Op 19 juni 2015 heeft de staatssecretaris van Financiën de lang verwachte tweede Autobrief het licht doen zien. De brief bevat concrete voorstellen, maar moet nog bediscussieerd worden met de Tweede Kamer. De voorgestelde lijn is dat alleen de substantieel zuinige auto’s nog fiscaal gestimuleerd worden en dat de zo succesvolle hybride auto steeds meer als gewone auto behandeld gaat worden.
In Autobrief II schetst de staatssecretaris vrij concreet de plannen die hij met de auto van de zaak heeft. Het idee is om vanaf 2017 de autobelastingen eenvoudiger te maken, gericht op een stabiele stroom aan belastinginkomsten en met het oog op meer milieuwinst. De staatssecretaris wil deze brief met de Tweede Kamer bespreken en dan in het najaar van 2015 met een wetsvoorstel ‘Wet uitwerking Autobrief II’, waarin dan de wijzigingen in de autobelastingen voor de periode 2017 – 2020 zullen worden opgenomen.
Bijtellingspercentages
De onderliggende gedachte in de tweede autobrief is het allemaal eenvoudiger te maken, en alleen nog fiscale stimulansen te geven voor de echt substantieel zuinige auto’s. De hybride auto gaat steeds meer als gewone auto behandeld worden. De hybride auto is momenteel zo succesvol dat hij bijtellingstechnisch gezien een beetje aan zijn eigen succes ten ondergaat. Volgens de brief ging in de laatste maanden van 2013 bijvoorbeeld de wereldwijde productie van Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 Plug-in Hybrid bijna geheel naar Nederland toe. Dag 7% bijtelling en andere voordelen.
De idee is het aantal bijtellingsprecentages stapsgewijs te verminderen van vier naar twee categorieën. Inderdaad: een hoge bijtelling (van 22%) en een lage bijtelling (van 4%).
Het bijtellingspercentage voor hybride auto’s wordt stapsgewijs gelijk getrokken met het bijtellingspercentage voor gewone auto’s. Voor gewone auto’s gaat het bijtellingspercentage in 2017 naar 22%. Hybrides gaan in 2016 naar 15%, in 2017 naar 17%, in 2018 naar 19% en in 2019 naar 22%.
Het bedachte lage bijtellingspercentage van 4% gaat met ingang van 2016 alleen nog gelden voor nulemissie-auto’s, ofwel de volledig elektrische auto’s. Met ingang van 2019 gaat dan voor deze categorie ook een maximale catalogusprijs gelden van € 50.000. Voor het meerdere geldt dan een bijtellingspercentage van 22%. Heeft men dan bijvoorbeeld een elektrische auto met een catalogusprijs van € 85.000, dan is de bijtelling 4% over € 50.000, plus 22% over € 35.000.
Overgangsrecht
De Autobrief II zegt niets over eventueel overgangsrecht. De staatssecretaris heeft in een interview voor BNR zich hierover al wel uitgelaten en aangegeven dat lopende leasecontracten mogen worden uitgediend. Eerbiedigende werking zou ook wel in de reden liggen, gezien:
(i) rechtszekerheid voor de burger;
(ii) regels niet tijdens het spel veranderen;
(iii) de huidige wet aangeeft dat de verlaagde bijtellingspercentages voor een periode van 60 maanden geldig zijn te rekenen vanaf het moment dat de auto tenaam wordt gezet.
Motorrijtuigenbelasting (MRB) en belastingen van personenauto’s en motorrijwielen (BPM)
Ook voor de MRB en de BPM wordt de hybride auto stapsgewijs gelijkgeschakeld aan de gewone auto. Voor de volledig elektrische auto’s blijft de vrijstelling voor MRB en BPM bestaan.
Korte samenvatting hoofdlijnen Autobrief II
De hoofdlijnen van Autobrief II, zoals de brief ook zelf beschrijft, zijn als volg samen te vatten:
* verlaging van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor reguliere personenvoertuigen met gemiddeld 2%; dit wordt mede mogelijk gemaakt door een verhoging van de MRB van de meest vervuilende dieselpersonen- en dieselbestelauto’s;
* zuinige personenauto’s in het kleine en middensegment worden minder zwaar belast;
* verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22;
* verlaging belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) geleidelijk tot 2020 met gemiddeld 12%;
* vermindering van het aantal bijtellingscategorieën stapsgewijs van vier naar twee;
* behoud van de fiscale stimulering van nulemissievoertuigen;
* vermindering van de fiscale stimulering van plug-in hybridevoertuigen;
* het hele pakket is budgettair neutraal binnen het autodomein.
Dit heeft de volgende gevolgen:
Nulemissie-auto’s…
– blijven profiteren van een bijtellingspercentage van 4 tot een catalogusprijs van € 50.000 (met ingang
van 2019 en het meerdere valt dan onder de 22%);
– behouden de vrijstelling in de MRB;
– behouden de vrijstelling in de BPM.
Plugin hybride auto’s….
– worden in de bijtelling stapsgewijs meer en meer als reguliere auto’s behandeld;
– worden in de MRB en de BPM ook meer en meer als reguliere auto’s behandeld.
Reguliere auto’s….
– worden bij aanschaf minder zwaar belast, vooral als het zuinige auto’s betreft;
– krijgen een lager bijtellingspercentage (van 25% naar 22%);
– worden in de MRB iets goedkoper door een lagere MRB, met uitzondering van de meest vervuilende
dieselauto’s.
De voorstellen in de brief zijn vrij concreet. We zullen zien wat de Kamer er uiteindelijk van vindt, hoe het in het wetsvoorstel komt en hoe het uiteindelijk ingevoerd gaat worden. Forse wijzigingen zijn evenwel te verwachten en ook dat de begunstiging van de hybride auto eraan gaat. Ongetwijfeld … to be continued.
Drs. A.T. Valkenburg, PKF Wallast kantoor Amsterdam.
Geef een reactie