Bijna de helft van de ondernemers in het kleinbedrijf is zich er van bewust dat technologische vernieuwing tegenwoordig sneller gaat dan vijf jaar geleden. Toch is slechts een derde van mening dat dit invloed heeft op zijn of haar businessmodel.
Dit blijkt uit ING-onderzoek onder 850 kleine (2 tot 50 werknemers) en middelgrote ondernemers (50 tot 250 werknemers).
De technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller, de conjunctuur vertoont vaker schommelingen en het consumentengedrag verandert. Voor ondernemers betekent dit dat vernieuwing noodzakelijk is. Bijna de helft van de ondernemers in het kleinbedrijf is zich er van bewust dat technologische vernieuwing tegenwoordig sneller gaat dan vijf jaar geleden. Toch is slechts een derde van mening dat dit invloed heeft op zijn of haar businessmodel. Bij de middelgrote ondernemers is meer dan de helft deze mening toegedaan. Met name ondernemers in de zakelijke dienstverlening en de industrie verwachten hun businessmodel de komende jaren aan te moeten passen. Het is volgens ING opmerkelijk dat ondernemers in de detailhandel non-food aangeven dat technologische vernieuwingen in hun sector steeds sneller gaan, maar dat de meeste ondernemers geen directe noodzaak zien hun businessmodel hierop aan te passen. Terwijl juist ondernemers in deze sector kampen met snelgroeiende concurrentie van online winkels en een veranderend consumentengedrag.
Consumentengedrag
Bedrijven hebben niet alleen te maken met technologische ontwikkelingen, ook het consumentengedrag verandert. ING Economisch Bureau verwacht dat consumenten tegen 2025 ongeveer 20% tot 25% van de bestedingen in de detailhandel online kopen. Een bijkomend effect van de online verkopen is dat prijzen transparanter worden, waardoor consumenten steeds prijsbewuster gaan winkelen. Met name ondernemers in de retail moeten hun businessmodel aan deze ontwikkelingen aanpassen om ook in de toekomst bestaansrecht te hebben.
Samenwerking
Ondernemers investeren in kennis om inzicht in technologische ontwikkelingen te verwerven. Naast het verwerven van kennis wordt ook samenwerking met andere partijen binnen de sector vaak genoemd. Samenwerking buiten de sector is nog geen gemeengoed, maar zal gezien de toenemende branchevervaging in de toekomst steeds vaker voorkomen, verwacht ING Economisch Bureau. Terwijl grotere bedrijven vaker innoveren door bedrijven met innovaties over te nemen, gebeurt dit in het MKB nog vrij weinig.
Geef een reactie