Familiebedrijven hebben een sterke regionale verankering en leveren een belangrijk bijdrage aan de economische groei. Toch meldde Eufin Financieel Nieuws gisteren dat regionale overheden voor een belangrijke uitdaging staan.
Universiteit Maastricht voerde onlangs onderzoek uit naar opvolging in Limburgse familiebedrijven. Veel ondernemers hebben hun bedrijf tot bloei gebracht, maar beschikken niet per definitie over een volwaardige opvolger. Ook hebben lang niet alle ondernemers een koper op het oog. Het niet tijdig plannen van de overdracht, kan op termijn een negatieve impact hebben op de lokale werkgelegenheid en dienstverlening.
In Limburg bestaat 65% tot 70% van het MKB uit familiebedrijven (uitgezonderd éénmanszaken en ZZP-ers). Zo´n 60% hiervan wil de komende tien jaar het bedrijf overdragen. Slechts voor 50% zal dit in familieverband gebeuren. Een groot deel zal dus het bedrijf overdragen d.m.v. verkoop.
Zowel verkoop als opvolging van het bedrijf blijkt organisatorisch en financieel onvoldoende te worden voorbereid. Minstens een derde van de ondernemers heeft geen idee van de waarde van het bedrijf. De onderzoekers pleiten ervoor om binnen het MKB en het familiebedrijf meer bewustwording te creëren van de toegevoegde waarde van een Raad van Commissarissen en een Raad van Advies. Externe adviseurs in deze raden kunnen het overnameproces sterk ondersteunen via strategisch advies en toegang tot het persoonlijk netwerk.
Geef een antwoord