Voor het verplicht rouleren van controlerende accountants bij OOB’s is er nu een definitieve NBA-handreiking voor vertrekkende en komende kantoren hoie hier mee om te gaan. Deze handreiking vervangt praktijkhandreiking 1108 ‘Toegang tot relevante informatie voor de opvolgende accountant in het kader van een controle.’ De handleiding is ook geschikt voor het wisselen van accountants bij niet-OOB’s.
De handreiking beschrijft de verschillende fasen van het overdrachtsproces en geeft per fase de acties en aandachtspunten aan vanuit het perspectief van de opvolgende accountant. De focus ligt daarbij op roulatie bij OOB’s. De handleiding is ook geschikt voor toepassing bij niet-oob’s en kan ook voor die wisselingen worden toegepast. Daarnaast biedt het een overzicht van soorten opdrachten, bijbehorende wet- en regelgeving en waar dit aan bod komt in de handreiking.
Aanpassingen naar aanleiding van de consultatie
De concepthandreiking is geconsulteerd in de periode april-mei 2015. Naar aanleiding van de consultatie zijn de volgende aanpassingen gemaakt:
- Een schema met type opdracht, wet- en regelgeving en nadere uitwerking in de handreiking is toegevoegd (nieuw hoofdstuk 5). Zo is duidelijk welke wet- en regelgeving van toepassing is op welk type opdracht en waar dit wordt uitgewerkt in de handreiking. De tekst in hoofdstuk 4 is ook aangepast. Daarmee wordt het onderscheid tussen oob en niet-oob duidelijk.
- Wettelijke verplichtingen: de wet- en regelgeving biedt de opvolgende accountant de mogelijkheid om alle relevante informatie te ontvangen vanuit de Wta of VGBA en een dossierreview uit te voeren bij een controle-opdracht vanuit Standaard 510. Hij is het allebei niet verplicht om te doen. Dit is nu duidelijker beschreven.
- Collegiaal overleg is geschrapt. Dit staat niet meer in de VGBA. In de VGBA staat wel dat er voor de opvolgende accountant een recht is om relevante informatie te verkrijgen en voor de voorgaande accountant een verplichting om hieraan mee te werken.
- Er wordt één terminologie gehanteerd. Er is nu overal sprake van voorgaande accountant in plaats van soms huidige accountant en overdrachtsdossier in plaats van transitiedossier. Een overdrachtsdossier wordt nieuw geïntroduceerd naast toegang tot het controledossier en het onderscheid wordt duidelijker toegelicht.
- In de bijlage is samenloop uitgebreider omschreven.
Geef een reactie