In mijn eerste blog met deze titel ging ik in op het boek ‘The Rise and Fall of American Growth’ van econoom Robert Gordon. Hij stelt dat we helemaal niet in een disruptieve periode zitten en dat de nieuwe uitvindingen zelfs tegenvallen. Vorige keer gaf de econoom in mij Gordon een beetje gelijk. Nu eens kijken hoe de ICT’er in mij tegen hem aankijkt. Tja, ik wil natuurlijk ook niet vervallen in de voorbeelden die u van alle innovatiegoeroes heeft gehoord. Dus geen Uber en AirBnB, dat hebben we nu wel vaak genoeg gehoord, ik zal proberen daar bovenuit te stijgen.
Kijken we naar de megatrends, dan zien we in de afgelopen 10 jaar dat innovaties steeds vaker hun oorsprong vinden in de consumentenmarkt. In de vorige eeuw volgden innovaties vaak de weg van defensie naar industrie naar consument. Maar sinds de komst van het internet (nog wel een militaire uitvinding) zien we dat de consumentenmarkt steeds vaker het voortouw neemt. We zien ook dat de grootste ondernemingen van de wereld (Apple, Google, Amazon) zich primair richten op de consumentenmarkt en niet op defensie of de overheid.
Goed voorbeeld hiervan is de recente discussie die Apple had met de Amerikaanse overheid over het hacken van een mobiele telefoon van een terrorist. En recent werd bekend dat Google haar belang in Boston Dynamics wil afstoten. Boston Dynamics is vooral gespecialiseerd in het ontwikkelen van robots voor de defensie-industrie. Google was van mening dat het beeld van dit soort robots niet past bij de organisatie die zij wil zijn. Dat deed mij weer denken aan Steve Jobs, die zijn computers altijd een menselijke uitstraling wilde geven en ze ‘hallo’ wilde laten zeggen, omdat computers naar zijn mening in het verleden vaak als slecht werden voorgesteld.
De consument bepaalt
Met andere woorden: innovaties ontwikkelen zich tegenwoordig de andere kant op, van consument richting toepassingen in het bedrijfsleven. En dat is ook niet gek, omdat we vandaag de dag allemaal een zeer krachtige computer in onze binnenzak hebben, die ook nog eens is aangesloten op de hele wereld.
Maar we zien op meer fronten dat steeds vaker consumenten de ontwikkeling bepalen. Grote energiebedrijven werden overvallen door de wens van veel particulieren om snel en kleinschalig energie op te wekken, met bijvoorbeeld zonnepanelen. Slechts 1% van de zonnepanelen in Europa is in handen van energiebedrijven, de rest is in handen van investeerders, bedrijven, maar zeer zeker ook van particulieren. Een paar weken geleden deed de PvdA een voorstel om in 2025 in Nederland alleen nog emissieloze auto’s te verkopen. ‘Onmogelijk’, volgens velen in de Nederlandse politiek. In het weekend daarop tekenden wereldwijd meer dan 250.000 mensen in voor een Tesla model 3, die pas in 2017 zal verschijnen. Particulieren ‒ en zeker de kapitaalkrachtigen onder hen ‒ geven steeds vaker de richting aan waarin de ontwikkelingen zullen gaan.
Impact ontwikkelingen
Kijkt Gordon wel de goede kant op in zijn analyse? Hij geeft in zijn boek het voorbeeld van de impact die de auto op het straatbeeld had, waardoor paard en wagen verdrongen werden. Ik denk dat we niet beseffen welke invloed zelfrijdende (elektrische) auto’s dadelijk zullen hebben op ons straatbeeld. Geen files meer, geen of veel minder stoplichten, geen geluidswallen meer, mensen met een beperking die ‘gewoon’ auto kunnen rijden en geen irritante reclames meer voor autoverzekeringen.
Dus: ondanks de analyse van Gordon dat ons geen grote ontwikkelingen te wachten staan, denk ik dat dat wel zo is. Bijvoorbeeld als ik zie hoe snel het gaat rondom robotic accounting. Ter illustratie een klein stukje film waarop je ziet hoe je ook kunt boeken.
En dit is nog maar het begin. Geloof mij, binnen enkele jaren maken we ook gebruik van robots in de accountancy. En dat zijn niet de robots waar we misschien in eerste instantie aan denken, maar onzichtbare robots die ons werk overnemen. En niet alleen boeken, samenstellen en controleren, maar ook het geven van adviezen. We zien nu al dat er in de Fintechwereld veel aandacht is voor robotisering van advisering. En die lopen gewoon op ons vooruit. En zie ook de ontwikkeling die Facebook vorige week presenteerde met chatbots; die kant zal het dus snel opgaan. Hoe zo’n robot er echt uit gaat zien, durf ik nog niet met 100% zekerheid te zeggen. Misschien geeft het volgende filmpje een eerste indruk.
Fou-Khan Tsang. Deze blog is geschreven op persoonlijke titel.
Geef een reactie