• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3 2023: AV-Top 50
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3 2023: AV-Top 50
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Herkent u de 5 verbeterpunten: Houd grip op uw accountantskantoor

Herkent u de 5 verbeterpunten: Houd grip op uw accountantskantoor

Accountancy, Artikelen

23 september 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

U bent met uw accountantspraktijk dagelijks in de weer om uw cliënten optimaal te ondersteunen bij hun activiteiten. Naast de administratieve en fiscale dienstverlening kunnen cliënten natuurlijk bij u terecht voor advies. Door de juiste focus aan te brengen in de processen van uw klanten, hebben zij grip op hun business en kunnen zij nóg succesvoller opereren. Maar hoe zit het met de grip op uw eigen kantoor?

Van boekhouding tot salarisverwerking en jaarrekeningen: deze werkzaamheden hebt u vast al optimaal geautomatiseerd met goed ingerichte ict-oplossingen. Voor het succes van uw kantoor is echter ook de centrale aansturing van deze diensten van belang. Hebt u daar ook grip op?

Veel kantoren gebruiken allerlei subadministraties om het werk aan te sturen. Maar bedrijfsprocessen over verschillende systemen verspreiden werkt inefficiënt en is foutgevoelig, met alle gevolgen van dien. Gelukkig zien wij veel kantoren die actief bezig zijn om procesverbeteringen aan te brengen. Herkent u de volgende verbeterpunten?

  1. Spreadsheets leidend bij aansturing activiteiten

Veel accountants- en administratiekantoren sturen hun werkzaamheden op basis van spreadsheets. Ze beschrijven per klant, team en medewerker wat er op welk moment moet gebeuren. Al die losse sheets bijhouden is enorm bewerkelijk en ook de actualiteit en kwaliteit ervan laat in veel gevallen te wensen over. Gegevens worden op verschillende manieren vastgelegd en zijn niet altijd voor iedereen inzichtelijk.

  1. Geen centraal relatiesysteem

In organisaties waar klantgegevens niet centraal worden beheerd, ontbreekt vaak het totaaloverzicht. Om alle informatie over een klant te verzamelen, moeten dan verschillende bronnen worden geraadpleegd. Hoeveel handiger zou het zijn om alle klantdata op één centrale plek inzichtelijk te maken?

 

  1. Communicatie over cliënten onvoldoende gestructureerd

De wijze waarop intern over klanten wordt gecommuniceerd, is regelmatig ongestructureerd. Een stortvloed aan e-mails, telefoontjes, losse notities en overlegjes bij de koffiemachine: er wordt op allerlei manieren informatie doorgegeven. Niet ieder contactmoment wordt bijgehouden en daardoor heeft niemand volledig zicht op wat er met een cliënt gebeurt. Ook de relatiemanager niet. Een zorgwekkende situatie.

  1. Geen of beperkte capaciteitsplanning

Wat voor gevolgen heeft het voor uw kantoor als een medewerker langere tijd uitvalt door ziekte? Welke taken en projecten had die collega liggen? Het is belangrijk om van ieder deel van uw dienstverlening de benodigde capaciteit in kaart te hebben. Alleen wanneer u inzichtelijk hebt welke capaciteit er nodig is om klanten goed te bedienen, kunt u op tijd bijsturen. Bij veel kantoren ontbreekt een capaciteitsplanning of is deze alleen beschikbaar bij grote klanten.

  1. Ontbreken van urenregistratie

Bij kantoren waar gewerkt wordt met vaste prijsafspraken met cliënten, worden niet altijd de uren adequaat bijgehouden. Immers, deze prijsafspraken worden vaak gemaakt op basis van een inschatting en op ‘gevoel’ en men bekijkt klanten daarbij op hun totaalomzet. Zonder goede urenregistratie kan nooit inzichtelijk worden gemaakt of op bepaalde activiteiten de juiste marge wordt gemaakt. Een goede registratie is ook essentieel bij de jaargesprekken met klanten.

Rust en grip met Visma Advisor

Zijn een of meerdere van bovenstaande punten voor u herkenbaar? Visma Advisor is een online tool specifiek ontwikkeld voor administratie- en accountantskantoren. Hiermee maakt u de aansturing van uw werkprocessen sneller, efficiënter en eenvoudiger. U hebt alle gegevens van een klant in een centraal digitaal dossier beschikbaar. Dit zorgt voor een actueel overzicht en hiermee voorkomt u hebt u steeds een actueel overzicht van uw werkzaamheden en voorkomt u nare ‘oeps-dat-had-ik-ook-nog-moeten-doen-momenten’. Niets geeft immers zoveel stress op kantoor als werkzaamheden die net voor of op het moment van de deadline moeten worden uitgevoerd. Sterker nog, dit kan uw kantoor zelfs geld kosten! In Visma Advisor wordt naast de aansturing van uw werkzaamheden ook de urenregistratie en het declaratieproces op eenvoudige wijze ondersteund. Daardoor maakt u in een mum van tijd complete declaraties!

