale wereldwijde markt voor enterprise applicaties. Bij CRM-systemen ligt de penetratiegraad van SaaS dit jaar naar verwachting al rond de 50%.
Steeds meer klanten van softwarebedrijven kiezen voor SaaS. De reden is vaak dat dit ten opzichte van de ‘on-premise’-oplossingen meer flexibiliteit biedt, technische en operationele voordelen oplevert én goedkoper is. Nieuwe gebruikers zijn makkelijk en snel toegevoegd, de klant hoeft niet te zorgen voor een kostbare en complexe IT-infrastructuur, software is altijd up-to-date en er is minder eigen personeel (beheerders) en servers nodig.
Toch bieden nog steeds veel software-bedrijven hun klanten geen SaaS-oplossingen. De transitie van on-premise naar SaaS vraagt veel van een software-bedrijf. Belangrijke uitdagingen zijn onder andere het aanpassen van het verkoopmodel, de impact op de cashflow en liquiditeit en het laten meeveranderen van het personeel. De Rabobank adviseert software-ondernemers de transitie naar SaaS snel te maken om de boot niet te missen.
Geef een reactie