Automobilisten die in een oude diesel rijden, gaan meer wegenbelasting betalen. Dat geldt ook voor eigenaren van een leaseauto. Dat staat in een plan van staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën waar het kabinet waarschijnlijk vrijdag over spreekt. Bronnen bekend met het plan hebben berichtgeving van RTL Nieuws over de “Autobrief 2.0” bevestigd.
Wiebes gaat per 2017 het aantal bijtellingscategorieën terugbrengen van vijf naar twee. De meeste auto’s zullen vallen in het hoge tarief van 22 procent. Voor zero-emissieauto’s komt een laag tarief van 4 procent. Volledige elektrische auto’s worden vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting. Eigenaren van hybride auto’s gaan meer betalen. Tussen 2017 en 2020 moet de fiscale stimulering van hybride auto’s worden afgebouwd.
Het kabinet bespreekt waarschijnlijk vrijdag de zogeheten ‘Autobrief 2.0′ met de geschetste voorstellen. In deze brief staat ook dat oude dieselauto’s straks zwaarder belast worden. Ook wordt de BPM beperkt en gaat de motorrijtuigenbelasting een stuk omlaag.
Het kabinet probeert al jaren het gebruik van schone auto’s te stimuleren, maar de huidige maatregelen zijn weinig effectief en kostbaar. Uit een onderzoek van de Rekenkamer bleek dat sinds 2007 de zuinige auto-maatregelen vijf miljard euro hebben gekost doordat er minder belasting binnenkwam. Wiebes wil dat nu meer in evenwicht brengen.
Geef een reactie