31 gemeenten hebben deze week – op instigatie van het Ministerie van Economische Zaken – afspraken gemaakt over het aantrekkelijk houden van winkelstraten en de toekomst van de detailhandel. Deze afspraken zijn vastgelegd in de zogeheten RetailDeals. Hierin beloven gemeenten dat ze hun winkelgebieden gaan versterken in samenwerking met winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners.
Gezamenlijk maken betrokkenen een visie en een concreet actieplan. Daarin benoemen ze op welke plekken winkels kansrijk zijn en op welke plekken niet, om leegstand te voorkomen. Naar schatting kent Nederland 30% overcapaciteit aan vierkante meters winkel; 7,5% van de winkelpanden staat leeg. Tegelijk verander de detailhandel structureel van karakter. Consumenten kopen steeds meer vaker online. De concurrentie met buitenlandse aanbieders als Amazon.com en Alibaba.com neemt toe. Het winkelend publiek verandert door een groeiend aantal eenpersoons huishoudens en vergrijzing. Het retaildealprogramma focust vooral op de rol die de (lokale) overheden kunnen hebben in het gezond houden van hun binnensteden/ Thema’s zijn dan:
- Lokale samenwerking tussen stakeholders;
- Lasten- en regeldruk;
- Soepel omgaan met herbestemmingsregels.
Om de voortgang van de Retailagenda te bewaken, blijven winkeliers, verhuurders, gemeenten en het ministerie van Economische Zaken de komende drie jaar samenwerken aan de uitvoering van de agenda. Ook is het platform www.onsretailland.nl gelanceerd, waar organisaties kennis en ervaringen uitwisselen.
Geef een reactie