Denk even terug aan een modale auto uit 1990. Bijvoorbeeld een Volvo 440. Voor die tijd een nette, relatief luxe auto en redelijk populair in de lease. Stuurbekrachtiging was standaard, evenals rembekrachtiging. Extra’s stonden er ook op het lijstje. Zo mogelijk kon bijvoorbeeld een schuifdak of een radio-cd speler worden gemonteerd, of zelfs wel elektrisch bediende ramen, alleen voor de voorportieren wel te verstaan. Denk dan even aan een modale auto van nu. En kijk even naar het standaardlijstje van deze auto: rem- en stuurbekrachtiging noemen we niet eens meer. Het lijstje is bijna oneindig: airbags, climate control, navigatie, cruise control, telefooninterface, onderhoudswaarschuwingssystemen, parkeerpiepers, kreukelzones, noem maar op.
Accessoires die – als ze in 1990 al bestonden – de prijs van een modale middenklasser zou tillen naar het Mercedes S-klasse niveau. Al die features en gadgets zitten nu standaard in auto van nog geen € 10 k. En in plaats van iedere 5.000 of 10.000 km, gaat uw auto nu hooguit een keer per 20.000 km naar de garage.
Toch is er in de basis niet veel veranderd. De auto van toen bracht u veilig van bijvoorbeeld Groningen naar Maastricht of van Enschede naar Haarlem. Uw nieuwe auto doet dat ook, maar een beetje anders: de auto waarschuwt u voor files en flitsers, zorgt u er voor dat u onderweg nog even kan bellen met een klant of een collega, houdt u ’s zomers en ’s winters op een aangename constante temperatuur, is ook nog een keer een stuk schoner en waarschuwt u wanneer het weer tijd is om naar de garage te gaan. En als het fout gaat dan staan er sensoren bereid en airbags in startpositie om de schadelijke gevolgen te limiteren.
Wat heeft dit met accountancy te maken? Beide auto’s brengen u prima van A naar B. Maar de eerste liet u veel meer aan uw lot over. Kijk zo eens naar uw dienstverlening. Hoe brengt u uw klant van A naar B. Wijst u hem haar op risico’s en kansen, analyseert u voor hem zijn situatie? Kunt u hem daadwerkelijk ondersteunen? Wat mij betreft sluiten we de discussie over accountants en advisering. Accountants pimp uw dienstverlening: biedt een product – basis blijft die inmiddels geautomatiseerde administratieve dienstverlening – met meer toegevoegde waarde, meer service, meer zekerheid, wijs op mogelijke alternatieve routes, bewaak de (financiële) temperatuur van de onderneming, wijs op mogelijke risico’s, hou contact enz. Kortom biedt u vervoer van 1990 of van 2016?
Geef een reactie