Incassobureaus duperen regelmatig consumenten door hun werkwijze. Ze confronteren consumenten met onterechte vorderingen, berekenen onterechte kosten, hebben onduidelijke rekeningen en zetten consumenten op ontoelaatbare wijze onder druk om te betalen.
Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Naar aanleiding van klachten van consumenten heeft de ACM onderzoek gedaan naar de Incassosector. De klachten hebben vaak betrekking op bedrijven die via incasso proberen hun oneerlijke handelspraktijk te verzilveren. Verder constateerde ACM dat incassobureaus te hoge incassokosten in rekening brengen. Soms worden behalve incassokosten nog extra kosten in rekening gebracht, terwijl dat niet mag. Incassobureaus geven vaak weinig inzicht in de specificatie van de kosten. Ook zag ACM in 8% van de onderzochte brieven dat het incassobureau ontoelaatbare druk uitoefende op de consument. Bijvoorbeeld door te dreigen met bevoegdheden die ze niet hebben, zoals beslaglegging op de bankrekening of gedwongen verkoop van de inboedel. Omdat consumenten hun rechten niet goed kennen en niet weten welke bevoegdheden incassobureaus hebben, voelen zij zich onder druk gezet.
ACM heeft aanwijzingen dat deze problemen regelmatig voorkomen bij een brede groep incassobureaus. Daarbij gaat het relatief vaak om consumenten uit de lagere inkomensgroepen met meer schulden. Deze consumenten zijn extra kwetsbaar.
Zowel ACM als de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hebben bevoegdheden om hiertegen op te treden. Anita Vegter, bestuurslid ACM: ‘Wij zien dat de problemen breed in de branche spelen. ACM en AFM zullen de krachten bundelen om het probleem effectief aan te pakken.’
In 2014 stond naar schatting 5 miljard euro aan consumentenschulden uit bij incassobureaus.
Bron: ACM
Geef een reactie