MKB Nederland start een campagne om cybercrime bij MKB’ers tegen te gaan. Een onderdeel van de campagne is dat een hacker op afstand de veiligheid van MKB-bedrijven test.
Een op de drie MKB-ondernemingen kan slachtoffer worden van cybercrime. Dit kost de bedrijven jaarlijks 6,6 miljard euro. Om ondernemers beter te wapenen tegen cybercrime is MKB-Nederland in samenwerking met onder andere het ministerie van Veiligheid en Justitie een campagne gestart.
Cybercrime is een verzamelnaam van vele vormen van fraude, diefstal, afpersing, identiteitsmisbruik en (ongeziene) spionage via of met behulp van de digitale snelweg. De AIVD noemde digitale spionage en cybercriminaliteit eerder al de ‘grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven’. ‘Ondernemers in het MKB realiseren zich nog te weinig dat ook hun bedrijf een interessant doelwit kan zijn’, zegt directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland. ‘Of ze weten nog niet hoe ze zich het beste kunnen wapenen, en waartegen dan precies. Terwijl het vaak ook om vrij eenvoudige maatregelen gaat. Met deze campagne, een uniek samenwerkingsverband van bedrijfsleven, overheid en kennisinstituten, willen we ondernemers daarbij gericht ondersteunen.’
De ondernemersorganisatie organiseert roadshows door het land waarbij ze langsgaan bij ondernemers en bedrijventerreinen, vergezeld door specialisten, maar ook door hackers. Als ondernemers het willen, kan in de praktijk getest worden hoe het staat met de veiligheid van hun onderneming. Een (ethische) hacker neemt op afstand het bedrijfsnetwerk onder vuur en een deskundige neemt enkele dagen later de uitkomsten van de hack met de onderneming door.
Ook heeft MKB-Nederland de site www.veiligzakelijkinternetten.nl gelanceerd waarop onder andere de data van de roadtrips staan en tips die bedrijven helpen cybercrime tegen te gaan.
Geef een reactie