Data-analyse gaat accountancy veranderen. Dat schrijft de Rabobank in haar maandelijkse Commercial Services Update. ‘Het biedt kansen om je verder in de ontwikkeling te verdiepen.’
In haar update schrijft de Rabobank dat nog weinig accountantskantoren zich toeleggen op data-analyse. Terwijl dit het accountantsberoep zal veranderen. ‘Controles steunen straks niet meer op deelwaarnemingen, maar op het geautomatiseerd vergelijken van datastromen. Ook risicoanalyse gaat er anders uitzien. Met data- en procesanalyse ontstaan heel andere inzichten en kunnen heel andere risico’s in beeld komen.’ Volgens de bank bieden data-oplossingen nieuwe mogelijkheden. ‘Door gebruik van deze oplossingen wordt het voor een accountantskantoor mogelijk om bestaande data te koppelen aan internetbronnen (waaronder social media). Zonder gelijk advies te verkopen, kan het kantoor zichtbaar maken over welke data en informatie men beschikt. Verdere analyses en duiding van data kan vervolgens aangeboden worden als dienst richting de opdrachtgever. Het biedt dus zeker kansen om je verder in de ontwikkeling te verdiepen.’
Accon avm en INretail
Begin juli maakte Accon avm en brancheorganisatie INretail bekend te gaan samenwerken. De combinatie van kennis over retail en financieel economisch advies resulteert in een nieuwe propositie. Dankzij de samenwerking met Accon avm kunnen de leden van INretail hun strategie onderbouwen met financiële gegevens. Hierdoor kunnen de bedrijven het gehele jaar door bewust omgaan met hun financiële huishouding. De Rabobank denkt dat dit soort samenwerkingsverbanden nodig zijn om de toekomstige rol van de accountant, die van bedrijfsadviseur in plaats van samensteller/controleur van jaarrekeningen, beter vorm te geven. ‘De rol van de accountant verandert in rap tempo. Meer dan een samensteller/controleur van jaarrekeningen wordt nu een bedrijfsadviseur verwacht. Advies over de te volgen strategie voor een onderneming is hier een integraal onderdeel van. Om in de toekomst deze rol beter vorm te geven zijn investeringen in het personeel en/of samenwerkingsverbanden noodzakelijk. Deze dienen met name gericht te zijn op kennisverbreding en ontzorging van financiële huishouding en administratie van MKB-ers. Accon AVM kiest voor een samenwerkingsverband met de retail brancheorganisatie. De kenniscomponent speelt hier een belangrijke rol in.’
Manifesto
Ook de opening eind juni van de eerste vestiging van accountantskantoor Manifesto ziet de boerenleenbank als een initiatief dat goed past bij de ontwikkelingen in de accountancybranche. Manifesto is een coöperatie waar de leden de klanten zijn en bovendien de leiding hebben. Ook is er geen winstoogmerk. Een aantal klanten heeft zich reeds aangesloten bij Manifesto. De financiën voor dit initiatief werden verkregen via crowdfunding. ‘Dit initiatief past goed binnen twee ontwikkelingen in de accountancybranche. Ten eerste biedt het opzetten van een coöperatie de mogelijkheid tot uitfasering van het goodwill model. Uitfasering is een maatregel die voortkomt vanuit de voorstellen van de werkgroep Toekomst Accountantsberoep. Ten tweede geeft het opzetten van een coöperatie waar de leiding van het kantoor bij de klanten ligt directe invulling aan de maatschappelijke discussie over de rol van de accountant. Binnen dit model wordt het voor de opdrachtgevers van Manifesto mogelijk om de (strategische) richtingen te bepalen en in te zetten op de juiste dienstverlening richting klanten. Interessant wordt het om te zien hoe men omgaat met de onafhankelijkheidsrol van de accountant.’
Geef een reactie