AkzoNobel heeft de prijs voor het meest transparante jaarverslag van Nederland gewonnen. De multinational won De Kristal 2015 door een innovatieve vorm van verslaglegging te combineren met openheid over negatieve effecten van de bedrijfsvoering.
AkzoNobel maakt volgens het juryrapport in zijn jaarverslag op heldere wijze duidelijk dat op twee van de maatschappelijke doelen die het bedrijf zichzelf stelt verbetering noodzakelijk is. Het bedrijf gaat daarnaast uitgebreid in op de oorzaak van problemen, ook als die buiten de eigen organisatie ligt. Minister Henk Kamp van Economische Zaken: ‘Akzo Nobel laat zien waarom transparantie relevant is. Alle bedrijven hebben met dergelijke dilemma’s te maken bij het doorvoeren van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het vraagt lef om open te zijn over dat wat nog niet goed gaat, maar juist door die openheid te betrachten, kan een bedrijf met vertrouwen in dialoog gaan met de stakeholders over de nodige verbeteringen. Zo krijgt MVO een vaste plek in het ondernemerschap van vandaag.’
Trend: openheid over dilemma’s
Uit het Transparantiebenchmarkrapport 2015 blijkt bedrijven in hun jaarverslag steeds vaker inzicht geven in de uitdagingen en dilemma’s waar het management zich voor gesteld ziet: 67 procent doet dat, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast is een duidelijke stijging te zien in het percentage organisaties dat op dit criterium maximaal scoort.
Naast AkzoNobel waren ook Philips en Unilever genomineerd voor de Kristalprijs 2015. De uitreiking is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en de NBA.
Geef een reactie