Nieuwe skills training voor accountants in augustus en september!
Advies is dé dienst waardoor accountants groeien. Maar weet je wel wanneer jouw klant behoefte heeft aan advies? Want vaak vraagt hij daar helemaal niet om. Het is dus aan jou om te herkennen wanneer de behoefte zich voordoet én die kans te grijpen. Dat en meer komt aan de orde tijdens de training Adviesvaardigheden, een nieuw onderdeel van het Accountancy Programma van Exact. In dit blog lees je ervaringen van accountants die de training hebben gevolgd.
De training, die in samenwerking met nThen wordt georganiseerd, is in juni met groot succes twee keer gegeven als pilot. Waar het om ging? Het herkennen van kansen én een slagvaardiger adviseur worden. De deelnemers leerden in drie dagdelen onder andere technieken om ‘de vraag achter de vraag’ te herkennen.
Wat is de echte vraag?
Deelnemer Piet Broekhuis van BA&F Administraties en fiscale diensten vertelt wat daarmee wordt bedoeld. ‘Vaak krijg je een vraag als ‘Kunt u mij een lijstje geven van m’n openstaande debiteuren?’ Daar zit dan wat achter, er is een reden dat de klant dat wil hebben. Als je dat weet, kan je ook kijken in hoeverre je die klant nog op een andere manier van dienst kan zijn.’ Uiteraard bleef het in de training niet bij herkennen: er moest proactief worden gehandeld, bijvoorbeeld door de inzet van nieuwe gesprekstechnieken.
Nieuwe technieken
Mariska Steenvoorden (Van Velzen accountants & adviseurs) vond het prettig dat er veel aandacht werd besteed aan gesprekstechnieken: ‘Sommige dingen deed je misschien al wel, maar je wordt je door de training een heel stuk bewuster van de technieken die je toepast. Daardoor kun je er ook veel beter op inspelen en meer sturing geven aan het gesprek. Anderzijds heb je een betere toolbox aan technieken bij je, waardoor je het ook nog eens beter kunt uitvoeren.’
Nieuwe klanten binnengehaald
Broekhuis is ook niet bepaald een nieuweling in het vak en houdt zich dan ook al jaren proactief bezig met adviseren. Toch gaf de cursus ook hem weer een frisse blik: ‘Het was voor mij heel herkenbaar, maar de technieken die werden gebruikt tijdens de cursus waren voor mij heel waardevol.’ Door de technieken direct toe te passen heeft hij zelfs al 2 klanten binnengehaald!
Betere adviseur voor je klant
Maar dat is niet het enige effect van de training. Het gaat er ook om dat je je adviesvaardigheden vergroot en meer uit een gesprek haalt. Steenvoorden: ‘De klant heeft veel meer het gevoel dat hij begrepen wordt, serieus genomen wordt.’ Het gevolg? ‘Als de klant zich begrepen voelt, kun je een veel betere relatie met je klant opbouwen en kun je hem ook veel beter van dienst zijn.’
Meer trainingen & tijden
Hebben jij en je collega’s ook behoefte aan zo’n training? Geef je dan op voor een van de drie series trainingen in augustus en september. De trainingen zijn zo ingepland dat je niet in de file hoeft te staan of veel ‘normale’ werktijd verliest: ze duren van 16:00 tot 20:30 uur. De sessies (waarbij uiteraard ook wat eten wordt gezorgd) vinden plaats in het hoofdkantoor van Exact in Delft.
PE punten en kosten
De kosten zijn binnen het Accountancy Programma slechts één vierde van de marktwaarde, namelijk €249,-. Daarbij kunnen er vanaf de nieuwe trainingen in augustus en september PE-uren worden toegekend voor het volgen van de training.
Geef een reactie