Dat het financieringslandschap met grote veranderingen te maken heeft, ontgaat ook de accountant niet. Tegelijkertijd brengen al die veranderingen accountants ook in verwarring. Zeker als het gaat om de vraag wie de nieuwe financieringsregisseur wordt.
Accountants twijfelen er soms openlijk aan of hen die rol wel wordt gegund. Daarbij wijzen ze erop dat banken steeds openlijker roepen dat zij die rol van financieringsregisseur gaan invullen. Dezelfde bank wekt daarmee de suggestie dat er voor de accountant maar een bescheiden rol overblijft. In de praktijk merk ik dat er accountants zijn die nogal onder de indruk zijn van hetgeen de banken op dit punt beweren. Er zijn er zelfs die zich afvragen of het nog wel zin heeft om actief aan de slag te gaan met financieringsondersteuning aan ondernemers. De opmerking ‘Als de bank alles gaat doen, dan blijft er voor ons niet veel over’ heb ik de afgelopen tijd meerdere malen gehoord.
Wat mij betreft is het de hoogste tijd om de rol van de bank als de nieuwe financieringsregisseur te relativeren en wel om de volgende redenen:
– Opkomst Fintech sector
Banken zijn op zoek naar een ander verdienmodel. Dat vindt vooral zijn oorzaak in de opkomst van de Fintech sector. Die Fintech sector richt zijn pijlen op die onderdelen waar de bank nog behoorlijke marges haalde. Denk aan het betalingsverkeer. Maar ook op het terrein van snelheid wint de Fintech sector vaak op punten. Daar waar de bank al gauw enkele weken zoet is met het beoordelen van een verzoek om werkkapitaaluitbreiding, lukt het partijen in de Fintech sector om binnen enkele uren uitsluitsel te geven. Waarna de ondernemer ook direct over zijn geld kan beschikken.
Overigens is niet alles wat nieuw is Fintech. Fintech richt zich vooral op die oplossingen waarbij de mens er nauwelijks meer aan te pas komt.
– Opkomst alternatieven
Maar niet alleen de Fintech partijen knabbelen aan het verdienmodel van de bank. Ook nieuwe financiers doen dat. De opkomst van crowdfunding, Qredits en de Kredietunies laat ondernemers zien dat er wel degelijk alternatieven zijn. Natuurlijk is de omvang van de totaal verstrekte financiering via deze platformen nog gering. Het aantal ondernemers dat er door geholpen is, is zeker niet te verwaarlozen.
– Toenemende regelgeving
De toenemende regelgeving van banken kent twee oorzaken. Enerzijds hebben de banken nog altijd te maken met de na-ijl effecten van de kredietcrisis uit 2008. Allerhande regelgeving die toen is aangenomen wordt momenteel geïmplementeerd. Daarnaast zorgt ook de dreiging van terrorisme voor meer regelgeving. Hierdoor krijgen banken met steeds meer regels te maken. Zeker omdat veel van het kapitaalverkeer grensoverschrijdend is.
– Veel minder persoonlijk contact
De voortschrijdende digitalisering van bankdiensten heeft ervoor gezorgd dat er steeds minder persoonlijk contact is tussen ondernemer en bankier. De bankier van weleer, die meedacht met de ondernemer en bij wijze van spreken geld verstrekte op de blauwe ogen van de ondernemer, is niet meer. Nu hebben ondernemers in het kleinbedrijf te maken met helpdesks, gedigitaliseerde aanvraagprocessen en een medewerker die met gemak voor een ander ingewisseld kan worden. Doordat het persoonlijk contact steeds minder wordt, is er over en weer ook steeds minder begrip voor elkaars positie. Weliswaar proberen de banken dit tij te keren, maar de komende jaren zullen er binnen de banken nog de nodige stoelendansen plaatsvinden. Waardoor onzeker is of de relatiebeheerder waar je vandaag zaken meedoet morgen nog wel beschikbaar voor jou is.
Goede uitgangspositie accountant
Het feit dat het zo rumoerig is in bankenland, biedt de accountant een goede uitgangspositie. Een unqiue selling point blijft de vertrouwensrelatie die u als accountant heeft met de klant. Daar kan geen financier aan tippen. Zo betoogde ook onlangs Willem Vermeend bij een voorlichtingsbijeenkomst voor accountants over crowdfunding van Capital Circle. Tegelijkertijd dreigt u die goede uitgangspositie ook te verkwanselen. Enerzijds heeft u uw kennis over financiering niet op peil, daardoor loopt niet alleen u, maar ook uw klant kansen mis. Anderzijds hebt u ook uw werkprocessen nog onvoldoende op peil, waardoor het begeleiden van een financiering een kostbare aangelegenheid dreigt te worden. Aan beiden kunt u wat doen. Hoe? Daar kom ik in een volgende blog terug. Maar laat u bij uw keuze om wel of niet aan de slag te gaan met financieringsondersteuning niet omverblazen door het marketinggeweld van de banken. Als accountant in het kleinbedrijf hebt u een ijzersterk imago, nut die uit.
Geef een reactie