• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Allemaal door dezelfde straat

Allemaal door dezelfde straat

Accountancy, Artikelen

16 juni 2015 door Accountancy Vanmorgen

Allemaal dezelfde kant op, door een ‘administratiestraat’. Een combinatie van systemen optimaliseert bij de VvAA de digitale samenwerking met de klant, verbetert de dienstverlening en houdt die betaalbaar.

Met dat doel in het achterhoofd zette VvAA, een gespecialiseerde dienstverlener voor zorgprofessionals, twee jaar geleden een omvangrijk IT-veranderingstraject in. ‘Londen’ was de werktitel van het in deelprojecten uiteenvallende programma. ‘We gooiden het applicatielandschap op de schop, met de bedoeling met zo weinig mogelijk softwarepakketten verder te gaan. Zo min mogelijk systemen dus en áls je verschillende systemen gebruikt, zoveel mogelijk automatische koppelingen om werkprocessen soepel te laten verlopen,’ vertellen procesarchitect Arjen Schepen en Diana Goedschalk, backoffice-manager van het regiokantoor van VvAA Belastingadviseurs en consultants. Binnen het managementteam is Goedschalk ook eigenaar van het financiële proces. De uitkomst van het veranderingstraject is een combinatie van AFAS Online voor de boekhouding, de CaseWare Samenstel Manager voor het samenstellen van de jaarrekening, en Visionplanner voor financiële rapportages en managementinformatie. De pakketten zijn automatisch gekoppeld.

‘Light’-versie

Binnen VvAA gebruiken twee bedrijfsonderdelen nu genoemde combinatie van pakketten. Dochter AGZ (afkorting van ‘Accountants voor de Gezondheidszorg’) werkte al met AFAS en een vorige versie van CaseWare. VvAA Belastingadviseurs en consultants (VBC), de administratietak, gebruikte een pakket van een andere leverancier voor het samenstelproces. Door VBC worden geen samenstellingsverklaringen afgegeven bij de jaarrekening. De medewerkers gebruiken daarom niet de meest uitgebreide versie van de Samenstel Manager, maar een ‘light’-versie. ‘De inrichting bepaalt hoe breed en hoeveel je vastlegt,’ aldus Goedschalk.

VvAA wilde per se dat het samenstelproces bij de accountants en boekhouders op een uniforme manier zou worden vormgegeven, benadrukt Schepen: ’Beide processen moeten aan elkaar gelijk zijn, waarbij we ons realiseren dat de werkzaamheden rondom de accountantscontrole ‘zwaarder’ zijn dan waarvoor wij de software meestal inzetten. Maar CaseWare biedt ons de gewenste eenduidigheid op het proces. Door voor kleinere klanten sommige functionaliteiten niet te gebruiken, kunnen de  accountants en het administratiekantoor toch op dezelfde manier aan dossiervorming doen. Het pakket is overzichtelijk en gestructureerd. Daarmee is de kwaliteitsborging ook geregeld.’

Volledige integratie

De overstap naar CaseWare met zowel de accountants- als de administratietak zat al eerder in de pen. De accountants bij VvAA waren van mening dat CaseWare hun processen het best ondersteunt. Goedschalk: ’Maar de kans bestond dat door de datahoeveelheid van de administratietak de systemen mogelijk te traag zouden worden. Toen we aan het project Londen begonnen, stelde CaseWare ons in het vooruitzicht dat er een volledige integratie zou komen tussen AFAS en CaseWare. De ontwikkelingen bij CaseWare waren dusdanig dat we wel mee wilden. We hebben wel eens gegrapt dat we er een showcase van wilden maken. Uiteindelijk is dat er wel uitgekomen.’

“Overbodige” stappen zijn bij VvAA uit de werklijsten geschrapt. Verder werkt het systeem met zogeheten placeholders. Schepen: ’CaseWare weet al op welke plek er administratiegegevens uit het administratiesysteem van AFAS ingeschoten worden. Zodra het dossier opstart, vult CW zich met de benodigde data.’ De vlag gaat helemaal uit als ook de inrichting van het workflowmanagement geheel klaar is. ‘Dat is nodig om CaseWare ook in AFAS te kunnen monitoren,’ licht Schepen toe. ‘Als medewerker kun je dan zowel in AFAS als door CaseWare heen je werk uitvoeren op de verschillende momenten die daarvoor staan. Je bent dan niet telkens bezig het ene in het andere te kloppen.’ Lachend: ’Mag ik zeggen dat we vroeger twee schermen op de bureaus hadden om informatie uit het ene systeem in te voeren in het andere?’ Goedschalk: ’Vast herkenbaar voor veel kantoren!’

Benchmarks

De eenduidigheid van het opslaan van gegevens bij alle vestigingen en kantoren biedt VvAA extra commerciële kansen. Schepen, verantwoordelijk voor de proposities  van advies en diensten bij VvAA: ’We hebben 10.000 administraties in de boeken, verdeeld over acht beroepsgroepen. Dat levert genoeg gegevens voor eigen  benchmarks. Als straks al die administraties door de nieuwe administratiestraat gaan, kunnen we relevante informatie straks snel naar boven halen en teruggeven aan onze klanten, die zichzelf eraan kunnen spiegelen. Zo kunnen we snel communiceren wat goed gaat of juist minder. Samen kunnen we analyseren waar de verschillen vandaan komen. Onze leden kunnen daarop sturen.’