Meer weten?

Wilt u weten wat Visma Advisor voor uw kantoor kan betekenen? Lees dan verder op onze website en bekijk de video. U kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen, wij laten u graag zien hoe u meer grip krijgt op uw interne organisatie!

Dit artikel is ook verschenen in het digitale Visma Magazine van september.

Categorie: Accountancy, Artikelen Tags: kantoormanagement, workflow

Tags: kantoormanagement, workflow

Gerelateerde artikelen

28 augustus 2020

Nieuwe digitale medewerker met Exact RPA

26 augustus 2020

Richard Smid 216 accountants: Innoveren begint met veranderen gedateerde processen

11 augustus 2020

3 voorbeelden hoe je als accountant waarde toevoegt

18 maart 2020

Klanten op hoger niveau brengen of meer rendement; wat kies jij?

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

AV-Top 50 | Hulp met een vaktechnische hefboom

Partnercarrousel

Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
PinkWeb
Maak van je medewerker de sterkste schakel
“Het is lastig om te doen wat de wetgever van ons vraagt”
AV-Top 50 | Hulp met een vaktechnische hefboom
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Freddy Hoffman: “De droom van de klant waarmaken? Daar doe je het voor”
AV-Top 50 |“Zie duurzaamheid als advieskans”
Wil de echte ZZP-er opstaan? Een analyse van de eerste 100 commentaren op het ZZP-wetsvoorstel.
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
Minimumuurloon 2024: in de praktijk
AV-Top 50 | Succesvol bemiddelen bij claims
Hix realiseert koppeling met Qwoater
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
AI: moet de salarisprofessional vrezen voor zijn baan?
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Aandachtspunten bij het herstructureren van (corona)schulden

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Ga niet in de fout in de cloud
Verken de intrigerende wereld van accountancy: een intiem gesprek met Financial Boardroom Amsterdam
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Voldoet uw organisatie aan de nieuwe Wet Bescherming Klokkenluiders?
Verzuim voorkomen en verminderen: Sazas zet verzuimtrends 2024 op een rij
AV-Top 50 | “Gemak en inzicht zijn de sleutelwoorden voor SB+”
“Veel organisaties onderschatten de omvang van de CSRD. Dat is zorgelijk”
AV-Top 50 | Een nieuw boekhoud- pakket kiezen: dit zijn de aandachtspunten
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

De twaalf veranderkrachten in de accountancy
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
AV-Top 50 | Accountant krijgt meer grip op klantendossiers
Acuity, Hix en Like-IT maken samen het werkproces van accountants eenvoudiger 
Efficiënter samenwerken met klanten: wat is daarvoor nodig?
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
AV-Top 50 | Groeien met Integrated Accounting

Meest gelezen

  • Oordeel over berekening uitkering arbeidsongeschikte accountant heeft mogelijk grotere gevolgen 43k weergaven
  • AV-Top 50 | Sterke omzetgroei Top 50 15.6k weergaven
  • Lager gasverbruik scheelt overheid 25 procent aan inkomsten uit energiebelasting 7.8k weergaven
  • “Pensioenverhogingen mooi resultaat van het nieuwe pensioenstelsel” 6.1k weergaven
  • Accountant VBA vrijuit in zaak rond failliet betonbedrijf 4.9k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Controleleider – Gouda
Lansigt
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
IT-auditor
Schuiteman
Controleleider audit – Goes
Flynth
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk Non-Profit
Schuiteman
Assistent Accountant Samenstel Alphen aan den Rijn
Lansigt
Vacature Controller (HBO)
Moni
Junior Finance IT Consultant (Exact Online)
Schuiteman
Beginnend assistent accountant MKB duaal
Moore MKW
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MKW
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Fiscalist / Belastingadviseur (32-40 uur per week)
Jongejan & Partners
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MKW
Junior Assistent Accountant Auditpraktijk
Schuiteman
Financieel businesspartner
MKBTR
Assistent Accountant – Harderwijk
Schuiteman
Accountant relatie beheerder mkb in Sliedrecht
Moore DRV
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Account AA (teamleider)
Flantüa
Business controller
DRU Industriepark en
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Manager audit
Moore MKW
Gevorderd Assistent Accountant
Flantúa
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Belastingadviseur
Moore MKW
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Werkstudent accountancy audit
Moore MKW
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Financieel Medewerker
Vallei Accountants & Adviseurs
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
(Gevorderd) Assistent Accountant – Amsterdam
Vallei Accountants & Adviseurs
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Medior/Senior Product Specialist Samenstellen
Caseware
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Senior assistent accountant mkb in Nuenen
Moore DRV
Boekhouder (m/v/x) voor 32 uur per week
Gelders Genootschap

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen