KPMG rapporteert over het gebroken boekjaar 2014-2015 een lichte omzetdaling. Zette het kantoor vorig jaar nog € 595 miljoen om, dit jaar was dat € 592 miljoen. De omzet van de controlepraktijk daalt licht vanwege de wettelijke kantoorrotatie, de verkoop van KPMG-MKB aan 216 Accountants en omdat KPMG afscheid heeft genomen van een aantal kleinere klanten. De omzet van de adviespraktijk stijgt. De omzet per medewerker – exclusief KPMG Meijburg – steeg licht, van € 153.500 naar net geen € 155.000.
Vanwege de wettelijke kantoorrotatie moet KPMG de controlewerkzaamheden bij diverse, grote en langjarige klanten uit het OOB-segment beëindigen. Desondanks dit -geanticipeerde- vertrek van een aantal klanten vindt KPMG de uitkomsten van de kantoorrotatie positief. Nieuwe klanten kiezen, volgens het kantoor meer dan gemiddeld voor KPMG. De groei binnen Advisory zet door.
Cijfers omzet KPMG x € 1 miljoen,
Winst per partner x € 1.000,-
Omzet per medewerker x € 1,-
Bron: Cijfers KPMG, bewerking Accountancy Vanmorgen
Bestuursvoorzitter Albert Röell: ’De focus op kwaliteit heeft in het afgelopen jaar geresulteerd in een kwalitatief hoogwaardiger controlepraktijk. In totaal hebben de veranderingen in de klantportfolio geleid tot een afname van de omzet met ruim € 7 miljoen. Hierdoor is extra capaciteit ontstaan. Deze extra capaciteit investeren we om de kwaliteit van onze controles verder te verbeteren en extra kwaliteitsprogramma’s uit te voeren. Onze adviespraktijk heeft goed gepresteerd, met name Deal Advisory en alle informatietechnologie gerelateerde adviesdiensten sprongen eruit.’
3-jarig investeringsprogramma
Het afgelopen jaar heeft KPMG het fundament gelegd voor de toekomstige, op kwaliteit gebaseerde, groei. Met de businessplannen voor de komende 3 jaar, een investeringsprogramma van € 54 miljoen en de onderliggende versterkte kapitaalpositie verkeert KPMG in een goede startpositie om invulling te geven aan haar ambitie: de norm in de sector in 2017.
Röell: ’Er zijn belangrijke verbeteringen doorgevoerd bij KPMG, onder andere op het gebied van kwaliteit, cultuur en gedrag, governance en beloning. De organisatie is verder geprofessionaliseerd en de ramen en deuren zijn opengezet voor invloeden van buiten, onder andere met de benoeming van de geheel uit externen bestaande Raad van Commissarissen. De positieve resultaten van deze vergaande en ingrijpende veranderingen zien we binnen en buiten KPMG terug. Zowel de waardering van klanten als de tevredenheid onder medewerkers neemt toe. Maar we zijn er nog niet. Ons past bescheidenheid, na twee jaar van turbulentie zijn we ons er van bewust dat we het verleden nog niet volledig achter ons kunnen laten. We werken met maximale inzet aan de verdere verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening, zoals klanten en de samenleving van ons verwachten.’
Geef een reactie