Voor een ledenorganisatie als VvAA is een dergelijke toegevoegde waarde onmisbaar om de leden te bedienen, zegt Schepen. ‘Door CaseWare maken we onze processen efficiënter in een markt waar de marges onder druk staan. Zo scheppen we ruimte om voor dezelfde prijs net iets meer te blijven bieden dan de concurrent. Voor hetzelfde geld, of weinig meer, iets extra’s. Veel aanbieders doen de boekhouding en voor elk uur dat ze langer met hun klanten praten, komen er uren x tarief bovenop. Als ledenorganisatie zou het raar zijn als we op die manier onze eigen aandeelhouders benaderen. Er is altijd een adviesrelatie in de producten die leden afnemen. Dan heb je wel ruimte nodig in je kostprijs om dat te kunnen blijven waarmaken. Vandaar dat de recente efficiencyslag zo nodig is.’

————————————————————————————————————————————————————–

Wat is de VvAA?

VvAA: van en voor zorgprofessionals VvAA startte 91 jaar geleden met een onderlinge autoverzekering voor artsen. In de loop der tijd heeft VvAA zich ontwikkeld tot een brede dienstverlener voor alles wat zorgprofessionals nodig hebben buiten de spreek- en behandelkamer: accountancy en fiscaliteit, verzekeringen, praktijk- en pensioenadvies, vermogensbeheer, opleidingen, juridische ondersteuning en rechtsbijstand. Verder heeft VvAA een reisbureau voor congres- en andere exclusieve reizen, begeleidt zij leden bij e- en m-health en is zij uitgever van het maandelijkse ‘Arts en Auto’.  De vereniging VvAA is enig aandeelhouder in de groep waarin alle producten en diensten zijn ondergebracht. Wie gebruik wil maken van de diensten van VvAA, moet lid zijn van de vereniging. Zelf omschrijft VvAA zich het liefst als een netwerkorganisatie. VvAA telt ruim 115.000 leden, van studenten tot gepensioneerden, verdeeld over verschillende beroepsgroepen: huisartsen, medisch specialisten, dierenartsen, tandheelkundigen, apothekers, fysiotherapeuten, GZ-psychologen, verloskundigen en andere (para)medici. Zeker 10.000 zorgprofessionals laten door VvAA-medewerkers hun IB-aangifte doen of de jaarrekening opmaken.

 

De arts als ondernemer

“Zoveel mogelijk rompslomp uit de spreek- en behandelkamer” “Finance is vaak low-interest voor onze leden,” zeggen Diana Goedschalk en Arjen Schepen van de VvAA. ‘Ze zijn ondernemer omdat we ze fiscaal zo behandelen, maar bij cijfers ligt veel minder hun affiniteit dan bij meeste andere ondernemers. Wel bij de zorg zelf: ze willen zich bezighouden met hun patiënten, en niet met alle bijkomende verplichtingen. Boren, masseren, medicijnen uitschrijven, mensen beter maken. Wij zien het als onze opdracht zoveel mogelijk rompslomp van hun bureau te houden.’ Daarom wil VvAA zoveel mogelijk samen met de klant de administratie digitaal opbouwen. Het wordt de zorgprofessionals zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. Met onder meer een portal en alerts als er documenten nodig zijn of klaar staan. Verder krijgen de klanten een scanner, die al zo is voorgeprogrammeerd dat de klanten met één druk op de knop hun facturen kunnen scannen en verzenden naar de VvAA.

       

Categorie: Accountancy, Artikelen Tags: administratie, ICT

Tags: administratie, ICT

Gerelateerde artikelen

22 september 2022

AV3 2022 | ICT-compliance in de accountancy: 5 grootste valkuilen

20 september 2022

AV3 2022 | ‘Maak jezelf immuun voor inflatie door efficiënter te werken en je processen te automatiseren’

20 september 2022

AV3 2022 | De digitale accountancy langs de meetlat

20 september 2022

AV3 2022 | ‘Goede ICT begint bij procesoptimalisatie’

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Accountant zag bui al hangen bij noodlijdend VanMoof
  • Hof: VvE-reserves tellen bij berekening rechtsherstel box 3 als bank- en spaartegoeden
  • Massaal bezwaar plus niet-bezwaarmakers box 3 officieel
  • UBO-register kan weer publiekelijk toegankelijk worden, maar kabinet kiest daar niet voor

Partnercarrousel

Wat zijn de laatste btw-ontwikkelingen op het gebied van vastgoed?
Het einde van de schoenendoos?
Visma Pinkweb logo
Wat staat er in een ICT-calamiteitenplan?
De best gelezen accounting blogs van 2022 van Twinfield
Exact logo
Indicatoren – wat zijn het en wat kun je ermee?
Yuki logo 042021
Met datagedreven management het personeelstekort te lijf
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Hoe data helpt om het personeelstekort terug te dringen
Een stap vooruit: hoe je klanten gerichter bijstaat tijdens een consolidatie 
PSD2, wat moet je ermee?
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel

Loket.nl de meest betrouwbare online applicatie voor HR en …  

De cloud maakt het werk van de accountant écht leuker
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Hé accountant, hoe staat het met jouw Cybersecurity?
Meer dan 80% van de accountants heeft onvoldoende kennis van cybersecurity en NIS2-regelgeving
Sdu

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Uw accountantskantoor altijd alle cijfers bij de hand
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Deadline renseigneringsverplichting nadert: nog veel onduidelijkheid
Vier salarissoftware trends voor 2023
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Ondernemer in problemen? Vijf aandachtspunten voor de accountant

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Manager audit
Moore MTH
Controleleider Audit
Flynth
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Financieel administratief medewerker
Scab
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Manager audit
Moore MTH
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Officemanager
van Helder
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Vennotabel AA/RA manager manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Assistent Accountant Agro
Flynth
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Vacature Manager Assurance
CROP
Medewerker Facturatie
Flynth
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Accountant Agro
Flynth
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Belastingadviseur Agro
Flynth
Vacature accountant
WEA Deltaland
Externe Accountant
Coney Minds
Controleleider
WEA Gouda
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen