Wat gebeurt er als de onderneming van uw klant (mogelijk) terecht komt bij de afdeling Bijzonder Beheer of Intensief Beheer van de bank?
Als uw klant een substantiële financiering bij de bank heeft, monitort de bank al zijn (financiële) activiteiten. Dit doet de bank o.a. door het opvragen van (tussentijdse) cijfers. Daarnaast let men op het rekening courant saldo, betalingen die teruggeboekt worden in verband met onvoldoende saldo en overstanden. Deze zaken worden jaarlijks of halfjaarlijks intern binnen de bank gerapporteerd in een zgn. kredietrevisie. Wanneer de bank de indruk krijgt dat de zaken slecht gaan zal zij de afdeling Bijzonder of Intensief Beheer inschakelen met het doel om uw klant nog meer in actie te laten komen en maatregelen te laten nemen en/of om de risicopositie van de bank te minimaliseren. Dit kan worden gerealiseerd door uw klant versneld te laten aflossen of door aanvullende zekerheden te laten stellen.
Vaak zal, parallel aan dit traject, beoordeeld worden of de renteopslag die uw klant betaald nog in overeenstemming is met het risico zoals de bank dat voor zichzelf inschat. Dit kan betekenen dat de renteopslag eenzijdig door de bank wordt verhoogd. De algemene voorwaarden van de bank hebben hier in voorzien.
Anderzijds: als uw klant het vertrouwen van de afdeling bijzonder/intensief beheer heeft weten te winnen, kan dit ook
goed uitpakken. Over het algemeen heeft deze afdeling zelfstandige en ruimere bevoegdheden om te kunnen herfinancieren, tijdelijk extra financiering te verstrekken of uitstel van aflossing te verlenen. Het is daarom belangrijk om de bank altijd goed te informeren en geen zaken achter te houden voor de bank. Verder adviseren wij altijd om ook tegenvallers te melden waarbij uw klant wel tegelijkertijd aankondigt welke maatregelen hij van plan is te nemen. Wees u ervan bewust dat alle gemaakte afspraken schriftelijk worden vastgelegd om het dossier te onderbouwen en beter nog: wees hierin proactief en zorg dat uw klant de gemaakte afspraken zelf bevestigd.
Tenslotte is het wel zo dat wanneer het vertrouwen ontbreekt of de situatie als onomkeerbaar wordt ingeschat, dan is dit ook de afdeling die doorslaggevend is m.b.t. het uitwinnen van zekerheden of het aanvragen van een faillissement en hiertoe de eerste stappen zal zetten.
Ralph Vaessen, Extendum Corporate Finance
Geef een antwoord