De Dutch Network Group (DNG), het bedrijf achter De Zaak, heeft dinsdag bekend gemaakt wat voor hen de belangrijkste MKB-trends zijn voor 2016. De drie trends die DNG signaleert zijn: ondernemers zijn de nieuwe helden, van creatie naar curatie en van internationaal naar hyperlokaal.
Trend 1. Van werknemend naar ondernemend
Je leven lang voor één werkgever werken is niet meer van deze tijd. En überhaupt het hebben van een vaste baan is steeds minder gangbaar. Op dit moment is 8 procent van de Nederlandse beroepsbevolking ondernemer (bron: Erasmus Universiteit Rotterdam). Terwijl 79,1 procent van de Nederlanders aangeeft ondernemerschap een goede carrièrekeuze te vinden (bron: GEM 2014). Er komt dan ook verandering aan. Ondernemen is geen vies woord meer, ondernemen is cool. Ondernemers zijn de nieuwe helden.
Er is ook niet veel meer nodig om succesvol ondernemer te worden. Internet heeft het ondernemerschap gedemocratiseerd. Kijk naar YouTubesterren als Enzo Knol, die honderden miljoenen weergaven heeft op zijn YouTubekanaal.
Nederland gaat ondernemerschap meer ruimte geven in het nieuwe kalenderjaar.
Trend 2. Van creatie naar curatie
Eigenlijk is bijna alles al een keer bedacht, opgeschreven of uitgesproken. Daarom moet je niet de focus leggen op het creëren van nieuwe content, maar op het verbeteren (ook wel: cureren) van bestaande content. Dat betekent dat de focus moet liggen op het filteren, aanpassen en laten aansluiten van jouw content op een bepaalde doelgroep.
Laat de content aansluiten bij de wereld van degene die jij wilt bereiken. Update een oude blog of een andere gedateerde tekst in plaats van continu met iets nieuws proberen te komen. Zorg dat jouw visuele en tekstuele communicatie jouw doelgroep inspireert en vooruithelpt.
Trend 3. Van internationaal naar hyperlokaal
De hele wereld is binnen handbereik. Dat komt voor een groot deel door de digitalisering van onze samenleving. Hierdoor weten we vaak eerder wat er zich afspeelt in China, dan dat we weten hoe het met de overbuurman gaat. Multinationals bepalen wat er gekocht wordt en uit welk land dat komt.
Door deze ontwikkelingen groeit de interesse in lokale producten en initiatieven. Producten die gemaakt zijn door mensen in de buurt en waar men met trots over kan zeggen dat ze uit hun regio komen.
Deze interesse in lokale producten zie je onder andere terug in de enorme groei van het aantal lokale bierbrouwers. Dat aantal is in twee jaar tijd van 200 naar 320 gegaan. ‘Lokaal kan de redding van de regio zijn’, stelt Alain Schepers, auteur van de Bierbijbel en mede-initiatiefnemer van Bierista.nl. ‘Als je lokaal gaat ondernemen in krimpgebieden, kies dan voor een bedrijf dat past bij de landelijke omgeving en kan fungeren als een toeristische trekpleister. Juist die ondernemingen brengen leven in de regio. De sociale interactie tussen bewoners bevorderen levert een hogere kwaliteit van leven in de gemeenschap op.’
Mensen vinden ambachtelijk hip en kiezen voor eerlijk en transparant. Daardoor heeft lokaal alles in zich om internationaal te verslaan.
Bron: De Zaak
Geef een reactie