Slim. Nadenken. Meten en weten. Het hangt samen met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een ondernemingsvorm of handelswijze waarmee ondernemerschap wordt bedreven met aandacht voor de sociale en ecologische kant.
Dat is een hele mond vol…en een term die al jaren circuleert, door velen te pas en te onpas gebruikt wordt en vrijwel iedereen suggereert dat ze er iets mee doen. Het is een hype om het label op je onderneming te plakken, maar het moet juist een intrinsieke motivatie zijn om verantwoorde keuzes te maken. Ben jij een maatschappelijk verantwoord ondernemer en neem jij het onderwerp mee in het advies aan klanten?
Uitdaging voor personeel
Laten we eens beginnen bij mensen. Zij zijn de motor van de accountancy en ik denk dat voor onze klanten, de ondernemers, hetzelfde geldt: zonder goede mensen kunnen zij en wij niet presteren. Het is van belang dat er aandacht is voor investeringen op gebied van arbeidsverhoudingen en -omstandigheden, maar ook op inhoud. Zelf twijfel ik er nogal eens aan of er wel voldoende aandacht is voor de medewerkers, ook in onze advisering. Ze worden gezien als een productiemiddel om een doel te verwezenlijken. Ik denk dat het belangrijk is dat personeel wordt ingezet op het niveau waar ze thuishoren en dat ze uitgedaagd worden. Personeelsleden zijn geen slaven, maar waardevol voor een onderneming en het is maatschappelijk verantwoord om ze ook als waardevol te behandelen
En sociologisch? Wij moeten de planeet niet ‘uitbuiten,’ we zijn er immers allemaal maar tijdelijk gebruiker van en we geven het door aan volgende generaties. Het is belangrijk dat wij als administratiekantoor én ondernemer duurzaam omgaan met onze planeet. Een hybride of elektrische auto rijden we en masse. Meestal niet voor de planeet, maar wel voor onze bankrekening. Hoe fijn is die lage bijtelling. Dat is vaak de motivatie om een energiezuinige auto te kiezen. Gelukkig zie ik wel trends dat besparing op energie ten behoeve van de planeet voor ondernemers belangrijker wordt, maar de drijfveer blijft meestal: minder kosten. Geen slechte gedachte, maar uiteindelijk moet onze footprint kleiner worden en dat geldt op alle vlakken. Adviseer je dat ook aan je klanten of…?
En wat dacht je van papiertjes printen. De digitalisering en automatisering neemt al jaren een steeds grotere vlucht. Ondanks onze smartphones, tablets en laptops met mogelijkheden om aantekeningen digitaal op documenten aan te brengen, vinden we het nog steeds nodig om te printen: even lezen en dan weggooien. Kleine dingen om op te letten toch?
People, Planet en Profit
Maar dit alles is pas het begin. Duurzaamheid, de juiste inzet van People, Planet en Profit is mooi, nuttig en belangrijk. De belangrijkste trend, maar ook de kracht rondom dit onderwerp is en wordt ‘slimheid’. Smart sustainability. Dat is de basis, het continue monitoren en meten, gebruik van allerhande sensoren om alles vast te stellen en te beoordelen of er besparing mogelijk is om de kwaliteit van leven en veiligheid en het efficiënte gebruik van (natuurlijke) bronnen uit te voeren! Continu kijken of het morgen nog beter kan dan vandaag. Dit is zo vaak mogelijk! Verspilling moeten we voorkomen, wat ‘teveel’ is moeten we hergebruiken om zo de footprint te neutraliseren. Ook moeten wij als slim nadenkend mens en een zich verantwoordelijk voelend gebruiker en adviseur hierin durven adviseren, meedenken en vooruitkijken. Zo kunnen we ons onderscheiden en profileren en samen met onze relaties een stap verder zetten. Zodat zij door hun innovatiekracht (let op: kans op innovatiesubsidies) voorop lopen in hun markt, bewust zijn van een efficiënte inzet van alles en hun concurrentie kunnen verslaan.
Dus, wat doen wij als administratiekantoren en accountants met MVO? Praten wij er met onze klanten over en zijn wij een lichtend voorbeeld? Stimuleren wij onze ondernemers om hier iets mee te doen? Denk daar eens over na en neem de volgende woorden mee in je overwegingen:
Be smart, be responsible
Nog meer tips voor een goede samenwerking
In het whitepaper ‘Geef je klant strategisch advies‘, staan meer tips voor een goede samenwerking met je klanten.
Geef een reactie